کد خبر: ۵۳۴۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۳

دوغ گوسفندی سوغات پرطرفدار سروستان

شهرستان سروستان با چشم انداز های فراوان طبیعی سالانه پذیرای گردشگران و میهمانان فراوانی است که از سراسر ایران و جهان به شوق دیدار مناظر زیبای طبیعی و آثار فاخر فرهنگی و تاریخی و مذهبی،قدم به این خطه کهن ایران اسلامی می گذارند.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، سروستان یکی از شهرستان های مهم تاریخی و فرهنگی استان فارس و به نوعی یکی از قطب های توریستی جنوب کشور محسوب می شود که دارای جاذبه های بی نظیر گردشگری و تفریحی در زمینه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی است.

به گزارش سروآنلاین، این شهرستان با قرار گرفتن در شاهراه ترانزیت شمال-جنوب و شرق به غرب کشور،سالانه پذیرای میلیون ها نفر مسافر از اقصی نقاط مختلف ایران و جهان می باشد.

طبیعت زیبای دریاچه مهارلو، باغ های پسته و بادام و زیتون ، چشمه هاو قنات های زیبا و همچنین وجود آثار فاخر تاریخی و فرهنگی شامل؛ کاخ ساسان سروستان، مقبره شیخ یوسف، پیر رباط و مقبره شهدای گمنام و بقاع متبرکه همچون امام زاده شاه صفی الدین، علی ابن اسحاق و ... پذیرای همه میهمانانی است که به این شهر تاریخی و فرهنگی وارد می شوند.

در کنار این چشم انداز های زیبای طبیعی و آثار فاخر تاریخی و فرهنگی،سوغات سروستان نیز سالهاست که در میان گردشگران این خطه ایران اسلامی جای خود را پیدا کرده است.

محصولاتی چون ماست، کره، روغن، کشک، لورک، قره قوروت از یک سو و از سوی دیگر تولیدی چون؛ پسته،انواع زیتون، روغن زیتون، بادام، چغاله بادام و انار،رب انار،بادام کوهی(الوک)،پسته کوهی(بنه)،نان محلی، تخم مرغ محلی و در نهایت قارچ دنبلان(دنبل) و قارچ کوهی و انواع گیاهان دارویی و ..... از جمله سوغاتی هایی است که به عنوان هدیه این دیار کهن به گردشگران سروستان عرضه می شود.

در میان این سوغاتی ها دوغ گوسفندی سروستان بیش از چند دهه است که به عنوان یک سوغات خوشمزه و پرطرفدارمطرح می باشد و سالانه بیش از پانصد تن دوغ در سطح شهرستان تولید و توزیع می شود. جالب اینجاست با توجه به وجود انواع دوغ های طعم دار تولید شده توسط شرکت های لبنیاتی در بازار ، جایگاه این ماده غذایی همچنان محفوط می باشد و رکورددار فروش سوغاتی ها در سروستان را داراست.

دوغ سروستان با عرضه بیش از 40 تن طی روزهای 12 و 13 فروردین هرسال، جایگاه نخست فروش محصولات لبنی در سروستان را به نام خود ثبت کرده که این رقم نشان از علاقه بالای طرفداران این ماده غذایی در میان بیش از 20 نوع سوغاتی شهر سروستان دارد.

این سوغات طبیعی دارای خواص گوناگونی است که علاوه بر مصرف آن به صورت یک نوشیدنی با طبیعت خنک، از آن غذاها و خوراکی های دیگری نظیر لورک، کشک، قره قوروت و... ساخته می شود.

اهمیت این محصول به حدی است که در شهرستان های اطراف و به ویژه شهر شیراز در بسیاری از نقاط دوغ را به شرط دوغ سروستان و در صف های طولانی عرضه می شود.

نویسنده :
سرو آنلاین
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۳
0
کدام دوغ گوسفندی اب زیپو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۳
0
هر چیه علاوه بر ایرانی ها کشورهای حاشیه خلیج فارس براش اسکی می رن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۳
0
کلاه سرت گذاشتن کاکا