کد خبر: ۵۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۳

شرکتی را ندیدیم که بعد از توافق هسته‌ای با ایران وارد معامله تازه شود!

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا با حضور در مجلس سنا، مدعی عدم انعقاد قراردادهای تجاری تازه میان ایران و شرکت‌های بین‌المللی بعد از توافق موقت هسته‌ای شده و گفت پیش‌بینی ارزش ۷ میلیارد دلاری توافق برای تهران، همچنان پابرجاست.

«دیوید کوهن» مسئول میز تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد بعد از توافق موقت هسته‌ای ایران و گروه 1+5، هیچ شرکتی از فرصت به وجود آمده استفاده نکرده و قرارداد تازه‌ای با ایران منعقد نکرده است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس؛ وی که در یک جلسه استماع در سنا شرکت کرده بود، در بخشی از گزارش خود گفت: «ما هیچ شرکتی را در هیچ کجا (خلیج فارس، اروپا و آسیا) ندیدیم که بخواهد از مزیتِ... گشایش اندک و تعلیق کاملا محدود تحریم‌ها برای ورود به بازار ایران بهره برده و وارد معاملاتی شود که ممکن است تنبیهاتی را به همراه داشته باشد.»

به گفته آقای کوهن مقامات آمریکایی در زمان امضای توافق هسته‌ای موقت آورده اقتصادی آن برای تهران را بین 6 تا 7 میلیارد دلار تخمین زدند و الان هم نشانه‌ای دال بر اینکه درآمد ایران از قبل این توافقنامه از رقم پیش‌بینی‌شده تجاوز کند، وجود ندارد. وی حتی این میزان را خوش‌بینانه و حداکثری توصیف کرده است.

اظهارات معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به سناتورهایی مطرح شده است که از سفرهای متعدد هیئت‌های تجاری بین‌المللی به ایران بعد از توافق موقت هسته‌ای اظهار نگرانی کرده‌اند.

ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) روز سوم آذر در چارچوب مذاکرات هسته‌ای به توافقی موقت دست یافتند. این توافق 6 ماهه برخی تحریم‌های ایران را کاسته و از افزایش آن‌ها جلوگیری کرد و در مقابل تهران عدم گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود طی بازه 6 ماهه را پذیرفت. طرفین تاکنون دو بار برای دستیابی به راهکار جامع دیدار کرده‌اند. دور تازه این مذاکرات روز 18 فروردین آغاز می‌شود.

کوهن در جلسه اخیر سنا به گزارش‌ها در مورد احتمال انعقاد قرارداد 20 میلیارد دلاری مبادله نفت و کالا بین ایران و روسیه نیز واکنش نشان داده و چنین قراردادی را مخالف همکاری میان اعضای 1+5 و قابل جریمه و تنبیه خوانده است.

نظرات بینندگان