کد خبر: ۵۵۷۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران:

۷۰درصد مطالب فضای مجازی غیراخلاقی است/ کسانی‌که دم از کورش می‌زنند دچار پارادوکسند

اینکه گفته می‌شود فیلم برای سرگرمی است، غلط‌ترین جمله‌ای است که در طول تاریخ گفته شده.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، رئیس مؤسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران گفت: نظام فرهنگی یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین نظامات اجتماعی است و در کنار نظام اقتصادی، امنیتی، سیاسی و سایر نظام‌های اجتماعی نظام فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در همایش «فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی» با بیان اینکه فرهنگ مجموعه باورها، اندیشه‌ها، دانش‌ها، ارزش‌ها، قوانین و آداب و رسوم است، افزود: فرهنگ طیف وسیعی است که ساحت بینشی، منشی و حتی کنشی را شامل می‌شود یعنی علاوه بر آداب و رسوم و رفتارهایی که مردم در جامعه از خود ظاهر می‌کنند، فکر و فلسفه هم جزو فرهنگ است و به تعبیری دیگر اگر ابعاد سخت‌افزاری جامعه را جزو تمدن درنظر بگیریم، بقیه مقوله‌ها جزو فرهنگ است البته فرهنگ می‌تواند معنای عام هم پیدا کند که علاوه بر بعد نرم‌افزاری، بعد سخت‌افزاری را نیز شامل می‌شود.

رئیس مؤسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران ‌فرهنگ را مانند روحی در کالبد فرد و جامعه دانست و گفت: تاریخ فرهنگ و تمدن نشان داده است که شکوفایی و انحطاط یک جامعه و ملت به فرهنگ او بستگی دارد یعنی اگر فرهنگ یک جامعه استقلال، دانش‌افزایی، ابتکار و قانون‌گرایی باشد جامعه‌ای است که رشد می‌کند و گرفتار انحطاط نمی‌شود.

وی با بیان اینکه منظور از فرهنگ تنها فرهنگ عمومی جامعه نیست بلکه جنبه عمومی نیز دارد، افزود: هم در حوزه سیاسیون نیاز به فرهنگ استقلال و پیشرفت داریم و هم در حوزه اقتصاد لذا باید در تمام عرصه‌ها فرهنگ لحاظ کرد.

حجت‌الاسلام خسروپناه عنوان کرد: فرهنگ هر جامعه مثل هر پدیده دیگر سلامتی، بیماری، خواب و بیداری دارد و فرهنگ می‌تواند فرهنگ غیرتمندی یا بی‌غیرتی باشد که این‌ها اقسام فرهنگ است.

وی از فرهنگ اسلام ناب محمدی به عنوان یک فرهنگ اصیل یاد کرد و افزود:‌ در مقابل این فرهنگ، فرهنگ‌هایی است که به عنوان جریان‌های ضد فرهنگی می‌توان از آن‌ها یاد کرد که هر کدام می‌خواهند به نحوی به این فرهنگ ناب آسیب بزنند.

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به ویژگی‌های فرهنگ ناب اسلامی، عقلانیت و وحیانیت را از ویژگی‌های آن برشمرد و گفت: این دو با هم در این فرهنگ اسلام ناب حضور دارند؛ لذا اگر کسی دنبال جریانی باشد که از عقلانیت دفاع کند اما وحیانیت را به حاشیه براند این فرهنگ اصیل نیست یا از وحیانیت دم بزند اما عقلانیت را کنار بگذارد این هم فرهنگ ناب نیست؛ فرهنگ اسلام ناب عقلانیت را به کار می‌گیرد چون نمی‌خواهد تحجر داشته باشد زیرا خطرناک است و وحیانیت را به کار می‌گیرد که دچار غربزدگی نشود؛ لذا عقلانیت و وحیانیت مانند دو بال برای رشد و بالندگی فرهنگ اسلامی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ اسلام هم به فرد توجه دارد و هم به جامعه، گفت: فرهنگ مثل روحی است که سیاست، اقتصاد، معیشت و حیات اجتماعی را دربر می‌گیرد لذا اگر کسی از فرهنگ اسلامی سخن گوید و فقط ساحت فردی و بعد معنوی انسان را لحاظ کند فرهنگ اصیل نیست زیرا هر دو، فرد و جامعه در تفکر اسلامی دارای اصالت است.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه امروز فرهنگ‌های گوناگون در لایه‌های زندگی خصوصی افراد نفوذ کرده است، گفت: باید با کار فرهنگی، تهاجم فرهنگی دشمن را پاسخ داد؛ همان‌طور که در عرصه سیاست مردم‌سالاری دینی نقش دارد، در عرصه فرهنگ نیز باید توده مردم حضور پیدا کنند و مردم‌سالاری فرهنگی وجود داشته باشد یعنی نهادهای فرهنگی باید سیاستگذاری و تدبیر کنند که مردم را وارد عرصه فرهنگ کنند و به تشکل‌ها مجوز انجام کارهای فرهنگی را بدهند.

