کد خبر: ۵۳۹۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۳

فتوای مراجع درباره ثبت‌نام دریافت یارانه

برخی مراجع تقلید شیعیان با بیان نظر خود در خصوص انصراف از دریافت یارانه نقدی، گفتند: کسانی که احتیاج ندارند نباید بگیرند.
آیت الله نوری همدانی در پاسخ به استفتای جمعی از مقلدان گفت: کسانی که احتیاج ندارند یارانه نگیرند .

به گزارش شیرازه به نقل از واحد مرکزی خبر، بنا به اعلام دفتر آیت الله نوری همدانی متن استفتاء و پاسخ آن به این شرح است: با توجه به تاکید دولت برای انصراف مردم از دریافت یارانه ، آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از این مبلغ نیستند جایز است ؟

آیت الله نوری همدانی در پاسخ اعلام کرد : این قبیل اموال که در تحت اختیار دولت محترم قرار دارد بیت المال است و لازم است که مسئولین محترم حکومت اسلامی بیت المال را در راه تامین احتیاجات ملت مصروف نمایند.

احتیاجات باید دسته بندی شود و اولویت بندی ها بر اساس الاهم فالاهم مورد توجه کامل قرار بگیرد و با توفیق خدواند مصروف شود و از این راه خدمت رسانی انجام بگیرد .

بنابر این چون معیار و ملاک صرف بیت المال در راه تامین نیازمندی هاست لذا کسانی که احتیاج ندارند نباید بگیرند .

آيت الله سبحاني: دريافت يارانه براي متمکنان جايز نيست     

آیت الله سبحانی تاکید کرد : کسانی که درآمد لازم دارند گرفتن یارانه جایز نیست .

آیت الله سبحانی در خصوص ثبت نام مردم در مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها افزود : اصولاً وجوه یارانه بیت المال است و بیت المال مال کسانی است که استحقاق آن را داشته باشند .

آیت الله سبحانی گفت: فقرا و کسانی که درآمدشان کم است مسلماً برای آنها گرفتن یارانه حلال است و اما کسانی که به مقدار شأن خود درآمد دارند مسلماً شرایط دریافت یارانه را ندارند و گرفتن یارانه برای اینها جایز نیست .

آیت الله سبحانی افزود : من فکر می کنم بیش از نیمی از مردم ( غیر از طبقه کارگر در روستاها ) به اندازه ای که شأن آنها است تمکن دارند و به یارانه نیاز ندارند ، لذا باید احتیاط کنند و به مقداری که لازم است بگیرند و آنهایی که لازم نیست به دیگران واگذار کنند .

 آیت الله مکارم شیرازی: کسانی که از یارانه بی نیازند اقدام به گرفتن یارانه نکنند

 آیت الله ˈناصر مکارم شیرازیˈ از مراجع تقلید گفت: برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی نیاز هستند اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید، وی در پاسخ به استفتایی از سوی برخی از مقلدین خود در خصوص اینکه ˈ با توجه به تاکیدات دولت محترم جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر بفرمایید که آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از این مبلغ نیستند، جایز است؟ˈ گفت: با توجه به اینکه بیت المال در شرایط کنونی در اختیار دولت اسلامی است و باید مطابق آنچه صلاح و مصلحت کشور می بیند صرف کند، بنابراین هرگاه وجوهی را پس از مشورت با مشاورین آگاه و صاحب نظر تخصیص به قشر خاص بدهند دیگر اقشار نمی توانند از آن استفاده کنند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: اینکه بعضی می گویند اموال بیت المال مربوط به همه اقشار است و امیر مؤمنان علی علیه السلام به طور مساوی بیت المال را تقسیم می نموده تعبیری اشتباه است، زیرا اموالی که وارد بیت المال می شد دو بخش بود، برخی مربوط به اراضی خراجیه بوده که به طور مساوی تقسیم می شد، بخش دیگری از قبیل زکات، خمس و انفال بوده است که طبق صریح قرآن مصارف معین دارد و در غیر آن مصرف نمی شده است و با توجه به اینکه امروزه اموال خراجیه وجود ندارد مساله مساوات مطرح نیست.

وی اضافه کرد: بنابراین برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی نیاز هستند اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند، انشاء الله خداوند برکاتش را از محل دیگر نصیب آنها خواهد نمود و اضافه بر این انصراف آنها کمکی است به اقشار نیازمند و برکات کمک به آنها را نیز شامل خواهد شد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: انشاء الله دولت محترم به عهد خود وفا می کند و بخش مهمی از آن را صرف هزینه درمانی و بهداشتی برای عموم مردم کشور خواهد شد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سید علیرضا تقوایی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
0
یا الله
مراجع محترم و معزز
با سلام
ضمن احترام به رتبه علمی شما در زمینه مسائل فقهی از شما حضرات سوالی می پرسم که در قبال جواب دادن به آن مسئول هستید .
دولت در صدد است بهای انرژی و بهای کالاهای مصرفی و خدمات را به نرخ جهانی آن رسانده و از ملت مسلمان ایران دریافت کند. بسیار خوب.به این کفه ترازو می گویند کفه مخارج. از شما علمای شامخ سوال میپرسم آیا شما نباید به دولت و حاکمیت گوشزد کنید که حق الزحمه یک معلم مسلمان یک کارگر مسلمان یک کشاورز مسلمان را به تعرفه های جهانی بپردازند ؟ فتوای ارزشمند شما درباره کفه درآمد این ترازو که زندگی مردم مسلمان ایران با آن می گذرد چیست ؟ دستور بفرمایید فهرستی از درآمد اقشار مردم کشورهای همسایه را در اختیار شما مراجع محترم گذاشته تا با مسئولین محترم نظام و دولت در میان بگذارید تا انشاء الله با عادی سازی درآمدها این بساط یارانه و اقدامات عجیب و غریبی که شاهد آن هستیم جمع شود والسلام
سید علیرضا تقوایی