کد خبر: ۵۰۰۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۲
کودکان ما به کجا می روند؟

«ناری ناری» زمزمه بچه های امروز

نباید هر شعری را به کودک آموزش داد و ذهن پاک او را مخدوش کرد بلکه باید سعی شود با استفاده از این ابزار قوی مسائل زندگی را به او آموزش داد تا در رشد کودکان موثر باشیم.
اگر شما در خانواده کودک خردسالی دارید احتمالا می بینید که کودکان از واژه ها و کلماتی استفاده می کنند که برای شما ناخوشایند است و احتمالا به کودک خود تذکر می دهید که زشت است؛ تا از این حرف ها نزند. حال اینکه کودک این کلمات را از چه طریقی یادگرفته است بماند! شاید از طریق خود خانواده، اقوام و کودکان و حتی شاید با ورود به جامعه یاد گرفته باشد.

در بین تمامی واژه ها و کلماتی که کودکان به مرور زمان یاد می گیرند این روزها در بین کودکان و خردسالان نورآبادی شعر "ناری ناری جومه اناری ناری" بیشتر به چشم می خورد و انگار همه ی کودکان با این شعر آشنا هستند. البته برخی از پدران و مادران بر این اعتقادند که: "فرزندم از زمانی که به مهد کودک رفت از دیگر بچه ها یاد گرفته است و همواره این شعر را می خواند.

نورآنلاین نوشت: در این یاداشت به دنبال چرایی و چگونگی یادگرفتن این شعر توسط کودکان و همچنین خوب یا بد بودن این شعر نیستیم؛ بلکه به این بهانه می خواهیم بررسی کنیم رابطه ی بین شعر و کودک چیست و شعر چه تاثیری بر روی کودک دارد.

سیده زهرا حسینی کارشناس مشاوره می گوید: شعر پیشرفت زبانی کودک را موجب می شود و تعداد واژگان او را وسعت می بخشد. با توجه به اینکه کودک همواره به دنبال سرگرم شدن است همواره به دنبال کسی یا ابزاری برای سرگرم شدن و بازی کردن است در این بین حتی واژگان نیز ابزاری برای بازی کودکان است.

حرف زدن ها، سوال پرسیدن ها، خیال پردازی ها و شعر خوانی های کودکان نیز علاوه بر نشان دادن ذهن پویا و باز کودک نوعی سرگرمی کودکانه است. در بین اینها شعر برای او هم سرگرمی و هم لذت است بنابراین تمایل بیشتری به سمت آن نشان می دهد.

اما این موضوع که شعر کودک باید چه معیار هایی داشته باشد می توانیم به موارد سادگی، خیال انگیزی، ایجاد حس عاطفی و دارا بودن به محتوای آموزشی و نوآوری اشاره کنیم.

بنابراین نباید هر شعری را به کودک آموزش داد و ذهن پاک او را مخدوش کرد بلکه باید سعی شود با استفاده از این ابزار قوی مسائل زندگی را به آموزش داد تا شعر بتواند در رشد کودکان موثر باشد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
هم وطن
-
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲
0
آفرین ما هم موافقیم البته یه نظارتی هم در جشن های مهد کودک ها باید باشه حالا اینا بچه هستن وخوشحال باشن ووو....به چه بهایی؟