کد خبر: ۶۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
نامه 5 تشکل دانشگاه شیراز به وزیر امور‌خارجه:

موضوع حقوق بشر، مانند مذاكرات هسته‌ای محل معامله نیست/ امروز ما مدعی هستیم و غرب باید پاسخگو باشد

پنج تشکل دانشجویی دانشگاه شیراز در خصوص گزارش ضدایرانی دبیرکل سازمان ملل، نامه ای به وزیر خارجه نوشتند.

به گزارش شیرازه پنج تشکل دانشجویی دانشگاه‌های شیراز در نامه‌ای به وزیر امور خارجه اعلام کردند: چيزي كه مهم است، اين است كه تصور نشود مذاكره در موضوع حقوق بشر، مانند مذاكرات هسته‌اي، محل معامله است.

متن این بیانیه به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحيم

مكرّر گفتیم كه مسئله‌ هسته‌ای بهانه است برای دشمنی؛ مسئله‌ هسته‌ای هم اگر یك روزی - حتّی به فرض محال - بر طبق نظر آمریكا حل بشود، باز یك مسئله‌ دیگری دنبال آن می‌آید؛ الان ملاحظه كنید سخنگویان دولت آمریكا بحث حقوق بشر، بحث موشكی، بحث سلاح و مانند اینها را به میان آوردند. من تعجّب میكنم، آمریكایی‌ها خجالت نمی‌كشند اسم حقوق بشر را می‌آورند. هركس دیگری در دنیا ادّعا بكند طرفداری از حقوق بشر را، دولتمردان آمریكا دیگر نباید این ادّعا را بكنند، با این همه فضاحتی كه در كارنامه‌ آنها نسبت به حقوق‌بشر هست. از صد رقم حركت خلاف حقوق بشر آنها، شاید نود رقم، هشتاد رقم آن را مردم دنیا نمیدانند؛ همان ده بیست رقمی كه میدانند، یك كتاب قطور سیاه است. زندان گوانتانامو را همه میدانند، زندان ابوغُریب عراق را همه میدیدند، شركت «بِلَك واتر» را همه دیدند، حمله‌ به كاروان‌های عروسی افغان‌ها را دیدند، كمك به تروریست‌های نامدار كه افتخار می‌كنند به تروریست بودن خودشان را همه دیدند، عهدشكنی‌ها را دیدند، دروغگویی‌ها را دیدند؛ همه‌ دنیا اینها را دیده است، باز می‌گویند حقوق بشر و خجالت هم نمی‌كشند! واقعاً این مقدار وقاحت در رفتار اینها چیز عجیبی است. (رهبر فرزانه انقلاب)
 

وزیر امور خارجه، جناب آقای دکتر ظریف

در خبرها آمده بود که حضرتعالی در دیدار با وزیر امور خارجه دانمارک گفته بودید که آماده مذاکره درباره حقوق بشر هستید. بیان اين مطلب از طرف وزیر امور خارجه نظام اسلامی ما را بر آن داشت تا مواردی چند را گوشزد کنیم:

1)    تجربه مذاکرات هسته‌ای با 5+1 تا کنون نشان داد نه تنها مذاکره با غربی‌ها برای جمهوری اسلامی فایده‌ای ندارد که تحریم‌های جدید آنها در طی این هشت ماه اثباتی بر خوی استکباری و بی‌نتیجه بودن مذاکرات است.

 

2)    كشورهاي غربي مدعي حقوق بشر، كه اين روزها مذاكره درباره رعايت حقوق بشر در ايران را مطرح مي‌كنند، بزرگترين ظالمان به بشريت‌اند. از گوانتانامو و ابوغریب و بلک واتر گرفته، تا حمايت همه جانبه از جنايات دهشتناك رژيم كودك كش صهيونيستي و تا ايجاد، حمايت و مسلح كردن گروه‌هاي تروريستي در جهان، فهرست كوچكي از اقدامات اين دولت‌هاي شرور است.


3)    آنچه كه به عنوان موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی، از طرف کشورهای غربی اعلام مي‌شود، آزاد نبودن هم جنس بازی، اجراي حکم اسلامی و انسانی قصاص، محکومیت توطئه‌گران امنيتي فتنه 88 و مواردي از اين دست است. مسائلی که همگی جزو ملزومات اعتقادات دینی و استقلال ملی ماست.

 

4)    آن چه كه به عنوان رسالت وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي مطرح است، تبيين و روشنگري مسائل بيان شده، براي جهانيان و سياسيون جهان است. اگر قرار است گفتگويي با كشورهاي غربي مطرح شود، پاسخگو بودن آنها در برابر جنايات خودشان و همدستانشان عليه بشريت است و البته روشن كردن منطق جمهوري اسلامي در مسئله انسان و بشريت و حقوق آن.

 

5)    چيزي كه مهم است، اين است كه تصور نشود مذاكره در موضوع حقوق بشر، مانند مذاكرات هسته‌اي، محل معامله است. ما امروز مدعي حقوق انسان‌ها در جهان هستيم و آنها بايد در برابر جهانيان پاسخگو باشند. امروز بايد روش صحيح زندگي بشر و حقوق حقيقي او، به بشريت معرفي شود، نه اينكه ما از اين منطق صحيح، عقب نشيني كنيم.



در پایان ضمن درخواست از حضرتعالی برای پایان دادن به اظهارات این چنینی اعلام می‌داریم سیاست خارجه جمهوری اسلامی در این مدت باعث شده تا "ما را در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها به تذبذب متهم می‌کند و غربی‌ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دو گانگی جلوه می‌دهند."

بسیج داتشجویی دانشگاه شیراز


انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز


جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز


ستاد یادواره شهدا دانشگاه شیراز


مجمع دانشجویان عدالت خواه شیراز

نظرات بینندگان