کد خبر: ۵۲۶۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۲

نماینده مردم شیراز: مشکل فارس نگاه ملوک‌الطوایفی برخی مدیران است

در پارس جنوبی اکنون بر 4 فاز تمرکز شده است که از لحاظ اولویت‌بندی خوب است اما شاهد اختصاص منابع جدید نبودیم.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جزئیات لایحه بودجه، سهم استان فارس از اعتبارات عمومی لایحه بودجه را 604 میلیارد تومان اعلام کرد.

جعفر قادری در نشست خبری وضعیت اعتبارات استان فارس در جمع خبرنگاران گفت: سهم فارس از 5 هزار و 500میلیارد تومان بودجه عمرانی 364 میلیارد تومان است که پس از خوزستان در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از 3 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبارات ماده 180 نیز سهم فارس 240 میلیارد تومان است، افزود: در مجموع سهم فارس از 9هزار و 300 میلیارد تومان اعتبارات استانی و ماده 180، 604 میلیارد تومان است.

قادری از سهم 214 میلیارد تومانی فارس از 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبارات دو درصد نفت و گاز خبر داد و گفت: پس از خوزستان و بوشهر، فارس در این خصوص در رتبه سوم قرار دارد.

برنامه و سیاست اقتصادی مدونی از دولت یازدهم مشاهده نمی کنیم

نماینده مردم شیراز در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص تفاوت‌های سیاست اقتصادی دولت دهم و یازدهم گفت: برنامه و سیاست مدونی را در دولت یازدهم مشاهده نکردیم و در زمینه راهکارهای اقتصادی از دولت انتظار بیشتری می‌رفت

وی برخورد دولت یازدهم در برخی موارد متفرقه مانند هدفمندی یارانه ها، حمایت از تولید، سیاست های بانکی، ثبات نرخ ارز، تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و ترخیض کالاهایی که در گمرک مانده بود را منطقی تر از دولت دهم دانست.

قادری با تصریح اینکه دولت یازدهم در اصلاح قوانین و تنظیم استراتژی‌های توسعه صنعتی ضعیف بوده است، گفت: تا کنون دولت برای رفع موانع استفاده از منابع صندوق توسعه ملی راهکار مناسبی ارائه نداده است و از 55 میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی تنها هفت میلیارد دلار آن استفاده شده است در حالی که ظرفیت‌های بسیاری برای استفاده از منابع صندوق وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در دولت قبل تمام فازهای پارس جنوبی فعال بوده است، اظهار کرد: در پارس جنوبی اکنون بر 4 فاز تمرکز شده است که از لحاظ اولویت‌بندی خوب است اما شاهد اختصاص منابع جدید نبودیم.

نرخ اوراق مشارکت مناسب نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن انتقاد از توقف روند واگذاری‌ها در دولت، نرخ اوراق مشارکت را مناسب ندانست و ضمن تاکید بر تعدیل این نرخ گفت: در حوزه رد دیون هم پیمانکاران بسیاری شدیدا درگیر هستند که دولت تاکنون در این زمینه سیاست و راهکار مشخصی نداشته است.

قادری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درخصوص وضعیت 11 پروژه پتروشیمی کلنگ‌زنی شده که پیشرفت فیزیکی کمتر از 5درصد دارند، خاطرنشان کرد: به طور کلی اگر با این دید به احداث پتروشیمی در فارس نگاه کنیم که همه شهرستان‌های فارس بتواند یک واحد صنعتی را داشته باشند و از این منظر که فارس از معادن و مخازن گاز بسیاری برخوردار است، احداث 11 پتروشیمی توجیه دارد.

وی با اشاره به مشکلات مکان‌یابی پتروشیمی‌ها که کمترین هزینه را داشته باشد و یا آب و بازار مصرف آن تامین شود، تاکید کرد: الان جای این بحث ها نیست و باید تلاش کنیم موانع برطرف شود. در برخی شهرستان‌ها مثل ممسنی کازرون و فراشبند آب دارند و مشکلی نیست و برخی هم به سدها نزدیک هستند و در سایر موارد هم می‌توان نوع پتروشیمی را می‌توان بگونه‌ای تعریف کرد که نیاز به آب آن کمتر باشد.

چنانچه منابع مالی طرح استخدام مهرآفرین تامین نشده باشد، افراد نباید استخدام می‌شدند

نماینده مردم شیراز در مجلس در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سرنوشت افراد استخدامی طرح مهرآفرین تصریح کرد: اگر استخدام قانونی بوده است که مشکلی ندارد اما اگر مبنا قانونی نباشد یا منابع مالی آن تامین نشده باشد، نباید استخدام می‌شدند و دیوان محاسبات بر روند آن نظارت دارد.

