کد خبر: ۵۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس

کمک دو میلیارد تومانی مردم به ستاد در سال گذشته/ یک شیرازی مسجد سهله را مفروش کرد

مهدی‌یار ضمن اعلام اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات در مرکز 29شهرستان فارس مشغول به فعالیت است از راه‌اندازی ستاد بازسازی عتبات عالیات در 92 بخش‌ شهرستان‌های فارس در سال جاری خبر داد

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با اشاره به نامگذاری سال به نام «اقتصاد و فرهنگ؛ عزم ملی و مدیریت جهادی» عنوان کرد: زمانی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود برداشت راستین آن اقداماتی است که اقتصاد ما را در مقابل هرگونه هجمه‌ای مقاوم می‌کند.

وی با بیان اینکه دشمنان اقتصاد کشور را هدف‌گیری کرده و از حربه‌های مختلفی در این زمینه استفاده می‌کند، افزود: یکی از این حربه‌ها تحریم است اما در شرایط مختلف ممکن است دشمن ترفندهای دیگری نیز به کار گیرد.

مهدی‌یار عنوان کرد: رشد و تعالی انسان‌ها و گره خوردن چگونگی رفتار با منابع انسانی و ملی هم در موضوع فرهنگ و اخلاقیات و هم در موضوع رفتار اقتصاد نمود پیدا می‌کند.

این مقام مسئول افزود: طبیعتاً برای اینکه پایه‌های فرهنگ ما که نشئت گرفته از قرآن کریم است در دل انسان‌ها تقویت شود، رفتار اقتصادی مؤثر است.

وی با تأکید بر اینکه بحث عزم ملی و مدیریت جهادی دو مقوله‌ای است که ضمن اینکه از هم جداست به هم آمیخته است، گفت: ‌ عزم ملی یعنی رفتار هر فرد نسبت به موضوع اقتصاد و فرهنگ که چه باید کند و تکلیف بر روی دوش تک تک افراد جامعه می‌گذارد و مدیریت جهادی یعنی مدیریتی غیر از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب است.

مهدی‌یار عنوان کرد: مدیریت جهادی به معنای نحوه مدیریتی است که ما در دوران دفاع مقدس علیه دشمن اعمال کردیم یعنی در کوتاه‌ترین زمان بزرگ‌ترین برنامه و اجرا به دست مردم را داشتیم لذا قوی‌ترین برنامه‌ها با کمترین امکانات و کمترین منابع انسانی و بازدهی بالا مفهوم مدیریت جهادی است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس با اشاره به نمونه‌های مدیریت جهادی در این ستاد گفت: در این راستا، پروژه‌های عظیم مهندسی- هنری را در دستور کار داریم و اجرای یک برنامه که به طور معمول ۱۵ سال طول می‌کشد را طی ۴ الی ۵ سال به اتمام می‌رسانیم که نمونه آن احداث صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف است که ضمن اینکه از منابع دولتی استفاده نمی‌کند؛ منابع انسانی هم در آن به صورت ۳ شیفت در حال فعالیت هستند.

نصب درب‌های حرم امامین جوادین(ع) تا پایان فروردین

وی در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های این ستاد اشاره کرد و گفت: در پایان سال ۹۲ و آغاز سال جدید ۳ درب طلا برای حرم امامین جوادین(ع) مهیا شد و ما نیز به عنوان امانتدار مردم نذورات آنان را دقیقاً در مسیر نیت‌های آنان قرار دادیم و این سه درب را جامع و کامل تحویل آستان مقدس امامین جوادین(ع) شد که اکنون هیئت فنی مهندسی در حال نصب این درب‌ها در کاظمین هستند و انتظار می‌رود تا پایان فروردین کار نصب این درب‌ها به اتمام رسد.

مهدی‌یار با اشاره به نذورات این سه درب گفت: هزینه‌های این سه درب از محل نذورات فرهنگیان و دانش‌آموزان آموزش و پرورش، مردم اقلید و بیت مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیدعبدالباقی آیت‌اللهی تأمین شد که حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه داشت.

این مقام مسئول با اشاره به انتقال ۴ صندوق برای داخل ضریح امامین عسکریین(ع) اوائل سال جاری افزود:این صندوق‌ها جهت الحاق به ضریح به قم منتقل شد. از جمله امکاناتی که لازم بود برای سامرا بفرستیم نیازمندی‌ها و خدمات پشتیبانی بود که در پایان سال ۹۲ بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های حرم مطهر تأمین و ارسال کردیم.

مهدی‌یار از جمله این اقدامات را ورود کاروان‌های نور حسینی همراه با درب‌های طلا مربوط به امامین جوادین(ع) دانست و گفت: این درب‌ها به تمام شهرستان‌های فارس منتقل شد و مردم از وجود آنچه که مربوط به ائمه اطهار(ع) است متبرک شدند و به نظر می‌رسد به عنوان یک اقدام فرهنگی برای ایجاد ارتباط مردم با عترت قدم مؤثری برداشته شد.

راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد عتبات فارس

به نمایش گذاشتن کارگاه‌های ستاد عتبات عالیات در حافظیه، سعدیه، حرم شاهچراغ(ع) از دیگر فعالیت‌های این ستاد بود که مهدی‌یار به آن‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که انجام شده راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد عتبات عالیات بود که بتوانیم آنچه را مدنظر است برای اطلاع‌رسانی به مردم از طریق این پایگاه انتقال دهیم که این پایگاه روزانه حداقل ۲ خبر را ارسال می‌کند.

نماینده آیت‌الله ایمانی در ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس عنوان کرد: در ادامه اقداماتی که برای صحن جدید حضرت احمدبن موسی(ع) انجام دادیم ساخت درب‌های مورد نیاز است که به تدریج کار تکمیلی این درب‌ها در حال انجام است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

وی گفت: تعدادی از معدن‌داران و سنگبری‌های استان فارس با اهدای میزان قابل توجهی سنگ به صحن مطهر حضرت زهرا (س) در نجف اشرف ارادت خود را به ساحت علی‌بن ابیطالب (ع) و حضرت زهرا (س) نشان دادند.

مهدی‌یار از راه‌اندازی ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادارات کل بنیاد شهید و سازمان برق منطقه‌ای فارس در ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: بنا داریم تا در تمام ادارات این ستاد را جهت فراهم‌سازی بستر مشارکت کارمندان راه‌اندازی کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس اظهار کرد: به‌همین منظور معاونت امور خواهران در ستاد راه‌اندازی شده است و از همین طریق آحاد جامعه زنان استان فارس ارتباط خود را با ستاد عتبات برقرار خواهند کرد.

وی گفت: پروژه مربوط به طرح خاتم حضرت مسلم که چند وقت پیش مراسم افتتاحیه را آغاز کردیم مبحث طرح، تدبیر و چگونگی آرایش صندوق با هنرمندان، ستاد، مرکز و تولیت آستان مقدس حضرت مسلم بن عقیل تمام شد و به لطف الهی مسیر کار اجرا همچنان ادامه دارد.

مهدی‌یار بیان کرد: در ادامه برنامه ساخت ۲ نیم ضریح خیمه‌گاه حضرت اباالفضل (ع) که در بوشهر در حال انجام است؛ مراحل پایانی قلمکاری و درودگری آن تمام شده و آماده خاتم کاری برای داخل نیم ضریح‌ها هستیم.

این مقام مسئول افزود: کارگاه ساخت صندوق‌های بزرگ خاتم جهت امامین جوادین(ع) در مشهد مقدس به مرز ۸۵ درصد رسیده است و ۱۵ درصد مابقی خاتم این صندوق‌ها به دلیل طراحی ویژه‌ای که دارد در شیراز انجام می‌شود و در مشهد بر روی صندوق‌ها نصب خواهد شد.

مفروش کردن مسجد سهله توسط یک شیرازی

مهدی‌یار از آمادگی جهت ارسال فرش‌های مربوط به مسجد سهله به وسعت هزار و ۸0 مترمربع که توسط یک خانواده شیرازی مهیا شده است خبر داد و افزود: برنامه گل‌آرایی حرم حضرت علی(ع) برای ۱۳ رجب برنامه‌ریزی شده است و اهدا کنندگان و اساتید گلساز آن هم‌اکنون مشخص شده است و آماده می‌شویم تا گل‌های طبیعی را از ایران جهت گل‌آرایی به نجف انتقال دهیم و در همین راستا تکمیل فرش‌های حرم حضرت علی (ع) در دستور کار قرار گرفته است و به‌زودی باقی‌مانده فرش‌ها ارسال خواهد شد.

مهدی‌یار ضمن اعلام اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات در مرکز 29شهرستان فارس مشغول به فعالیت است از راه‌اندازی ستاد بازسازی عتبات عالیات در 92 بخش‌ شهرستان‌های فارس در سال جاری خبر داد و گفت: ادامه و تکمیل ساخت یک درب بزرگ منبت‌کاری شده برای سامرا که در کارگاه درودگری و منبت کاری آباده در حال اجراست، در برنامه امسال قرار دارد، همچنین برای مشارکت در ساخت صحن حضرت فاطمه (س) هم جهت برای ارسال سنگ‌های مورد نیاز و هم تامین نقدینگی و منابع انسانی مشارکت خواهیم داشت.

مردم فارس در سال گذشته دو میلیارد تومان به بازسازی عتبات عالیات کمک کردند

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس از راه‌اندازی موزه این ستاد خبر داد و گفت: این موزه تحت مدیریت عتبات عالیات به منظور حفظ آثاری که برای حرم‌های مطهر کار شده و نگهداری هویت کسانی که برای حرم‌های مطهر کار کرده‌اند، راه‌اندازی می‌شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود به میزان مشارکت‌های مردمی در سال گذشته در ستاد فارس اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تقریباً ۲ میلیارد تومان به‌صورت نقد و طلا میزان مشارکت‌های مردمی بوده است.

نظرات بینندگان