کد خبر: ۵۸۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۳
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

مانتو تنگ یا چشم‌چرانی مردان، سطحی‌ترین لایه حجاب است

مساله و اولویت اول زنان آرامش است زیرا زنی که آرامش داشته باشد، می‌تواند به همسر و فرزندان خود آرامش دهد و باید در حجاب به دنبال رد آرامش گشت.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعریف غرب از انسان را پاشنه آشیل و نقطه ضعف غرب دانست و گفت: تعریف غرب از انسان به عنوان حیوان ناطق، لذت‌جو، اجتماعی و غیره توهین به انسان است و لازم است مربیان پرورشی مدارس به محتوای کتاب‌های درسی اکتفا نکنند و همچنین فعالان فرهنگی در بعد معرفتی وارد شوند و نگاه فلاسفه غرب به انسان به ویژه زن را تببین کنند تا همگان بدانند که پشت رفتارهای به ظاهر زیبا چه مرداب و هیولایی وجود دارد.

دکتر هادیه پرهیزکار در همایش «حجاب، سه نقطه» که به همت کانون فرهنگی مدینه‌النبی(ص) در سالن همایش کانون های مساجد فارس برگزار شد ضمن اشاره به تعاریف فلاسفه غربی از انسان گفت: انسان از دیدگاه دین اسلام، حی متاله است یعنی انسان خداجو و دارای کمال بی‌نهایت که ظرفیت خلیفه‌الهی را دارد.

وی با بیان اینکه تفاوت تمام مکاتبی که در جهان قد علم کرده‌اند در تفاوت تعریف آن‌ها از انسان است، تصریح کرد: در حقیقت توجه و ارائه تعریف متفاوت از انسان، انقلاب اسلامی را رقم زد و معادلات سیاسی- اجتماعی جهان را تغییر داد و اکنون صف‌کشی تفکر غربی در مقابل تفکر اسلامی به دلیل تفاوت در تعریف انسان است.

مدیر موسسه فرهنگی صبا با اشاره به ضرورت ایجاد تمدن اسلامی خاطرنشان کرد: پشتوانه نگاه تمدن‌ساز، داشتن فکر و باور عمیق است و کسانی که می‌خواهند این تمدن را بسازند، باید نسبت به مسائل دینی فهم و باوری عمیق داشته باشند.

پرهیزکار تاکید کرد: برای متولد شدن انسان‌های تمدن‌ساز نیاز به اصلاب شامخه و ارحام مطهره است چراکه برای ایجاد تمدن اسلامی و فراهم کردن مقدمات ظهور چاره دیگری جز تربیت انسان‌های حی متاله نداریم.

وی ضمن انتقاد از نگاه‌های سخیفی که نسبت به زن در جامعه وجود دارد، گفت: تمام دغدغه عده‌ای دادن پست‌های مدیریتی به خانم‌ها است که باید پرسید اگر نیمی از پست‌های مدیریتی جامعه را به زنان بدهند، آیا تمام مشکلات حل خواهد شد؟

این استاد دانشگاه ضمن تصریح اینکه بحث مانتو تنگ یا چشم‌چرانی مردان، سطحی‌ترین لایه بحث حجاب است، اظهار تاسف کرد که برخی در جامعه اسلامی ایران بنا ندارند که مساله حجاب حل شود وگرنه با اقدامات مستمر فرهنگی و تبلیغی، رعایت حجاب و عفاف در جامعه نیز مانند بسیاری از مسائل دیگر پذیرفته می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه باید شاخص‌های آرامش در جامعه و خانواده تبیین شود، گفت: مساله و اولویت اول زنان آرامش است زیرا زنی که آرامش داشته باشد، می‌تواند به همسر و فرزندان خود آرامش دهد و باید در حجاب به دنبال رد آرامش گشت.

این متخصص روانشناسی با تاکید بر اینکه خودنمایی موجب بی‌قراری انسان می‌شود، بیان کرد: بر اساس مطالعه و پژوهشی که بر روی دختران بدحجاب دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز انجام شد، اغلب آن‌ها دچار مشکلات روانی، خانوادگی و اجتماعی بودند.

وی افزایش معرفت دینی را موجب افزایش رضایتمندی افراد عنوان و اظهار کرد: کسانی که کفه معرفتی وجود آن‌ها سنگین باشد و در مسیر الهی حرکت کنند در رضایت و آرامش بیشتری به سر می‌برند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به شعار تذکر لسانی، وظیفه همگانی و با بیان اینکه باید خود جامعه با مردم حرف بزند نه منبرهای آن تاکید کرد: تکرار و تلقین بسیار تاثیرگذار است و تمام فضاهای تبلیغاتی دنیا از این ابزار استفاده می‌کنند بنابراین باید متن مردم نسبت به رعایت عفاف و حجاب در جامعه حساس باشند و تذکر دهند تا تاثیرگذار باشد.

پرهیزکار از علامه بانو امین به عنوان یک الگوی موفق برای جامعه زنان یاد کرد و از اینکه وی حتی در بین خانم‌های مذهبی نیز محجور است، اظهار تاسف کرد.

مدیر موسسه فرهنگی صبا بر معرفی الگوهای موفق تاکید و اظهار کرد: باید الگویی از زن یا مرد را معرفی کرد که آرامش او حسرت‌برانگیز و در عمل نمایان باشد چراکه بهترین دعوت دیگران به دین، دعوت عملی است.

نظرات بینندگان