کد خبر: ۶۰۷۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
واکنش آیت الله ایمانی به جوسازی ها درباره تخریب منازل اطراف شاهچراغ:

با رجز خوانی هیچ خوابی تعبیر نمی شود/ اجازه حضور اوباش را در بافت قدیم شیراز نمی دهیم

امام جمعه شیراز گفت: خیابان 9 دی به دلیل حفظ آثار فاخر فرهنگی تبدیل به یک خیابان هفت پیچ شده است.
به گزارش شیرازه، مراسم معارفه رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و مراسم شروع سال تحصیلی 94- 93 حوزه های علمیه تحت اشراف آیت الله ایمانی با حضور معاون دفتر مقام معظم رهبری، استاندار فارس و جمعی از مسئولین استانی و طلاب و روحانیون در مصلای نماز جمعه شیراز برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی معاون ارتباطات حوزه ای دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به جایگاه روحانیت گفت: جایگاه روحانیت وعالمان دین ممتاز است و اگر در سخنان معصومین می نگریم هیچ طبقه ای از طبقات جامعه منظلت و جایگاه دین را ندارد.

وی ادامه داد: عالمان دین در جایگاهی قرار گرفته اند که اولیاء می فرمایند: وقتی عالمی سخنی را رد می کند همانند آن است که پیغمبر و اولیاء دین آن را رد کرده باشند، لذا هیچ یک از اقشار جامعه به این نقطه نمی رسند که سخن آن و موضعه آن سخن پیامبر و اولیاء دین است.

حجت الاسلام مروی با اشاره به آیه قرآن خاطر نشان کرد: قرآن کریم می فرماید، عده ای از مردم علوم ما را بیاموزند و آنها را به مردم منتقل کنند و تعلیم بدهند که اگر مردم سخنان ما را بفهمند پیروی می کنند، که امام هشتم(ع) می فرمایند: نقش روحانی و عالم دین احیاء امر ائمه اطهار است که جایگاه روحانیت و شان آن در منظر اولیاء، ائمه و پیامبر است.

معاون ارتباطات حوزه ای دفتر مقام معظم رهبری در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به گذشته روحانیت خاطر نشان کرد: از شروع غیبت کبری، روحانیت کانون دفاع از مذهب، استقلال و آزادی ملت و کشور بوده است و هر وقت که جامعه شیعه با بحران های فکری برو می گشت، عالمان متعهد به میدان می آمدند و جامعه را از بحران نجات می دادند.

وی یکی از مهمترین بحران پیش روی جامعه شیعه را آغاز غیبت کبری خواند و گفت: با آغاز غیبت کبری جامعه شیعه دچار شدید ترین اقدامات فکری، روحی و اعتقادی گردید که عده ای هم غرق و نابود شدند اما در همان لحظه علماء دین به میدان آمدند و مکتب اهل بیت و شیعه را حفظ کردند.

حجت الاسلام مروی ادامه داد: در طول تاریخ بشیرت این همه فشار و تنگناها که پیرامون اهل بیت به وجود آمد، مکتب شیعه زنده مانده است، زیرا علماء دین در مسائل سیاسی و فرهنگی هر موقع و مقطعی که نیاز بود به پیشتاز یاری مردم آمدند.

معاون ارتباطات حوزه ای دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به حضور روحانیت در طول تاریخ افزود: روحانیون با حضور در صحنه های مختلف اعم از قضیه مشروطیت، ملی نفت و انقلاب اسلامی با رهبری واحد که خود یک تاریخ مفصل است در دفاع از استقلال، آزادی و حیثیت مردم مسلمان گام های موثری برداشتند.

این مقام روحانی به ویژگی های یک عالم دین و رسالتی که بر دوش طلاب گذاشته شده است اشاره کرد گفت: همه برکاتی که عالمان دینی داشته اند نه به برکت علم و دانش بوده است بلکه به برکت نیروی ایمان و اخلاص و تقوی بالایی است که داشتند، توانسته اند به این آثار وجودی و برکت عطیمی را در عمر خود به وجود آورند.