وی با تأکید بر اینکه مسائل فرهنگی را نباید سیاسی کرد، گفت: معتقدم اگر سیاست وارد مسائل فرهنگی شود، آسیب‌هایی ایجاد می‌کند.

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه یکی از جریان‌های فرهنگی در دوران معاصر در کشورهای ما شکل گرفته است، فرهنگ ناسیونالیستی ایران‌گرایی منهای دین و اسلام است، گفت: شهید مطهری نیز به همین دلیل کتاب «خدمات متقابل ایران و اسلام» را نوشت و در آن تبیین کرد که ایران و اسلام با هم تعارض ندارد اما عده‌ای شعارهایی را مطرح می‌کنند که ایران را در مقابل اسلام قرار دهند.

وی با بیان اینکه کسانی که از کورش دم می‌زنند خودشان گرفتار یک پارادوکس هستند، تأکید کرد: کوروش انسان موحدی بود و کسی که موحد است، قطعاً به ترویج توحید هم می‌پردازد و دارای ارزش‌های اخلاقی، انسانی و توحیدی است.

حجت‌الاسلام خسروپناه اضافه کرد: ما ارزش‌های اخلاقی، انسانی و توحیدی که ایرانیان قبل از اسلام داشتند را ارج می‌نهیم اما تمدن ایران قبل از اسلام مثل هر تمدن دیگر دارای آسیب‌هایی بود و یکی از علل اینکه ایرانیان اسلام را پذیرفتند به دلیل همان آسیب‌ها بود بنابراین باید مراقب باشیم به گونه‌ای اسلام را مطرح نکنیم که ارزش‌های اخلاقی و توحیدی قبل از اسلام نفی شود و یا ایران به گونه‌ای معرفی شود که اسلام به حاشیه رانده شود چراکه اسلام آمد و به ایران عزت، حیات و جان تازه‌ای بخشید.

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: جریان دوم فرهنگی، جریان غرب‌زدگی است که از دوران قاجار شروع شد؛ عده‌ای که با مدرنیته و غربی‌ها آشنا شدند گمان کردند چون غربی‌ها در علم و صنعت رشد کرده‌اند در فرهنگ نیز رشد کرده‌اند پس همانگونه که در علم از آن‌ها بهره می‌بریم در فرهنگ و آداب و کنش‌های اجتماعی نیز از غرب بهره ببریم و ترویج تسامل و تساهل را مطرح کردند و دین اسلام را کنار گذاشتند.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ هیچگاه یک شبه تغییر پیدا نمی‌کند، گفت: فرهنگ یک پروژه نیست یک پروسه است حتی کسانی که نگاه پروژه‌ای به فرهنگ دارند پروسه‌ای و فرآیندی عمل می‌کنند.