آموزش و پرورش و نیروهای مسلح با کسری اعتبار مواجه هستند

وی درخصوص عدم پرداخت عیدی برخی کارمندان دولت و نیروهای مسلح هم تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی نظیر آموزش و پرورش و نیروهای مسلح با کسری اعتبار مواجه هستند و اعتباری که در نظر گرفته شده بود، پاسخگو نبوده است. از 170 هزار میلیارد اعتبارات تخصیص داده شده فقط حدود 130 هزار میلیارد آن محقق می‌شود.

قادری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح بودجه اظهار کرد: کل بودجه تعریف شده در لایحه 803 هزار میلیارد تومان است که از این میزان، 235 هزار میلیارد تومان مربوط به درآمد عمومی و 597 هزار میلیارد تومان نیز بودجه شرکت های دولتی است.

وی با اشاره به سهم اعتبارات 29درصدی صندوق توسعه ملی، آن را پیام امیدبخشی برای بخش غیردولتی دانست.

نماینده مردم شیراز در مجلس اعلام کرد: از محل افزایش 13تومانی در هر مترمکعب گاز، 300 میلیارد تومان برای سامانه گرمایشی مدارس، 100 میلیارد تومان برای بهسازی روستاها، 120میلیارد تومان برای سرانه مدارس، 20میلیارد تومان برای طرح‌های عشایری و 60 میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده می‌شود.

تعداد چاه‌های غیربرقی در استان فارس بیشتر از سایر استان‌ها است

قادری از افزایش پنج درصدی قیمت فرآورده های نفتی خبر داد و گفت: این اعتبار در اختیار شرکت نفت قرار می‌گیرد که می‌تواند از محل آن خطوط انتقال فرآوده‌ها و خط انتقال خوراک مجتمع های پتروشیمی را تامین کند که این اقدام باعث ایجاد صرفه در فرآورده هایی می شود که پیش تر با تانکر حمل می شده است.

وی با بیان اینکه تعداد چاه‌های غیربرقی در استان فارس بیشتر از سایر استان‌ها است، اعلام کرد: برقی کردن حداقل 20درصد چاه های کشاورزی بر عهده وزارت نفت قرار گرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال جاری هزینه آب، برق و گاز مساجد، حسینیه ها، حوزه‌های علمیه و دارالقرآن ها نیز رایگان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: 35 میلیارد دلار نیز بصورت فاینانس در نظر گرفته شده است که توزیع آن توسط دولت و به صورت استانی خواهد بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس اعلام کرد: تنها تا آبان ماه فرصت داریم که بودجه طرح‌های استان فارس که امکان تامین مالی از طریق فاینانس دارند را جذب کنیم در غیر این صورت به استان‌های دیگر اختصاص خواهد یافت. طرح هایی مانند آزادراه، آبرسانی، خطوط ریلی، یا برخی طرح‌های پتروشیمی و صنعتی مانند آلومینیوم و فولاد.

قادری همچنین از سهم 10 درصد کشاورزی و نیز سهم 10 درصدی صنعت در بودجه امسال خبر داد و تاکید کرد: در بودجه امسال بخش گردشگری نیز در نظر گرفته شده است که فعالان بخش گردشگری بخصوص در استان فارس می توانند از این منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

وی افزود: برای اولین بار در بودجه سال 93، یک درصد اعتبار برای طرح های پرواربندی عشایر در نظر گرفته شده است.

قادری همچنین به برنامه ها و اختیارات برای انتشار اوراق مشارکت در لایحه بودجه سال 93 اشاره و اظهار کرد: میزان 15 هزار میلیارد تومان برای شرکت های وابسته به صنایع دفاع و نفت و سایرین، هفت هزار میلیارد تومان برای شهرداری ها، سه هزار میلیارد تومان نیز برای دولت، سه هزارمیلیارد تومان برای اسناد خزانه و سهمی هم برای اوراق وقفی در نظر گرفته شده است.

عضو مجمع نمایندگان فارس از نامحدود بودن انتشار اوراق مشارکت برای قطار شهری خبر داد و آن را فرصتی برای تامین اعتبار و تکمیل قطار شهری شیراز دانست که مسئولان مربوطه باید از این فرصت استفاده کنند.

