کد خبر: ۴۹۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۹ دی ۱۳۹۲
در کنفرانس خبری جک استراو؛

فرستاده‌ انگلیس طفره رفت؛ پرسش‌های جدی بی‌جواب ماند

جک استراو از پاسخ به پرسش‌های جدی طفره رفت و کوشید با پاسخ‌های چندپهلو کارنامه سیاه جنایات دولت انگلیس علیه ایران اسلامی و مردم این مرز و بوم را سفید! جلوه دهد
جک استراو که در رأس هیئت پارلمانی انگلیس به ایران سفر کرده است در کنفرانس خبری دیروز که با حضور خبرنگاران تشکیل شده بود، از پاسخ به پرسش‌های جدی طفره رفت و کوشید با پاسخ‌های چندپهلو و در مواردی بی‌ارتباط به سؤالات مطرح شده، کارنامه سیاه جنایات دولت انگلیس علیه ایران اسلامی و مردم این مرز و بوم را سفید! جلوه دهد و آنجا که جنایات یاد شده به دلیل وجود اسناد فراوان قابل انکار نبود، با کنایه‌های مرسوم و بی‌خاصیت در عرف دیپلماتیک از کنار پرسش‌ها عبور کند.
به گزارش شیرازه به نقل از کیهان جک استراو مانند همتایان آمریکایی خود، دخالت در امور داخلی ایران را به گذشته‌های دور و از جمله کودتای 28 مرداد 1332 منحصر دانست و ترجیح داد درباره کینه‌توزی‌های بی‌وقفه دولت متبوعش علیه انقلاب اسلامی و مردم مسلمان ایران طی سی و چند سال گذشته سکوت کند. او کوچکترین و کمترین انتقاد علیه دولت انگلیس را برنتابید و حتی در پاسخ به این پرسش که اگر در ادعای خود درباره تعامل و دوستی با ایران صادق است این ادعا را با توجه به تصمیم دیروز انگلیس برای تحریم‌های جدید علیه ایران چگونه توجیه می‌کند؟ گفت؛ «نمی‌دانم در لندن چه گذشته است»! و اظهار داشت «این حرفها نقل قول است و خیلی قابل اعتناء نیست.»!
 متن نشست خبری به شرح زیر است:
در ابتدای این نشست عباسعلی منصوری‌آرانی رئیس هیئت دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این سفر یک سفر عادی محسوب می‌شود، گفت: از آنجا که گروه‌های تروریستی سعی می‌کنند تا فضاهایی را اشغال کنند و مراوداتی را با نمایندگان پارلمان‌ها داشته باشند دوستان ما در پارلمان انگلیس با من تماس گرفتند و تلاش داشتند تا برای هماهنگی دیدگاه‌ها به جمهوری اسلامی ایران بیایند تا دیدگاه‌های خود را در این رابطه همسو کنیم. 
وی افزود: مواضع خوب آقایان استراو، لموند و کوربین در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و اینکه ما حق غنی‌سازی داریم و گروه‌های تروریستی را به عنوان گروه‌های تروریستی می‌شناسند و اسرائیل سرزمین‌های فلسطینی را اشغال کرده است، داشته‌اند که شما می‌توانید آن را در روزنامه‌ها و یا بی‌بی‌سی ببینید. 
رئیس هیئت دوستی ایران و انگلیس در مجلس ادامه داد: من از این تیم و مواضع آنها در دیدارها تشکر کردم و شاید امروز شفاف‌تر با شما سخن بگویند. 
منصوری‌آرانی‌گفت: بنابراین منافع ما ایجاب می‌کرد که این جلسه را داشته باشیم. دیروز ما ملاقاتی را داشتیم و حول موضوعات مختلف به تبادل نظر پرداختیم. همچنین در یک ضیافت شام شرکت کردیم. 
وی افزود: متاسفانه روابط ما در گذشته به صورتی نبوده است که ما با آن افتخار بکنیم اما قرار نیست ما در گذشته متوقف شویم و باید آینده را بسازیم. این هیئت، ملاقاتی با آقای ظریف و آقای شفیع داشتند و همچنین از موزه صلح بازدید کردند و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند، امروز هم در دفتر مطالعات با پژوهشگران جلسه‌ای داشته و بازدیدی نیز از موزه مجلس و مجلس مشروطیت داشتند. 
در ادامه این دیدار، جک استراو رئیس هیئت پارلمانی دوستی ایران و انگلیس در پارلمان این کشور در مقدمه سخنان خود با تشکر از خبرنگاران ایرانی و همچنین منصوری‌آرانی گفت: سفر ما در راستای یک دیدار پارلمانی است نه یک دیدار دولتی که دوستانمان از نمایندگان پارلمان انگلیس نیز ما را همراهی می‌کنند. 