حجت‌الاسلام خسروپناه وحدت و انسجام را یکی از عناصر مهم فرهنگ ناب اسلامی برشمرد و جریان سوم فرهنگی را فرهنگ قومیت‌گرایی عنوان کرد و افزود:‌ عده‌ای تلاش می‌کنند که اقوام مختلف مسلمانان را از یک امت واحده جدا کنند در حالی که همیشه اقوام ایرانی ید واحده‌ای داشته‌اند همانطور که در انقلاب اسلامی ایران و دوران دفاع مقدس تمام اقوام نقش داشتند اما اکنون برخی به بهانه‌های مختلف می‌خواهند در میان قومیت‌های مختلف تفرقه ایجاد کنند و باید توجه داشت که اگر جامعه رشد انسانی پیدا کرد، تفرقه پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه جریان دیگر فرهنگی، معنویت‌گرایی غیردینی است که از غرب شروع شد، گفت: زمانی که غرب رشد علمی و صنعتی پیدا کرد تا امروز که به انقلاب سایبری و نرم افزاری رسیدند، مشاهده کردند که علم، صنعت و تمدن مدرنی که قرار بود بهشت را در زمین درست کند جهنم به پا کرده است و جنگ جهانی اول دوم را به وجود آورد؛ لذا گفتند در کنار مدرنیته باید معنویت بیاید ولی باز هم راه را به بیراهه رفتند و به سراغ معنویت سکولار رفتند.

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران اظهار کرد: آخرین جریان، جریان تکفیری است که یکی از خطرناکترین جریان‌های انحرافی است که عقل را کنار می‌گذارد و یک تصویر ظاهرگرای متجدد را ارائه می‌دهد و افراد بی‌سواد جذب آنان می‌شود و شاهد جنایت‌هایی در کشورهای مختلف مثل سوریه از سوی این جریان فرهنگی هستیم.

حجت‌الاسلام خسروپناه بر ضرورت تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد و گفت: باید استان‌های مرزی به لحاظ اقتصادی توسعه پیدا کنند زیرا اگر فقر اقتصادی داشته باشند فقر فرهنگی و اجتماعی هم خواهند داشت و باید در این خصوص تدبیر کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد مطالبی که در فضای مجازی است غیراخلاقی و 30درصد مطالب علمی است، گفت: برخی می‌گویند با کار سلبی به جایی نمی‌رسیم اما در حوزه فرهنگی هم باید کار سلبی کرد و هم کار ایجابی چراکه کار ایجابی به تنهایی جوابگو نیست.

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: بحث فیلترینگ در خود کشورهای غربی هم به عنوان یک کار سلبی انجام می‌شود به عنوان مثال بازی انیمیشنی به نام سرقت ساخته شده است که اکنون در برخی شهرهای کشور به فروش می‌رسد اما در فرانسه فروش این بازی جرم تلقی و ممنوع اعلام شده است زیرا در آن چگونگی سرقت خودرو آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه فیلم‌های هالیوودی مملو از شهوت و غضب است، گفت: اینکه گفته می‌شود فیلم برای سرگرمی است، غلط‌ترین جمله‌ای است که در طول تاریخ گفته شده است چراکه فیلم‌ها دارای عقبه فلسفی و فرهنگی هستند.

حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: کشور نیاز به مهندسی فرهنگی دارد و در این راستا شورای عالی فرهنگی چند سالی است که مشغول تهیه نقشه و سند فرهنگی برای کشور است و به زودی از این سند رونمایی می‌شود.

وی افزود: علاوه بر آن باید هر استانی نیز یک مهندسی فرهنگی داشته باشد و جریان‌های خرد و ریز هر استانی شناسایی شود زیرا نوع تعامل آن‌ها با یکدیگر فرق دارد و نقشه راه می‌خواهد و باید مسئولان فرهنگی با استفاده از دانشمندان استانی نقشه راه را ترسیم کنند.


برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، فارس ، خسروپناه
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
کوروش را الکی بزرگش کرده اند.یک سیاستی پشت این جریان است که البته یکیش جهت دادن طرز تفکر جوانان به دوران باستانیست که خیلی هم خوب نبوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
قطعا خیلی از چیزهایی که به کوروش نسبت می دهند دروغه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
من خودم با چشمان خودم دیده ام که پیامکی برای یک از دوستانم امده بود که نشانم داد و جمله ای بود که ان را به کوروش نسبت داده بودند ولی ان جمله متعلق به اهل بیت(ع)بود.واقعا پشت این کوروش کوروش گفتن های بعضی از مردم ساده یک نقشه ای هست ،وگرنه کوروش قبل از اسلام چه کارش به ما