کد خبر: ۵۹۷۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳

سقوط یک فرودگاه در فارس؛ کاهش 26 درصدی پروازهای فرودگاه لامرد در 3 سال اخیر

چرا باید فرودگاه یک شهرِ در حال توسعه‌ای مانند لامرد به چنین وضعی برسد؟

به گزارش سرویس شهرستان‌های شیرازه، فرودگاه در هر شهر به عنوان یکی از زیر ساخت های  اصلی و مهم توسعه تلقی می شود. زیر ساختی که پیشرفت آن پایه گذار پیشرفت منطقه ای خواهد شد که فرودگاه در آن قرار دارد و حتی می توان با نگاهی وسیع تر پیشرفت یک استان را در آن دید.

عبور و مرور مسافر یا همان توریسم، عبور و مرور پرواز ها بر فراز فرودگاه به عنوان درآمد پروازهای عبوری، نشست و برخاست هواپیما به عنوان درآمد فرودگاه، ارسال و پذیرش بار به عنوان درآمد از صادرات و واردات. این موضوع تا آنجا پیش می رود که حتی عنوان داشتن فرودگاه در یک منطقه، وسیله ای برای توجیه سرمایه گذاران برای سرمایه می باشد.

بخش اول: فرودگاه لامرد از تولد تا بلوغ!

سایت لامرود نوشت: لامرد به عنوان یکی از شهرستان هایی در کشور شهرت دارد که اولین فرودگاه خصوصی با سرمایه گذاری خیرین در آن  بنا شد. در سال 63 با سرمایه گذاری مرحوم سید حمزه فرزانه و با اجاره پروازهای لامرد به مقاصد داخلی و خارجی فرودگاه لامرد در مرحله عملیاتی قرار گرفت و روز به روز با تلاش های این خیر عزیز فرودگاه مسیر پیشرفت و توسعه را طی کرد.

این پیشرفت با همکاری و همیاری دکتر علوی و مرحوم دکتر حیاتی، نمایندگان وقت لامرد در مجلس شورای اسلامی، سرعت و شتاب خوبی پیدا کرد. این سرعت و شتاب در سال های 78 تا 82، هزینه های میلیاردی که می شد با تجهیز فرودگاه لامرد  و حل مشکل مسیر با سرعت بخشیدن به راه عسلویه – فاریاب ، در محلی دیگر صرف شد و فرودگاهی به بزرگی فرودگاه "خلیج فارس"  عسلویه بوجود آمد، کند و کندتر شد.

این پیشرفت مجدداً در سالهای نمایندگی مرحوم زنده یاد حیاتی آغاز گردید و حتی تعویض شیفت پالایشگاه های لامرد و عسلویه با پروازهای تهران و اصفهان لامرد هماهنگ شد، اما مجدداً با درگذشت این عزیز ترمز این پیشرفت هم کشیده شد!

هرچند نباید از تلاش های رییس فرودگاه لامرد در آن سالها چشم پوشی کرد که با تمام این مشکلات، پروازهای لامرد را در حد معقولی قرار داد و حتی کار را تا آنجا پیش برد که دو پرواز از لامرد به سوریه صورت گرفت، پروازهایی که سر و صداهای بسیاری در استان ایجاد کرد و باعث عصبانیت و دلخوری برخی شهرهای همجوار شد.

بخش دوم: فرودگاه لامرد در طی چهار سال گذشته!

فرودگاه لامرد اما در طی چهار سال گذشته با پیشرفت های فیزیکی بسیار خوبی مواجه بوده است؛

آسفالت جاده های درون فرودگاهی، تبدیل ورودی فرودگاه از یک بانده به دوبانده، تعمیر و بازسازی بخش های مختلف فرودگاه، نصب بیش از پانزده دستگاه خنک کننده، نصب و بازسازی سیستم روشنایی داخل فرودگاه، تعمیر و بازسازی خطوط آبرسانی درون فرودگاهی، رفع مشکل آب شیرین در فرودگاه، بهسازی بلوارهای داخل فرودگاه، تغییر چارت سازمانی از ریاست به مدیریت و افزایش پست در فرودگاه، استخدام نیرو در فرودگاه و ...

