کد خبر: ۵۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۳
معاون ستاد مردمی دیه کشور در شیراز:

7800 زندانی جرایم غیرعمد در انتظار کمک 450میلیارد تومانی خیرین/ جشن گلریزان در دهه کرامت هم برگزار می‌شود

مراجع تقلید کمک به آزادی زندانیان از محل زکات را جایز دانسته اند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، معاون ستاد مردمی دیه کشور با اشاره به برگزاری جشن‌ گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در ماه مبارک رمضان در سراسر کشور اعلام کرد که این جشن بار دیگر در دهه کرامت در سه شهر مذهبی ایران یعنی شهرهای مشهد، قم و شیراز برگزار می‌شود و در صورتی که برگزاری این جشن نتایج اثربخشی داشت، این جشن در دهه کرامت سال آینده در سراسر ایران نیز برگزار خواهد شد.

محمدعلی ساری در حاشیه مراسم جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد با شعار «بهار رهایی با گل احسان تو» در شیراز گفت: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان زمان به اوج رسیدن احساسات و نیکوکاری مردم است، جشن های گلریزان بیشتر در این ماه برگزار می شوند که در راستای فرهنگ‌سازی کمک به زندانیان غیرعمد در 23 شهر استان بوشهر و 11 شهر سیستان و بلوچستان و سایر شهرهای کشور جشن گلریزان با استقبال خوب مردم روبه‌رو شد.

وی با اعلام اینکه هفت هزار و 800 زندانی جرایم غیرعمد به دلیل ناتوانی از پرداخت جرایم و بدهی در زندان های سراسر کشور به سر می برند، گفت: برای آزادسازی این گروه از زندانیان چهار هزار و 500 میلیارد ریال نیاز است.

ساری دلیل زندانی شدن اغلب زندانیان جرایم غیرعمد را بدهکاری مالی بابت چک عنوان کرد و با اعلام اینکه شمار آن‌ها حدود سه هزار نفر است، گفت: برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اقدامات ترکیبی از جمله اعطای تسهیلات بدون بهره قرض‌الحسنه، کمک شرکت‌های بیمه و گذشت شاکیان انجام‌ می‌شود که از این طریق شاهد آزادی بسیاری از زندانیان بوده‌ایم.

معاون ستاد مردمی دیه کشور گفت: هفت هزار و 735 زندانی جرایم غیرعمد سال گذشته با هزینه سه هزار میلیارد ریال آزاد شدند که مجموع بدهی آن‌ها هشت هزار و 500 میلیارد ریال بود اما با رایزنی‌های ستاد دیه با طلب‌کاران و ذینفعان آن‌ها از 65 درصد مبلغ طلب خود گذشت کردند و در این مسیر، کارکنان ستاد دیه در سراسر کشور انرژی زیادی برای صحبت با شاکیان گذاشتند.

ساری با اعلام اینکه مردم ایران در پنج سال گذشته 760 میلیارد ریال به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد کمک کرده اند، اظهار کرد: کمک خیرین در سال 91 حدود 120 میلیارد ریال و در سال 92 حدود 260 میلیارد ریال بود که این امر نشان می دهد فرهنگسازی خوبی در سطح جامعه در این زمینه صورت گرفته است.

معاون ستاد دیه کشور با بیان اینکه استان فارس در آزادی زندانیان غیرعمد رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: پیش از اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث روزانه 55 نفر با جرائم غیرعمد روانه زندان‌های کشور می‌شدند که با اجرای این قانون روزی یک تا دو نفر به‌خاطر این‌گونه جرم‌ها زندانی می‌شوند.

معاون ستاد مردمی دیه کشور با بیان این که همه مراجع عظام تقلید در فتاوای جداگانه کمک به آزادی زندانیان را از محل زکات جایز شمرده اند، تقویت کمک ها از این محل را خواستار شد.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود در سه ماه آینده حدود سه تا 4 هزار زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های کشور از سوی ستاد دیه کشور و مردم خیراندیش به آغوش گرم خانواده‌های خود بازگردند.

بنابر این گزارش دهه کرامت، دهه اول ماه ذی العقده است که با سالروز ولادت حضرت معصومه(ع) آغاز می شود و با سالروز ولادت امام رضا(ع) پایان می یابد. در این دهه، مقام حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) نیز گرامی داشته می شود.

نظرات بینندگان