کد خبر: ۵۲۶۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
تائید و تکذیب دولتی‌ها؛

آیا آمریکا اقساط ایران را داده است؟

در حالی که سخنگوی دولت عدم انتقال 550 میلیون دلار پول‌‌ آزاده شده کشور را تکذیب می‌کند، رئیس کل بانک مرکزی نظر دیگری دارد.
به گزارش شیرازه٬ خبرگزاری فارس روز گذشته گزارشی با عنوان «برگی دیگر از بدقولی غربی‌ها در اجرای توافقات ژنو/ پول‌های آزادشده به ایران نرسید» منتشر کرد. در محتوای این گزارش، بر عدم انتقال 550 میلیون دلار قسط اول پول‌های بلوکه شده اشاره شد.

این گزارش در پی اطلاعات به دست آمده توسط خبرگزاری فارس از منابع مطلع بوده و شواهد عینی زیادی برای اثبات آن وجود داشت.

اما امروز نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت با واکنش نسبت به این خبر گفت: اعتراض‌ها در این خصوص ناشی از کم اطلاعی است، پول را که با چمدان به ما نمی‌دهند، افرادی که این مساله را عنوان می‌کنند از مکانیزم نقل و انتقال بانکی کم اطلاع هستند.ما قسط اول را دریافت کرده‌ایم، درباره قسط دوم هم در روزهای آتی اقدام خواهیم کرد و مشکلی برای خرج کردن پول‌ها نداریم.

نوبخت با کنایه، منتشر‌کنندگان این خبر را بی‌اطلاع از مسائل بانکی خطاب می‌کند.

از لحن و نوع بیان آقای سخنگو که بگذریم، رئیس کل بانک مرکزی امروز به فاصله کوتاهی از صحبت نوبخت، تاخیر در پرداخت قسط اول و دوم پول ایران از سوی 1+5 را تایید کرد و گفت: اطمینان دارم این پول تا چند روز آینده واریز می‌شود.

وی ادامه داد: با بانک‌های سوییسی و ژاپنی برای افتتاح حساب و دریافت اقساط ایران از 1+5 به توافق رسیدیم.

سیف در پاسخ به این سوال که اگر قسط اول را ایران دریافت نکرده بود چرا بانک مرکزی اعلام وصول کرد اظهار داشت: قسط اول به حسابی در سوئیس واریز شده بود.

به گزارش فارس، تکذیب سخنگوی دولت در چند متر آن طرف‌تر توسط رئیس کل بانک مرکزی به صورت کاملا صادقه رد می‌شود.

حال باید از آقای نوبخت این سوال را بپرسیم که در زمانی که سیستم بانکی ایران و عملیات نقل انتقال پول تحریم نبود، آیا پول‌ها با چمدان به کشور می‌آمد یا اینکه در مدت زمان بسیار کوتاهی عملیات نقل و انتقال پول انجام می‌شد؟

دیگر کشورها که مشکلی برای نقل و انتقال پول‌های خود ندارند،‌ از روش چمدانی استفاده می‌کنند؟

بر هیچ کسی پوشیده نیست که در عملیات بانکی نقل و انتقال پول چمدانی نیست.در واقع هدف آقای معاون و سخنگوی دولت از بیان این جمله غیر از کنایه چه می‌تواند باشد؟

وی مدتی پیش هم به انتشار خبری مبنی بر کسری 50 هزار میلیاردی تراز عملیاتی لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده واکنش نشان داده و گفته بود: کسی که این مطلب را نوشته بی‌سواد است.

این در حالی بود که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و متخصصان در امر بودجه بر این مساله اذعان داشتند که کسری تراز عملیاتی بودجه 50 هزار میلیارد بوده و افزایش شکاف کسری تراز عملیاتی به هیچ وجه مناسب نیست.

به نظر می‌رسد هدف اصلی دولت از مطرح نکردن عدم انتقال پول‌های بلوکه شده به داخل کشور، نگرانی از تحت‌ الشعاع قرار گرفتن مذاکرات ژنو که همیشه از آن به عنوان دستاورد سیاست خارجی دولت یاد می‌کنند،‌ بوده است؛ و شاید به همین علت بوده که آقای سخنگو سعی در رد کردن این خبر داشته است.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
1
یعنی خوشم میاد که این دولت رو دارید شیار می کنید. بابا نکنید نسازید. این همه تندوری. دهن این بدبختا سرویس کردید.