کد خبر: ۵۸۱۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۳

با یکی از عوامل گمنام ترویج حجاب آشنا شوید+ تصاویر

رفتارهای سلیقه ای مسئولین مختلف و مردم باعث شده تا فلسفه حقیقی حجاب برای افراد مختلف در جامعه قابل درک و فهم نباشد.
"موسسه خیبر" با توجه به مشکلات فکری و عقیدتی‌ که فرا روی نسل جوان است و در راستای مبارزه با جنگ نرم دشمنان اسلام، اقدام به تعریف پروژه هایی می‌نماید که اساس این پروژه‌ها بر تحقیق و پژوهش استوار است، قالب پروژه‌های تحقیقاتی از قبیل خانواده، عفاف و حجاب، نقد فمینیسم، صهیونیزم و ... است.در گام بعد، پروژه ها کاربردی شده و در قالب پوسترهای نمایشگاهی، کتاب، مقاله، لوح فشرده، کلیپ، انیمیشن و ... با رویکردی هنری به جامعه عرضه می‌گردد.
به گزارش شیرازه به بهانه روز عفاف و حجاب فرهنگ نیوز با "سرکار خانم نعیمه اسلاملو" مدیر مسئول و مدیر پژوهشی مؤسسه فرهنگی-هنری- کاربردی خیبر به گفتگو نشسته است.
 
1- با توجه به وضعیت حجاب در جامعه امروز، بهترین راهکار حل مسئله بی حجابی در جامعه چیست؟
به قول مقام معظم رهبری که فرمودند: هر چیزی، هر زمان به شکل هنر در نیاید، تاثیر گذاری خودش را ندارد، عمق و ریشه ندارد. این مسئله مهم امروز مورد غفلت قرار گرفته است، ما برای ترویج حجاب از روش های هنرمندانه استفاده نکردیم. خودمان را به جای یک دختر بی حجاب و در شرایطی که او هست، قرار ندادیم، نیازهای او را نسنجیده ایم تا بتوانیم به سوالات ذهن او جواب بدهیم. بلکه بر اساس تصویری که خودمان از شرایط داریم و با نگاه خودمان شروع به فعالیت در زمینه حجاب کردیم بنابراین به نتیجه مطلوب نرسیدیم. بهترین راهکار حل مسئله حجاب کار عالمانه مخاطب شناسانه و هنرمندانه است.
 
2- اگر بخواهید درصد بدهید به کسانی که در موضوع حجاب نقش دارند، چگونه تقسیم بندی می کنید؟
متأسفانه حجاب مسئله ای است که از اول انقلاب اسلامی تا کنون، روی آن کار اساسی صورت نگرفته است و دشمن از آن به عنوان یکی از حربه های فرهنگی بهره گرفت تا به ریشه و اساس اسلام و جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند. چرا که در این 35 سال رفتارهای سلیقه ای مسئولین مختلف و مردم باعث شده تا فلسفه حقیقی حجاب  برای افراد مختلف در جامعه قابل درک و فهم نباشد. نتیجه این رفتارهای غلط فرهنگی باعث شده است تا اگر هم کسی بخواهد در این زمینه فعالیت کند، خیلی از ملاحظات را باید رعایت کرد.
 
این قدر  روش های غلط و سلیقه ای در طی این سال ها در مورد ترویج حجاب استفاده شده  و با شکست مواجه شده است که باعث شده تا این روحیه بین متدینین و از آن بیشتر بین متولیان فرهنگی در حال گسترش است که نمی توان درباره حجاب کاری کرد. اما مسئله اینجاست که باید روش ها را اصلاح کرد از کارهای کلیشه ای، تذکرات بدون برنامه و معیار، تصویب فلان قانون، رفتارهای انتظاماتی با حجاب پرهیز کرد، این فعالیت های تکراری جواب نمی دهد.
 
امروزه با وجود عدم توجه مسئولین به مسئله حجاب که با روش های بعضا غلط خود دچار سرخوردگی شده اند، باز هم مردم  انقلابی کشورمان که در تمام برهه های انقلاب در صحنه حاضر  هستند این بار باز هم وارد میدان شده اند. خوشبختانه نهادهای مردمی کارهای بزرگی انجام داده اند، من می توانم یک لیست بلند بالا از تمام نهادهای مردمی در سراسر کشور برای شما بیاورم تا ببینید که افراد متدین و دغدغه مند در سراسر کشور برای تبلیغ حجاب چه کارهای خوبی انجام می دهند ، حتی این نهادها لیستی از نتایج فعالیت خود را از افرادی که به حجاب ترغیب شده اند را هم  برای ما ارسال کرده اند.
 
