کد خبر: ۵۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۳
باز هم جنتی، باز هم فیلترینگ

جناب وزیر؛ جانا سخن از زبان ما می‌گویی اما مشکل این نیست!

پاسخ به اظهارات نسبتا زیبای جنتی که البته چندان در عمل پیاده نمی‌شود و سخنان صریح روحانی، جمله رئیس قوه قضائیه است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه؛ خوب یا بد، بحث فیلترینگ با روی کار آمدن دولت روحانی به یکی از مباحث مهم در حوزه فرهنگ تبدیل شده است. اگرچه در حوزه فنی، این وزیر ارتباطات است که هر از چند گاهی از ماجرای فیلترینگ سخن می‌گوید اما این خط پرچالش را باید بیشتر در اظهارات علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید جستجو کرد. او حالا به مرد شماره یک بحث فیلترینگ در دولت تبدیل شده است. خوب و بد ماهواره، اعلام میزان استفاده از ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و مسئله فیلترینگ و ... از جمله محورهایی است که جنتی طی ماه‌های اخیر در این حوزه مطرح کرده است. اما سخنان دیروز او در حاشیه امضای تفاهمنامه با معاونت علمی فناوری رئیس جمهور، همان‌قدر که با سخنان قبلی او تا حدی متفاوت است، با جهت‌گیری رئیس جمهور در خصوص ماهواره و اینترنت هم اختلاف قابل‌توجهی‌ دارد.

جنتی چه گفت؟

جنتی با بیان اینکه در هر کشوری مسایل امنیتی وجود دارد و از طرف دیگر برخی سایتها مطالبی دارند که با فرهنگ و ارزشهای ما منافات دارد، گفت: ما نباید اجازه دهیم با استفاده از این مساله مردم را فریب دهند. وی با اشاره به اینکه هر کشوری برای خودش محدودیت هایی دارد، گفت: امروز حتی در اروپا شاهد هستیم که از نفوذ فرهنگ آمریکایی رنج می برند و با فیلترینگ بخش های مختلف نمی خواهند اجازه دهند فرهنگ آمریکایی در کشورشان رخنه کند. وزیر فرهنگ با بیان این که ماهیت فیلترینگ مورد قبول همه است، گفت: اختلافی که امروز وجود دارد بر سر جزئیات است به طور مثال گروهی معتقدند وایبر باید فیلتر شود و گروهی نیز موافق این موضوع نیستند. این اختلاف نظر حتی در بین کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ نیز وجود دارد اما نباید در این زمینه نظر شخصی افراد اعمال شود و طبق قانون باید عمل کنیم.

روحانی چه گفت؟

رئیس جمهور در 27 اردیبهشت در همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات و در نقد و نفی نظر کسانی که از اثرات منفی ماهواره سخن می‌گویند، گفته بود: «دیدیدم که ماهواره آمد و مبارزه در پشت‌بام و بالکن تاثیرگذار نبود و نه ایمان مردم پر زد و رفت و نه هویت مردم از دست رفت... امروز ظاهرا قصه دیگر برپا شده است و آن اینکه با اینترنت جوانان کاربر، ایمیل، موبایل و نسل سوم و چهارمش چه کنیم... من به همه دوستان عرض می‌کنم به جوانانمان اعتماد کنیم، به نسل جوانمان اعتماد کنیم. جوانان ما دارای فطرت‌های پاکی هستند ایرانشان را تمام وجود دوست دارند. به اسلام و خاندان ائمه اطهار عشق می‌ورزند و فطرت‌شان پاک است حالا در گوشه‌ای، روزی روزگاری، ساعت یا ماهی خطا شود می‌توان آن را برگرداند و قابل بازگشت است چرا که انسان توبه کننده و خداوند نیز بخشنده و رحیم است».

فیلترینگ و «جزئیاتی» که خیلی جزئی نیستند!

اگرچه بخشی از سخنان جنتی قابل ستایش است اما به نظر سخنان روحانی همانند سخنان خود جنتی، مسیر دیگری را می‌پیماید. رئیس جمهور به صراحت، اثربخشی ماهواره بر جوانان را با بیان «اگر حالا در گوشه‌ای، روزی روزگاری، ساعت یا ماهی خطا شود ...» کاملا کم‌اثر نشان می‌دهد. در حالی که جنتی از ماهیت فیلترینگ به عنوان روشی برای مقابله با نفوذ فرهنگی مخالف سخن می‌گوید و اختلاف نظرات را صرفا در سطح استفاده از این روش می‌داند، روحانی ماهواره و رسانه‌هایی جدید اینترنت محور را بسیار کم‌اثر نشان می‌دهد و نتیجه طبیعی این سخن آن خواهد بود که چون کم‌اثر هستندريال پس نیاز چندانی به فیلترینگ نیست! واقعیت‌‌های جامعه اما این ادعای روحانی را تائید نمی‌کند.

اگرچه هیچ کسی وجود ندارد که ماهیت فیلترینگ را نپذیرد اما این اظهارات جنتی در خصوص اختلاف نظر بر سر جزئیات فیلترینگ، تا جایی است که برخی از اعضای دولت، آن‌قدر این جزئیات و این اثرات سوء را جزئی می‌پندارند که عملا این‌گونه تلقی می‌شود که ماهیت فیلترینگ را هم دچار خدشه می‌دانند. اظهارات غیرکارشناسی روحانی در خصوص کم‌اثر بودن ماهواره و شبکه‌های اجتماعی عملا ماهیت فیلترینگ را کم‌اثر جلوه داده است. مشکل اصلی منتقدان با دولت بر سر «جزئیات» نیست که این فیلتر شود و آن نشود، مشکل نگاه دولت به ماهواره و شبکه‌های اجتماعی است که گویا اثرات آن را خیلی جزئی می‌بیند.

شاید بهترین پاسخ به اظهارات نسبتا زیبای جنتی که البته چندان در عمل پیاده نمی‌شود و سخنان صریح روحانی، جمله رئیس قوه قضائیه باشد که گفته بود: کسانی که مسموم بودن فضاهای مجازی را قبول ندارند معلوم است که این فضاها را نمی‌شناسند.

نظرات بینندگان