رئیس هیئت دوستی پارلمانی ایران و انگلیس ادامه داد: ما همگی از تمام احزاب هستیم و به این دلیل دعوت آقای منصوری‌آرانی را پذیرفتیم چراکه ما دوست ایران هستیم و می‌خواهیم برای ارتقای روابط دوجانبه تلاش کنیم. همانطور که ما گفتیم، زمانی که آقای روحانی زبان فعلی را برای صحبت با دنیا انتخاب کردند تاثیر بسزایی در بهبود چهره ایران در آمریکا و اروپای غربی داشته است. 
وی افزود: اولین مورد در مذاکرات ما، پرونده هسته‌ای بوده است. من و همکاران من حامی حقوق هسته‌ای هستیم که نه تنها برای ایران بلکه برای تمام کشورهایی که می‌خواهند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنند قرار گرفته است. ما اینجا نیستیم که پیش‌بینی کنیم وزیر خارجه ایران و 1+5 قرار است چه کاری انجام دهند، ما با دقت این مشاهدات خود را درخصوص توافقنامه ژنو ثبت کردیم و به آنها گوش داده‌ایم. 
نماینده پارلمان انگلستان ادامه داد: ما معتقدیم در اجرای فاز اول این توافقنامه نتیجه مطلوب به دست آمده است و امیدواریم که در ادامه نتایج مطلوب به دست بیاید. 
استراو در ادامه تصریح کرد: ما همچنین درخصوص مسائل دیگری ازجمله بحران در سوریه، روابط منطقه‌ای و بازگشایی سفارت و صدور ویزا در کشور شما صحبت کردیم، من این را باید بگویم به طور رسمی از آقای منصوری‌آرانی و گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس شورای اسلامی ایران دعوت کردیم که از پارلمان انگلیس دیدار کنند. 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی درباره عدم محکومیت آقای مرداک صاحب شبکه رسانه‌ای که از مقامات این کشور جاسوسی می‌کردند، گفت: ممکن است ما در برخی از موارد، توافق نظر نداشته باشیم اما دلایلی وجود دارد تا در مواردی که اختلاف‌نظر داریم باید با یکدیگر همکاری کنیم اما درباره سوال شما باید بگویم که هم‌اکنون سردبیران ارشد رسانه آقای مرداک در دادگاه جنایی انگلیس در حال محاکمه هستند. 
نماینده پارلمان انگلیس ادامه داد: در مورد سوال دیگر شما درباره برخورد تبعیض‌آمیز با پرس‌تی‌وی باید بگویم که این برخورد از طریق «آفکام» که کمیسیون نظارتی مجلس انگلیس است، صورت گرفته است. 
استراو در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع این گروه پارلمانی درباره مسائل هسته‌ای گفت: ما و آقای هیگ وزیر امور خارجه انگلیس بسیار درباره توافقات ژنو خوشبین هستیم و به شما می‌گویم که این توافق می‌تواند ادامه پیدا کند. 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد موضع دوگانه انگلستان درباره بحث تروریسم در سوریه و ارسال سلاح به این کشور و سکوت در برابر سرکوب مردم بحرین گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که انگلیس سلاح به سوریه نمی‌فرستد و نه پارلمان انگلیس و نه دولت انگلیس و نه MI6 هیچ سلاحی را به سوریه نفرستادند. 
وزیر سابق خارجه انگلیس ادامه داد: ما دیدگاه‌های خودمان را درباره سوریه در ملاقات با مقامات ایرانی به اطلاع آنها رسانده‌ایم و تنها راه‌حل مسئله سوریه این است که ایران در کنفرانس ژنو 2 شرکت کند. 
استراو ادامه داد: من و همکارانم این را به مخاطبانمان در 2 روز گذشته گفته‌ایم و به نمایندگان مجلس هم یادآور شدیم که جمهوری اسلامی بدون هیچ پیش‌شرطی به کنفرانس ژنو2 دعوت شود و به طور کامل در آن مشارکت داشته باشند. 
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره حضور اتباع انگلیس در بین گروه‌های تکفیری گفت: هم‌اکنون صدها نفر از جهادگران از تمامی کشورها در سوریه حضور دارند و در این بین ممکن است اتباع انگلیسی نیز حضور داشته باشند و مقامات امنیتی ما در این‌باره نگرانی جدی دارند و ما نیز تمام تلاشمان این است که آنها را شناسایی کنیم. 