3- با توجه به فعالیت 15 ساله موسسه خیبر توانسته اید با تحولات جامعه در بحث حجاب همراه شوید؟
هدف ما از فعالیت در دبیرستان ها تغییر نگرش دختران است. اگر تا چند سال پیش این دختران می گفتند که اصل حجاب غلط است ، از خودتان درآورده اید و در هیچ جای دنیا قانونی برای پوشش وضع نمی کنند. الان دختران نجابت به این نتیجه رسیده اند که حجاب اصل درستی است اگر چه در کشورهای مختلف  اشکال گوناگون پوشش وجود دارد. این تغییر نگرش بهترین و مهمترین نتیجه ای است که گرفته ایم.
 
در مدارس نظر سنجی هایی را بدون ذکر نام انجام می دهیم و بر اساس این نظرسنجی بالای 75درصد می گویند نگرش شان به موضوع حجاب عوض شده است و به سوالات ذهنی مان پاسخ داده شده است. این نتیجه به خاطر این است که ما بر روی مسئله حجاب متمرکز شده ایم(نیامدیم یکسال درباره حجاب، یکسال درباره نماز، یکسال درباره روزه بحث کنیم).
 
 در دبیرستان های تهران هم این استمرار و متمرکز بودن یکی از نمودهای فعالیت ماست. شاید مهمترین راهبرد ما برای به روز بودن این است که کارشناسان ما که در دبیرستان های مختلف در طول هفته فعالیت می کنند، آخر هفته با هم درباره شبهات و سوالاتی که از طرف دانش آموزان مدارس مختلف مطرح می شود را با هم درمیان می گذارند و درباره پاسخ هایش با هم همفکری می کنند.
 
دومین راهکار ما روند مستمر ما در فعالیت مان است، این کار باعث شده که ما ارتباط خیلی نزدیکی با دختران دبیرستانی داشته باشیم  که ما را از نظر ذهنی به هم رسانده است. این ارتباط با دبیرستانی ها خیلی تاثیرگذار بوده و این موفقیت تمام سختی ها را برایمان همواره کرده است.
 
سومین راهبرد ما طبق تحقیقاتی که داشتیم آن است که دختران دبیرستانی از رمان استقبال خوبی می کنند و کمبود کتاب با موضوع حجاب هم در جامعه احساس می شود، بنابراین ما رمان هایی با موضوع حجاب تالیف کرده و در دست تالیف داریم. 
 
4- دقیقا حرکتی که در مدارس شکل گرفته است چیست؟ چه اندازه موثر بوده و به اهدافتان نزدیک شده اید؟برای آینده چه برنامه هایی مد نظر دارید؟
در فضای دبستان حرف شنوی و تاثیر پذیر بودن حاکم است، در فضای دانشگاه منطق و استدلال حاکم است اما در دبیرستان نه به آن صورت حرف شنوی حاکم است نه منطق بلکه دانش آموزان به مسائل نگاه احساسی دارند در عین حال که می خواهند منطق کار را هم بدانند.. ما سخت ترین مقطع را انتخاب کردیم و خوشبختانه به این نتیجه رسیدیم که اثرگذار است. می شود کار کرد و نتیجه هم گرفت.
 
ما ابتدا یک پژوهشی در مورد شبهات و سوالات جوانان و نوجوانان ایرانی را از منظر افرادبی حجاب انجام دادیم. بعد یک سری کلاس های آموزشی با موضوعات؛ روانشناسی جوان و نوجوان، شیوه جذب آنان و تغییر تفکر  برای مبلغین خود ترتیب دادیم و در ادامه وارد دبیرستان های دخترانه تهران شدیم. با دختران دبیرستانی وارد گفتگو شدیم، نه تنها پای صحبت با دخترانی که ملزم به رعایت حجاب نبودند می نشستیم  بلکه با دخترانی که نماز نمی خواندند یا کاهل به نماز بودند هم حرف می زدیم به طوری موفق شدیم نگاه شان را تغییر دهیم.
 
موسسه خیبر طی 4سال در 500 دبیرستان دخترانه تهران فعالیت مستمر داشته است و با دختران درباره کرامت و جایگاه زن صحبت کردیم و خوشبختانه با استقبال  خیلی خوب دانش آموزان مواجه شدیم. البته برای تداوم حضورمان سامانه پیامکی را ساماندهی کردیم که از طریق آن با دختران در ارتباط هستیم. این سامانه علاوه بر اینکه محتواهای خوبی در مورد هدف زندگی، مهارت های زندگی، روابط دختر و پسر و...پیام های پرمحتوایی را ارسال می کند، به سوالات و شبهات آنان پاسخ می دهد.
 
دوره تکمیلی طرح دختران نجابت ما امسال برای اولین بار در مدارس برگزار گردید که درباره ارتباط دختر و پسر و مهارت های زندگی است.نتیجه این  تلاش ها و هم صحبتی ها این شده است که بالای 90 درصد از دختران دبیرستانی می گویند که حرف شما درست است و بالای 85 درصد دختران می گویند که نگرش ما نسبت به حجاب عوض شد. تاحالا کسی این طوری و با این گفتمان با ما صحبت نکرده بود.
 