حقوق تا یک میلیون تومان در ماه از مالیات معاف است

قادری، خرید آمبولانس از محل عوارض بر واردات خودرو و تغییر معافیت های مالیاتی حقوق کارکنان را از دیگر ویژگی های لایحه بودجه سال 93 عنوان کرد و در تشریح جزئیات مالیات بر حقوق کارکنان گفت: در لایحه بودجه سال 93 مالیات بر حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی یکسان است و حقوق تا یک میلیون تومان در ماه از مالیات معاف، از یک تا هفت میلیون تومان 10 درصد مالیات و از هفت میلیون به بالاتر نیز میزان مالیات 20 درصد خواهد بود.

وی همچنین سقف ممنوع الخروجی افراد دارای بدهی مالیاتی را طبق لایحه بودجه 93، 500 میلیون تومان اعلام کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه سال 93 میزان خرید تسهیلات گندم نیز 11 هزار میلیارد تومان است، افزود: همچنین به دولت اجازه داده شد تا 100 میلیارد دلار قرارداد خرید و فروش متقابل داشته باشد.

قادری همچنین از تخفیف 10 درصدی در قیمت خوراک برای پالایشگاه ها خبر داد که قبل از این پنج درصد بوده است و گفت: دولت همچنین می تواند با واگذاری طرح های نیمه تمام با پیشرفت زیر 50 درصد را از طریق مزایده به افراد علاقمند واگذار کند.

عضو کمیسیون برنامه و وبودجه مجلس شورای اسلامی به برنامه های حمایتی در لایحه بودجه 93 نیز اشاره و خاطرنشان کرد: تمام هزینه های درمانی ایثارگران که پیش از این توسط دستگاه اجرایی مربوطه پرداخت می شد، از طریق بنیاد شهید پرداخت می شود و همچنین تسهیلات بانکی که به جانبازان بالای 20 درصد تعلق می‌گرفت؛ به جانبازان 15 درصد به بالا تعلق می گیرد.

قادری همچنین از اختصاص عوارض آلایندگی تا سقف هزار و 100 میلیارد تومان بر سوخت و صرف منابع حاصل از آن برای توسعه خطوط ریلی خبر داد.

سهم فارس از اعتبارات عمرانی بودجه 60 درصد کاهش یافته است

وی به اعتبارات ملی در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: سال گذشته اعتبارات عمرانی ملی 55 هزار میلیارد تومان بود که امسال 37 هزار میلیارد تومان تعیین شده که حاکی از کاهش 47 درصدی است اما در این میان سهم فارس کاهش 60 درصدی بوده است که دلیل عمده آن پیشرفت فیزیکی اندک پروژه های عمرانی در فارس است.

قادری در این خصوص توضیح داد: پیشرفت فیزیکی برخی پروژه‌ها به موقع اعلام نشد و در برخی موارد هم با تصور اینکه اگر درصد پیشرفت کمتر اعلام شود، اعتبار بیشتری تخصیص می‌یابد درصد پیشرفت واقعی اعلام نشده بود. مانند پروژه خط آهن اقلید- یزد که کل زیرسازی‌ها انجام شده و آماده ریل‌گذاری است و یا پروژه سد هایقر که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و یا سد پارسیان کازرون که بیش از 40 در صد پیشرفت فیزیکی داشته است اما پیشرفت فیزیکی آن‌ها زیر 20 درصد اعلام شده که در نتیجه بودجه کمتری برای تکمیل آن‌ها اختصاص داده شده است که اینگونه تقسیم‌بندی در اختصاص بودجه پروژه‌های عمرانی از لحاظ تخصیصی درست است اما عدالت اجتماعی در آن رعایت نشده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگاران در خصوص عملکرد چند ماهه مدیریت ارشد استان گفت: ممکن است نگاه سیاسی متفاوتی داشته باشیم و برخی از عزل و نصب‌ها را قبول نداشته باشیم اما برای پیشرفت استان تلاش می‌کنیم و هر جا که لازم باشد در کنار مدیران قرار داریم.

 باید مشاورینی کارآمد کنار استاندار فارس باشند

قادری تصریح کرد: ما تعامل خود را حفظ کرده‌ایم ودر پیگیری‌های ملی جلسات مشترکی با استاندار فارس داریم.

وی با اشاره به اینکه استاندار فارس باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ نفر را به عنوان مشاور در کنار خود داشته باشد، تاکید کرد: فارس از جمله استان‌هایی است که وسعت و پتانسیل بسیار بالایی دارد و اگر قرار باشد شاهد توسعه و پیشرفت آن باشیم، باید مشاورینی کارآمد در کنار استاندار فارس قرار گیرند.