(اینها مواردی است که محمد دلاویز، مدیریت سابق فرودگاه لامرد، در جلسه تودیع و معارفه خود، به عنوان عملکرد چهارساله، بیان نمود)

بخش سوم: چند سوال...

اما چند سوال که نگارنده در ذهن دارد و امیدوار است مسئولان و مدیران شهری و فرودگاه لامرد پاسخ قانع کننده ای برای آن داشته باشند.


نکته اول: طبق آماری که شرکت فرودگاه های کشور در سایت خود آورده، نه تنها فرودگاه لامرد در طی چند سال اخیر پیشرفتی نداشته بلکه با رشدی منفی در بین 46 فرودگاه کشور مواجه بوده( این آمار از سایت Airport.ir گرفته شده است)

مقایسه عملکرد فرودگاه ها در کل پروازها

سال 90 نسبت به سال 89

نشست و برخاست پروازها: %11-

اعزام و پذیرش مسافر: % 14-

ارسال و پذیرش بار: % 5-

سال 91 نسبت به سال 90

نشست و برخاست پروازها: %4-

اعزام و پذیرش مسافر: % 6-

ارسال و پذیرش بار: % 14-

سال 92 نسبت به سال 91

نشست و برخاست پروازها: %12-

اعزام و پذیرش مسافر: % 18-

ارسال و پذیرش بار: % 19-

نکته دوم: بر اساس اطلاعات دریافتی، این فرودگاه از روزهای پایانی سال 91 از حالت پذیرش پروازها از "طلوع تا غروب خورشید" به حالت روزکار در آمده ( از ساعت 7صبح تا 5/1 بعد از ظهر) که این فرودگاه بعد از این ساعت پذیرنده پرواز نخواهدشد.
البته شنیده شده در زمان صدور این دستور،مدیر کل فرودگاه های استان فارس در جلسه ای استانی، که در حضور استاندار وقت فارس برگزار شده، از این کار به عنوان یک صرفه جویی بزرگ! در شرکت فرودگاه های کشور و استان فارس نام برده و آنرا به عنوان یکی از دستاوردهای خود معرفی کرده است!
در کشور سه نوع فرودگاه وجود دارد: اول 24 ساعته، مانند فرودگاه های بزرگ کشور؛ مشهد تهران و شیراز. دوم فرودگاه طلوع تا غروب خورشید، مانند وضعیت قبل فرودگاه لامرد و سوم فرودگاه روزکار، مانند وضعیت فعلی فرودگاه لامرد.

چرا باید فرودگاه یک شهرِ در حال توسعه‌ای مانند لامرد به چنین وضعی برسد؟

آیا مدیران رده بالای شهرستان از این موضوع مطلع هستند؟

فرماندار لامرد در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تبدیل وضعیت کاری فرودگاه از دو به سه، ابراز بی اطلاعی کرده و اعلام کرده اند که "باید بپرسند"! آیا پرسیدند؟!


دکتر موسوی نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی غیر از با ابزار نگرانی از وضعیت فرودگاه، کاری کرده است؟

حال که فرودگاه لامرد با تغییر مدیریت مواجه شده و به گفته مدیر کل فرودگاه های استان فارس یک فرد تخصصی با سابقه 20 ساله سکان مدیریت "پیشانی و دروازه ورودی شهرستان لامرد" را برعهده گرفته، امیدواریم تحولات اساسی در این وضعیت فرودگاه حاصل شود و روز به روز شاهد پیشرفت های مختلفی در این فرودگاه باشیم تا همسو با تغییرات و پیشرفت های دیگر نقاط شهرستان این فرودگاه نیز تغییر کند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بنده خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
1
با وجود فرودگاه مهم و بین المللی لارستان در جنوب فارس وارتقای ان به اداره کل درسال گذشته دیگر چه کسی از فرودگاه لامرد استفاده خواهد کرد
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
0
این فرودگاه جز اینکه یه سری افراد فرهنگ پایین رو که الکی پولدارنو ببره دبی و سالم برن و ویروسی برگردنو فارس رو بکنن رتبه اول ایدز کار دیگه ای نمیکنه .