کد خبر: ۵۴۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
مدیر عامل سازمان دیه فارس؛

230 داماد به خاطر مهریه در زندان‌های استان به سر می‌برند

زندان؛ این عاقبت و سرنوشت کسانی است که اعتقاد داشتند مهریه را کی داده و کی گرفته! و خشت اول زندگی خود را با یک باور غلط کج ساخته اند.

5تن گل یاس،یک کیلو بال پشه ،چشم داماد،دست و پا تعداد 10000رز قرمز این ها مهریه های است که دختران به عنوان میزان علاقه و محبت خود از داماد طلب می کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از سبحان؛ مهریه از زمره منابع مالی حقوق زنان در حقوق ایران است كه عموماً، به هنگام خواستگاری و نامزدی از سوی بزرگان و خانواده‌ها یا زوجین تعیین می شود..مهریه در اسلام به معنای محبت، دوستی، خورشید و آفتاب بوده ونشانه ای از مهر مرد به زن است اما در شرايط کنوني مهريه پشتوانه اي براي زندگي زن توسط زنان به حساب مي آيد و عملاً تا زمان اختلاف و جدايي مطالبه نمي شود. هر چند این پشتوانه چندان تضمین محکمی برای ادامه زندگی در زیر یک سقف نیست. شاید هنوز باور جامعه براین باور باشند که بالا بودن مهریه باعث عدم طلاق از سوی مرد است اما چنین نیست زیرا با افزایش میزان مهریه زنان احساس میکنند که دارای پشتوانه محکمی هستند و برای حفظ زندگی زناشوئی از هنر زنانگی خود استفاده نکرده و آن را فراموش میکنند. اما در گروهی از دختران نیز مهریه سنگین موجب اعتماد بنفس دختر و مایه فخر و مباهات وی در بین هم سن های خود است نگرش دیگری که درباره مهریه های سنگین وجود دارد اینکه برخی بر این باورند که این امر داماد را سر عقل می آورد و موجب می شود که او حواسش را بیش از گذشته جمع کرده و از بازیگوشی دست بردارد ومرد زندگی بشود. این افراد مهریه وسیله ای برای به زنجیر کشیدن و به اطاعت واداشتن وایجاد ترس در شوهر خود می دانند. سکه تمام بهار ازادی که بطوری عجیب با مهریۀ خانمها عجین شده بطور نخواسته و تنها براساس احساسات و بدون در نظر گرفتن استطاعت مالی داماد در زمان جدایی و بروز اختلاف از اسم خود که سکه بهار و ازادی است به سکه خزان و زندان تبدیل می شود .

سال هاست که راهکارهاي مختلفي پيشنهاد مي شود تا شايد وضعيت مهريه سر و سامان پيدا کند، از تعيين ماليات براي مهريه گرفته تا ثبت نکردن مهريه هاي نامتعارفو.... آخرين راهکارها هم درج عندالاستطاعه بودن مهريه بجاي عندالمطالبه در سند ازدواج بود و همچنين صدور بخشنامه توسط رئيس قوه قضاييه مبني بر ممنوعيت زندان براي مرداني که قادر به پرداخت مهريه نيستند! در اين بين فقط تعيين ۱۱۰ سکه بعنوان مهريه به قانون تبديل شد. این قانون که جهت جلوگیری از ثبت مهریه های سنگین و روانه شدن مردان به زندان تصویب شد شاید تا حدودی راهشگا بود اما رواج طاق در جامعه نتوانست چندان از این روند جلوگیری کند.

*ازادی 635 نفر محکومین جرایم غیر عمد تا پایان سال 92

مدیر عامل سازمان دیه استان فارس درگفتگوبا خبرنگار سبحان در خصوص آمار زاندانیان مهریه در فارس و میزان بدهی آنها گفت: در حاظر تعدا 230 زندانی مهریه در فارس تا پایان اسفند 92 وجود دارد .سید رضا اسکندری اظهار داشت:بیشترین میزان بدهی مهریه 30 میلیارد ریال و کمترین 50 میلیون ریال است.

وی در خصوص تعداد زندانیان جرایم غیر عمد در فارس خاطر نشان کرد:تعداد کل زندانیان جرایم غیر عمد 729 نفر است که به دلیل تصادف ،مالی ،چک و .. در زندان بسر می برند.

مدیر عامل سازمان دیه در فارس بیان داشت: تا پایان سال 92 تعداد 653 نفر زندانی جرایم غیر عمد با میزان بدهی 1/371/100/537/575 ریال در ستاد دیه تشکیل پرونده دادند . که از این 352 نفر محکومین مالی ، تعداد 301 نفر محکومین دیه بوده است

اسکندری ابراز داشت:میزان پرداختی و کمک مالی سازمان دیه استان برای ازادی تعداد 653 زندانی جرایم غیر عمد در سال 92 مبلغ 244/627/730/239 ریال بوده است .وی تصریح کرد: منابع پرداختی برای آزادی 653 نفر جرایم غیر عمد از محل جشن گلریزان، کمک های مرمی ،مصوبات هیت وزیران،منابع بانکی ،منابع ستاد دیه ،منابع غیر ستاد از جمله کمک های بیمه ،صندوق تامین خسارت های بدنی، بنیاد شهید کمیته امداد و نیز تسهیلات قرض الحسنه بوده است میزان تخفیف برای این محکومین جرایم غیر عمد در زندان 109 میلیارد تومان بوده است.

اسکندری اظهار داشت:تعداد 98 درصد از زاندانیان ازاد شده جرایم غیر عمد در سال 92 مرد و 2 درصد زن هستند.

نظرات بینندگان