یکی از روش های دشمن پروژه عظیم حیازدایی است که با ارائه شخصیت های کارتونی الگوسازی می کنند. موسسه خیبر دو سال است که شخصیت های ثنا و ثمین و سینا را طراحی و ارائه کرده است و طبق فرموده مقام معظم رهبری در بازدیدی که از نمایشگاه کتاب در سال 92 داشتند و شخصیت های ما را دیدند، فرمودند باید از این شخصیت ها انیمیشن بسازیم. مسلما تاثیرگذاری انیمیشن و آموزش سبک زندگی این شخصیت ها خیلی مهم است. یکی دیگر از برنامه های آینده ما این است که به خانواده ها درباره مضرات کارتون ها ،شخصیت های الگوساز فضای مجازی و عروسک ها  به صورت مکتوب و صوتی- تصویری اطلاع رسانی کنیم.
 
 
دومین برنامه ما پژوهش درباره کتاب های پرخوانش جوانان است. نویسنده هایی که در این عرصه خیلی تاثیرگذارند را در دست نقد داریم تا بتوانیم متدهای منتقدانه قابل پذیرش برای دانش آموزان را به صورت ویژه نامه ارائه دهیم تا مضرات مستقیم این رمان ها را به مسئولین و خانواده  اطلاع رسانی کنیم. زیرا به این نتیجه رسیده ایم که واقعا یکی از آسیب های بزرگی که دختران را در این سنین تهدید می کند، تاثیر این رمان ها است که نظر آنها را در مورد روابط دختر و پسر تحت شعاع قرار داده و حتی زندگی آینده آنان را تحدید می کند. تجربیات خودمان را با برگزاری کلاس های آموزشی در اختیار مبلغان حجاب و عفاف می خواهیم قرار دهیم و البته پژوهش هایمان نیز مرتب تقویت و بروزرسانی می شود.
 
 مسئله غیرت موضوع مهمی است. امروزه مسئله عفاف تنها از زنان مطالبه می شود. اما به موضوع غیرت مردان هم که نسبت به عفاف و حجاب دختران و زنان خود بی تفاوت شده اند نیز باید پرداخته شود، زنده کردن غیرت در میان مردان و بررسی ابعاد مختلف آن نیاز به یک پروژه جامع دارد که ما در تدارک تهیه کتاب، نمایشگاه و محصولات مختلف دیگر با موضوع غیرت مردان می باشیم.
 
5- میزان استقبال نسل جوان از موضوع حجاب تا چه اندازه بوده است؟
ما معتقدیم که بر اساس صحبت مقام معظم رهبری، بهترین روش ترویج حجاب، راه استدلال و منطق است،با شناسایی روحیات و نیازهای جوان باید با  استدلال و منطق  با آنان برخورد کرد. دشمن نیز دقیقا از همین روش وارد عمل شده است و با شناسایی نیازهای مادی و جسمانی نسل جوان و نوجوان آنان را تحریک می کنند تا به نتیجه مطلوب خود برسند.
 
تداوم سامانه پیامکی و کتاب های تاثیرگذار و ماندگاری که در مبحث حجاب تالیف نموده ایم نتیجه خیلی خوبی برایمان داشته است. معلمان در مدارس بودند که می گفتند ما هر موقع با دختران مان درباره حجاب صحبت می کردیم، گارد می گرفتند ولی وقتی کتابچه شما راخواندند، مشتاق بودند که با کارشناسان ما صحبت کنند.
 
 
6- نقش الگو و الگو سازی را در میزان اثرگذاری حجاب افراد چگونه دیده اید؟ شما چه الگویی را به دختران نجابت معرفی می کنید؟
الگوسازی خیلی مهم است چرا که انسان همیشه به الگو نیاز دارد. خداوند در قرآن کریم می فرماید: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا(احزاب21) «قطعا براى شما در رفتار رسول خدا مايه اقتدا و سرمشق زندگى است براى كسى كه به خدا و روز واپسين اميد (قلبى و عملى) دارد و خدا را بسيار ياد مى‏كند».
 
مشکل ما این است که می خواهیم اسوه های بزرگ تاریخ اسلام مانند حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) را به عنوان الگو مطرح کنیم اما نمی دانیم چگونه این اسوه ها را معرفی کنیم که برای نسل امروز ملموس و قابل فهم باشد. اولا اینکه باید این الگوها را بتوانیم به زبان جوانان و زنان امروز معرفی کنیم.
 