این نماینده مجلس با اشاره به پروژه سد تنگ سرخ و منطقه ویژه دانشگاهی و راه‌اندازی شهر سلامت به عنوان پروژه‌هایی که باید اجرایی شدن آن‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، افزود: تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های استان فارس باید در بحث توسعه و پیشرفت استان هماهنگ باشند و همه کمک کنند تا مشکلات حل شود. اما متاسفانه برخی از افراد و سازمان‌ها چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال ورود محیط زیست و اعتراض به پروژه سد تنگ سرخ موضوعیتی ندارد چراکه مجوز کمیسیون ماده 215 را گرفته و تمام ملاحظات زیست محیطی در آن رعایت شده است. ما پس از تلاش بسیار برای این پروژه کد گرفتیم اما اینکه یک مدیر کل با بهانه‌های واهی همه تلاش‌ها را با طرح شکایت ازاین پروژه هدر دهد منصفانه نیست.

مشکل استان فارس نگاه جزیره‌ای و ملوک‌الطوایفی برخی مدیران است

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: علاوه بر آن گا‌هی با دستگاه‌های غیردولتی مذاکراتی را برای حضور و سرمایه گذاری در شیراز انجام می‌دهیم اما زمانی که نمایندگان این ارگان‌ها به شیراز سفر می‌کنند، شاهد اختلافاتی در این شهر هستیم که این موضوع عدم تمایل این افراد به کار در شیراز را به دنبال دارد.

وی ابراز داشت: مشکل استان فارس نگاه جزیره‌ای و ملوک‌الطوایفی برخی مدیران است. انتظار ما از استاندار این است که نگاه برخی ارگان‌ها که در آن‌ها مدیران منافع سازمانی خود را بر منافع استان ترجیح می‌دهند با تدابیری مرتفع کند. نمایندگان مردم در مجلس ترجیح می‌دهند به جای اینکه زمان آزاد خود را در دفتر مدیران کل برای هماهنگی امور و رفع اختلافات بین سازمانی در استان حضور داشته باشند، به دفتر وزرا مراجعه کنند و برای منافع استان چانه زنی کنند.

قادری، منطقه ویژه اقتصادی را به عنوان نمونه‌ای از این ناهماهنگی‌ها دانست و گفت: این منطقه در حالی به دنبال دریافت امتیاز است که نه زمین و نه سرمایه‌ای به میان آورده و صرفا از امتیازی برخوردار است که آن نیز با تلاش نمایندگان و دولت اختصاص یافته است.

قادری در خصوص جهت دادن به توان خیرین در مسیر توسعه استان تاکید کرد: بحث خیرین باید در شیراز مورد توجه قرار گیرد و نباید اعتبارات خیرین را جایگزین بودجه دولتی کنیم. مثلا ساخت مدرسه و درمانگاه وظیفه خیر نیست بلکه باید با استفاده از اعتبارات خیرین کارهای بزرگ باحمایت دولت انجام شود.

مانور دادن روی توافقنامه گره‌گشا نیست

قادری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اطلاع از جزییات ژنو را به عنوان نماینده مردم حق خود می‌داند و در این خصوص موضعی داشته یا خیر گفت: مفاد توافقنامه که منتشر شده است. من نه نگاه بدبینانه داریم و نه نگاه خوش بینانه. ما معتقدیم به هرحال خیلی مانور دادن روی توافقنامه گره‌گشا نیست و هرچه بیشتر روی توافقنامه مانور بدهیم نه تنها فشار‌ها کاهش نمی‌یابد بلکه ممکن است بیشتر هم بشود.

وی راه نجات کشور را اتکا به درون و استفاده از ظرفیت‌های داخلی عنوان و تصریح کرد: ما اگر در داخل بتوانیم سیاست‌های اقتصادی خود را اصلاح کنیم، مطمئن باشید آن‌ها هم کوتاه می‌آیند.

قادری با بیان اینکه یادم نمی‌آید نامه نمایندگان به آقای ظریف در خصوص درخواست شفاف سازی درباره جزییات توافقنامه ژنو را امضا کردم یا نه، افزود: انتقاداتی به کاستی‌های توافقنامه داریم اما همین که کمی فضا را آرام کرده و درمدت اخیر تحریم‌ها شدت نداشته حتی اگر به عنوان مُسکن مقطعی باشد برای کشور مفید می‌دانیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
0
دكتر جون تو كه فقط ميخواي مردم رو اذيت كني...