کد خبر: ۵۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳

انتقاد نماینده شیراز به اظهارات وزیر صنعت

حسین ذوالانوار گفت: در اقتصاد تئوری قیمت ارز را عرضه و تقاضا معین می‎کند، اما در کشور ما نرخ ارز بیشتر توسط دولت و بانک مرکزی تعیین می‎شود
سیدحسین ذوالانوار اظهار داشت: زمانی که نرخ ارز افزایش قیمت پیدا کرد، قیمت تمام کالاهای وارداتی از جمله مواد غذایی، لوازم یدکی، مصالح ساختمانی و غیره نیز بالا رفت و اثرات مخربی داشت و بر هم زننده ثبات بازار بود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس؛ وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی‎ترین عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد کشور ما ارز و نوسانات قیمت آن است، اضافه کرد: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که با افزایش قیمت ارز در داخل کشور، کالاهایی که رابطه مستقیم و حتی غیرمستقیم با آن داشت، افزایش قیمت پیدا کرد و قیمت کالاهایی که هیچ‌گونه رابطه‎ای با ارز نداشت نیز بالا رفت و این به دلیل پول‌های سرگردان در بازار است که یک روز به سمت ارز و روز دیگر املاک، بورس یا طلا می‎رود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تجربه نشان داده هر افزایش قیمتی که در بازار ما اتفاق افتاده، دیگر به قیمت گذشته بازنگشته و نتوانسته‎ایم آن‌را کاهش دهیم، که بر زندگی مردم به ویژه قشر آسیب‌پذیر اثرات مخرب دارد.

وی تصریح کرد: این روزها شاهد بی‎ثباتی‎ قیمت‌ها هستیم و تقاضای ما از دولت این است که بازار را کنترل کند.

ذوالانوار افزود: دولت باید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‎ها، بسیار محتاط و کارشناسانه عمل کند و در توزیع سبد کالا تجربه خوبی نداشتیم، چراکه اجرای این طرح بسیار ضعیف بود و باعث نارضایتی مردم و تمسخر دشمنان شد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: صف‎های طویل و ساعت‎ها انتظار در تحویل سبد کالا، پسندیده مردم ما نبود، از این رو همت کنید که اجرای فاز دوم یارانه‎ها مانند توزیع سبد کالای خانوار نشود، چراکه دیگر قابل کنترل نیست.

وی همچنین با انتقاد از سخنان وزیر صنعت در مورد عادلانه بودن قیمت خودرو، گفت: انتظار ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت، تهیه و تولید خودرو، توجه به کیفیت و با قیمت مناسب است، نه اظهارنظر مبنی بر عادلانه بودن قیمت آن، چراکه در کشور ما به جای اینکه خودرو کالای مصرفی باشد، به کالای سرمایه‎ای تبدیل شده و مردم دچار سردرگمی شده‎اند.

ذوالانوار در ادامه گفت: ما با حمایت از صنایع در امر تولید، تقاضای ثبات و قیمت عادلانه را در بازار قیمت خودرو داریم نه اینکه قیمت آن مانند ارز لحظه‎ای افزایش پیدا کند، چراکه قیمت ارزان‎ترین خودروهای ما از قیمت بسیاری از خودروهای مشابه در خارج از کشور بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه امروز ثبات بازار مهمترین نکته است، بیان کرد: در اقتصاد تئوری قیمت ارز را عرضه و تقاضا معین می‎کند، اما در کشور ما نرخ ارز بیشتر توسط دولت و بانک مرکزی تعیین می‎شود و امروز اگر بانک مرکزی اراده خود را در کاهش قیمت ارز ببیند، می‎تواند قیمت آن را کنترل کند و زنجیری از قیمت‎ها، از کالاهای اساسی گرفته تا کالاهای مصرفی پایین آمده و باعث افزایش قدرت خرید مردم و افزایش قدرت پول ملی ما شود.
نظرات بینندگان