ثانیا باید الگوهایی که در میان خودشان هست را به جوانان مان معرفی کنیم. افرادی که در شرایط سخت به خاطر ارزش های اخلاقی حجاب شان را رعایت کرده است، معرفی کنیم در این زمینه ما از دختران چادری که در مسابقات بین المللی ورزشی شرکت کرده و مدال آورده بودند یک کلیپ تهیه کردیم که خوشبختانه کلیپ تاثیرگذاری بود.
 
7- میزان تاثیرگذاری تبلیغات و فروش محصولاتی که مروج بی حجابی هستند را چگونه ارزیابی می کنید؟ شما هم از این روش استفاده کرده اید تا تاثیرگذار باشید؟
ما در مدارس مستقیما در مورد چادر صحبت نمی کنیم که بیایید چادری شوید، مستقیما تبلیغ چادر نمی کنیم. برای ما مهم این است که بتوانیم تغییر نگرش بدهیم اینکه چند نفر چادری می شوند نمی تواند لزوما به معنای تنها نتیجه مثبت کار باشد.

 
در میان محصولات خود از جمله کتاب و CD هایی که در جوانان تاثیرگذار هست، محصولات حجاب را می بریم و برای چادرهایمان هم 50 درصد تخفیف قائل می شویم و در هر مدرسه با توجه به هزینه ای که بانی کار تقبل کرده است تنها می توانیم 15 چادر را با این قیمت می فروشیم. جالب این جاست که استقبال این قدر خوب است که در بسیاری از مدارس  تابیش از30 چادر مطالبه و دریافت شده است.
 
8- چه راهکارهایی را برای ترویج حجاب به مبلغین و دیگر افراد توصیه می کنید؟
مسئله مهم این است که عمیق، عالمانه و هنرمندانه عمل کنیم تا تاثیرگذار باشیم و از رفتارهای نمایشی پرهیز کنیم. تجمع اعتراض آمیز به تنهایی دردی را دوا نمی کند. بحث حجاب از لحاظ فلسفی و منطقی در اذهان خوب جا نیافتاده است .به قول حاج آقا قرائتی ما اسلام را بد معرفی کردیم، اگر به انسان تشنه ای در آفتابه آب بدهیم، او خود را سیراب نمی کند به خاطر اینکه ظرف بدی را انتخاب کردیم. در مورد حجاب هم همین اتفاق افتاده است، دانش آموزان حقایق را نشنیده بودند یا اگر شنیده بودند، بد شنیده بودند ما برای ارائه حجاب به جوانان، ظرف خوبی را انتخاب نکردیم.
 
طی این دوسال به این نتیجه رسیده ایم که در بحث حجاب تنها دانش آموز تصمیم گیرنده نیست بلکه یک مثلث سه ضلعی است که والدین، اولیای مدرسه و دانش آموز سه ضلع آن را تشکیل می دهد. بنابراین بر اساس این تجربه طی دو سال اخیر ما جلسات ویژه سخنرانی را برای والدین دانش آموزان ترتیب می دهیم که در این جلسات کلیات روانشناسی نوجوانان را برای والدین توضیح می دهیم. ارزش و جایگاه زندگی حیامند و مضرات نداشتن حیا در زندگی را تبیین می کنیم. خیلی اوقات دختران می خواهند چادری شوند اما والدین مخالفت می کنند. ما از طریق علمی، دینی و منطقی خانواده ها را توجیه می کنیم که حجاب به نفع دختران شماست.
 
 
برای مدیران و معاونین و معاونان پرورشی مدارس نیز که بعضا اعتقاد محکمی ندارند و یا افراد معتقدی هستند ولی بلد نیستند که دانش آموز را مجاب کند جلسات آموزشی گذاشته ایم که کتاب های خوبی را هم در این زمینه ارائه می دهیم. 
 
رسانه ملی و سایت های خبری می توانند با نهادهای مردمی که در زمینه حجاب فعالیت می کنند در ارتباط باشند و از فعالیت های آنان، کارهای خوبی که با خلاقیت انجام می دهند و مهمتر اینکه این کارها بر اساس فرهنگ و آداب شهرها بومی سازی شده است، گزارشی تهیه کنند و با انعکاس این اخبار هم به اقشار مختلف امیدواری بدهند که می شود با کمترین امکانات، در سخت ترین شرایط کارهای بزرگ انجام داد و به عنوان الگوهای موفق در زمینه اصلاح حجاب در کشور باعث ترغیب دیگر افراد و حتی مسئولین کشور شود.
 
به نیروی جوان اعتماد کنیم ، به نیروهای انقلابی و دغدغه داری که در کشور برای حجاب دارند کار می کنند اعتماد کنیم و به انها کمک کنیم.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳
0
من که تصویری ندیدم! شما چی؟
گمانم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳
0
سلام
عكس خبر يادتون رفته بزنيد
كلا يادتون ميره عكس و فيلم خبرها رو بگذاريد