جرمی کوربین دیگر عضو هیئت پارلمانی ایران در کشور انگلیس نیز در این نشست گفت: دولت انگلیس در ماه اوت علیه مداخله نظامی در سوریه رای داد و راه‌حل پایان این تراژدی در سوریه این است که ایران حتما در کنفرانس ژنو حضور داشته باشد. 
در ادامه، نماینده شبکه خبری الاتجاه از استراو پرسید؛ ایران همیشه انگلیس را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کند، شما چه تضمینی می‌دهید که انگلیس  دیگر در امور داخلی این کشور دخالت نکند که وی در پاسخ به این سوال گفت: ایران و انگلیس در روابط خود مسائل مختلفی داشته‌اند که می‌توان به کودتای 28 مرداد و همچنین وارد شدن نیروهای متفقین به ایران و انحصار تنباکو اشاره کرد و ما این را قبول داریم. 
وی افزود: اما در دهه‌های اخیر این را باید به شما بگویم که دولت انگلیس به استقلال و تمامیت ارضی ایران احترام گذاشته است و هیچ دخالتی در امور داخلی ایران نداشته است و این درباره دولت کارگری که من عضو آن بوده‌ام صدق می‌کند و دولت فعلی انگلیس نیز چنین دخالتی را انجام نمی‌دهد. 
در ادامه، خبرنگار ایسنا از رئیس هیئت پارلمانی انگلیس پرسید که علت پذیرش حق غنی‌سازی در خاک ایران در مذاکرات ژنو چیست در حالی که شما در مذاکرات خود با چنین کاری موافقت نمی‌کردید، که وی در پاسخ گفت: من نمی‌خواهم وارد مسائلی که در آن زمان توافقنامه را امضا کردم و تمامی مواضع خودم را در کتابم توضیح دادم، بشوم و اگر بخواهید می‌توانم کتابم و ترجمه فارسی آن را در اختیار شما بگذارم آنچه که الان مهم است این است که توافق ژنو اجرا شود. 
استراو گفت: ما امیدواریم که توافق جامع مورد اجرا قرار بگیرد و آن توافق نیز حتما شامل برنامه غنی‌سازی در ایران خواهد بود و این توافق باید با اقدامات اعتمادساز همراه باشد و دو طرف به تعهدات خود عمل کنند. 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص سخنان جان ساورز رئیس MI6 درباره ترور دانشمندان ایرانی گفت: من از این موضوع بی‌خبرم و این سیاست دولت انگلستان، شخص ایشان و MI6 نیست. 
وزیر امور خارجه سابق انگلیس ادامه داد: اگر درست به خاطر داشته باشم زمانی که دانشمندان ایرانی ترور شدند، دولت انگلیس آن را محکوم کرد. 
جرمی کوربین دیگر عضو این هیئت نیز در پاسخ به این سوال گفت: زمانی که دانشمندان ایرانی به صورت ظالمانه ترور شدند، ما این سیاست را محکوم کردیم و گفتیم که چرا باید مردم ایران کشته شوند. 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش کنگره آمریکا برای تحریم ایران و افزایش طرفداران آن و واکنش احتمالی ایران درباره نقض توافقنامه افزود: در صورتی که این تحریم‌ها تصویب شود، ما واکنش بسیار بدی از سوی ایران خواهیم داشت. دولت ایالات متحده زیر توافقنامه ژنو را امضا کرده و براساس این توافقنامه یک نقشه راه مهیا شده که تحریم‌ها در چند ماه آینده کاهش پیدا خواهد کرد و به طور کامل برداشته خواهد شد. 
نماینده پارلمان انگلیس ادامه داد: آقای هیگ (وزیر خارجه انگلیس) قاطعانه به نمایندگان پارلمان انگلیس اعلام کرده که توافقنامه ژنو سیاست دولت انگلیس است اما این نکته شایان ذکر است که در صورتی که تحریم جدیدی تصویب شود، ما واکنش سختی را در ایران خواهیم داشت. 
وی درخصوص برداشت‌های متفاوت از توافقنامه ژنو گفت: در توافقنامه‌های به این پیچیدگی، واژه‌هایی وجود دارند که باید تفسیر شوند. من معتقد هستم نه‌تنها آمریکا بلکه تمام کشورهای 1+5 به آن متعهد خواهند بود و به آن عمل خواهند کرد. 
لرد لموند نیز در پاسخ به این سوال تصریح کرد: آقای اوباما با صراحت اعلام کرده‌اند که هیچ تحریمی علیه ایران تصویب نخواهد شد و آن 2 سناتور نیز باید بدانند که روسای کمیته‌های سنا، تماما با این تحریم‌ها مخالف هستند و آقای اوباما نیز می‌توانند این تحریم‌ها را وتو کنند.
نظرات بینندگان