کد خبر: ۵۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
اسلام آمریکایی، اسلام انقلابی

اگر پادشاه عربستان روز قدس را اعلام می‌کرد ...

در آن سال فهد ولیعهد عربستان حکمی شبیه حکم جهاد علیه اسرائیل صادر کرده بود. این حکم البته هیچ موجی در جهان اسلام ایجاد نکرد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ دکتر کلیم صدیقی اندیشمند مسلمان پاکستانی که سال‌ها قبل پارلمان مسلمانان انگلستان را بنیان‌گذاری کرده است، در کتاب "نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران" در بیان عظمت فتوای امام خمینی (ره) در خصوص اعدام سلمان رشدی که در کتابی به پیامبر اسلام (ص) توهین کرده بود، جملات قابل تاملی دارد.

صدیقی شخصیت امام خمینی را عامل نفوذ بالای این فتوا در جهان می‌داند: «اگر این حکم اعدام دقیقا با همین واژه‌ها، توسط یک مفتی یا فقیه از مثلا عربستان سعودی یا مصر یا توسط خود شاه عربستان سعودی صادر می‌گردید آن قدر ارزش نداشت که حتی در رسانه‌های جمعی عرب ذکری از آن به میان آید.» صدیقی برای اثبات ادعای خود از پذیرش معاهده کمپ دیوید توسط انور سادات رئیس مصر می‌گوید. در آن سال فهد ولیعهد عربستان حکمی شبیه حکم جهاد علیه اسرائیل صادر کرده بود. این حکم البته هیچ موجی در جهان اسلام ایجاد نکرد به گونه‌ای که در شرایط کنونی نیز کسی چیزی از آن نمی‌داند. اما فتوای امام خمینی علیه سلمان رشدی موج گسترده‌ای ایجاد کرد که هم‌چنان نیز پس از سال‌ها، اثرات آن قابل مشاهده است.

بدون شک ماندگار شدن روز جهانی قدس نیز علاوه بر موضوعیت خود قدس و فلسطین به شخصیت ایشان مرتبط است. در طول تاریخ بسیاری از افراد شاخص در خصوص آرمان قدس اعلام موضع کرده و مبارزاتی انجام داده‌اند. البته نام آن‌ها اگرچه در تاریخ ماندگار شده است اما کمتر کسی هم‌چون امام خمینی این‌قدر در این عرصه شاخص شده است. براستی اگر کس دیگری روز قدس را مشخص می‌کرد، آیا چنین اقبالی در جهان به این روز مشاهده می‌شد؟ مثلا اگر همان فهد که صدیقی نام او را برده است چنین می‌کرد، آیا حتی آزادگان خود عربستان نیز به کف خیابان‌ها می‌آمدند تا شعار آزادی قدس را سر دهند؟ بی‌شک اعتقاد راسخ خمینی به آزادی قدس و ایستادگی عملی او بر سر این آرمان در کنار سابقه مبارزاتی نشئت گرفته از اسلام و نه ایدئولوژی‌های مادی بود که این نام‌گذاری را اثرگذار کرد. اکنون نیز جمهوری اسلامی همان خط را ادامه می‌دهد. آیت‌الله خامنه‌ای مدت‌ها قبل در خطبه‌های نماز جمعه به صورت علنی اعلام کردند که ایران حامی هر کسی است که مخالف اسرائیل باشد. این جمله در فضای دیپلماتیک آن‌قدر سنگین است که هیچ یک از سران عرب چنین موضعی را اتخاذ نکرده است و حتی در مسیر دوستی با اسرائیل نیز گام‌هایی برداشته‌اند. اما ایران مقتدرانه چنین اعتقادی را از زبان بالاترین مقام سیاسی و دینی خود فریاد می‌زند و پای تمام هزینه‌های سیاسی آن نیز می‌ایستد.

با این که سال‌ها از نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تحت عنوان «روز جهانی قدس» توسط امام می‌گذرد اما هر سال این مراسم در اقصی نقاط جهان باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود. موجی که 34 سال قبل امام در آخرین جمعه ماه رمضان راه انداخت هم چنان توفنده و داغ در جریان است. نام خمینی به نام قدس گره خورده است و آزادگان جهان هر سال در روز قدس، این پیوند را متذکر می شوند.

نظرات بینندگان