وی با تاکید بر اینکه لازمه دستیابی به علم، ایجاد عبودیت حقیقی در نفس است، گفت: حقیقت عبودی آن است که طلبه برای خودش تدبیر نکند که درس بخواند تا در آینده به پست و مقامی برسد و طبق فرمایش امام صادق(ع) حقیقت عبودیت آن است که درس را به نیت ادای تکلیف دینی و وظیفه بخوانیم نه اینکه عالم شویم تا مورد اقبال مردم قرار گیریم.

حجت‌الاسلام مروی اظهار کرد: امام صادق(ع) این مسئله را از علما و طلاب می‌خواهد که این علم مانند نور است و اگر این نور در دل کسی واقع شود، تحول بزرگی را در جامعه به وجود می‌آورد وگرنه داشتن یکسری محفوظات که کمال نیست و معلوم نیست که نورانیت همراه خود بیاورد اگر دست خدا و اخلاص در آن نباشد.

این مقام مسئول با اشاره به حدیث امام علی(ع) که فرمود ثمره عبودیت، اخلاص است، گفت: این راهی که طلاب و روحانیان در آن واقع شده‌اند همان راهی است که بزرگان و مخلصان دین برای ما ترسیم کرده‌اند و ما در امتداد راه شیخ انصاری، سیدعلی شوشتری، سیدعباس قمی و ... گام بر می‌داریم لذا باید مراقب باشیم که رسالت ما بسیار سنگین است زیرا امروز شعاع وجود یک روحانی، کل دنیاست چنانچه می‌توانیم در کل دنیا تأثیرگذاری انقلاب اسلامی توسط یک روحانی مخلص و عالم و بزرگ و مرجع عالیقدر را مشاهده کنیم.

معاون ارتباطات حوزه ای دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: 35 سال است که مهم‌ترین چالش آمریکا و استکبار جهانی، انقلاب اسلامی ایران شده است و یک عالم دین می‌تواند چنین تأثیرگذاری را داشته باشد و فرهنگ، اقتصاد و جریان استکبار را به چالش بکشاند.

حجت‌الاسلام مروی تأکید کرد: امروز شعاع وجودی روحانیت تا این حد پیش رفته است و باید موقعیت خود و شرایط کشور و جهان را بشناسیم که بتوانیم یک مبلغ موفق برای دین باشیم زیرا آن روحانی که اطراف خود را نمی‌شناسد و نمی‌داند در کشور و دنیا چه می‌گذرد و دشمنان چه برنامه‌هایی برای محو دین و معنویت دارند، نمی‌تواند مؤثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه یک طلبه می تواند طبیب جامعه باشد، گفت: هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو و 140 شبکه ماهواره ای فارسی زبان کار می کنند که این رسالت طلبه ها را سنگین نموده است.

طلبه همواره باید به فرمانده خود توجه داشته باشد

معاون ارتباطات حوزه ای دفتر مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: پیامبر(ص) طبیب بود و طلاب و روحانیان نیز وارثان پیامبر(ص) هستند و طبیب باشند و طبیب زمانی می‌تواند درمان کند که درد را بتواند تشخیص دهد لذا باید سیاست، مسائل اجتماعی و فرهنگی را بشناسد و بفهمد تا بتواند 24 ساعته کار، مطالعه و تحقیق داشته باشیم و در کنار آن تقوا، اخلاص و توجه به فرمانده خود امام زمان(عج) نیز لحاظ کنیم.

حجت‌الاسلام مروی در پایان خطاب به طلاب گفت: طلبه باید روشن باشد تا بتواند بر جامعه روشنایی دهد که وظیفه یک طلبه این است که آل یاسین را حفظ باشد و هر صبح آن را بخواند تا روشانیی در آنها به وجود آید و جهت ارتباط با امام زمان (عج) می توانند هر روز 50 آیه از کلام الله مجید را نثار آن امام نمایند، چرا که این 50آیه همانند یک دسته گل به امام زمان هدیه می شود و آن امام بعد از گذشت چند روز یا ماه به صاحب دست گل ها جواب می دهد.

طلبه ها به دفاع از اسلام برخواسته اند

آیت‌الله اسدالله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز گفت: شرایط امروزی به نحوی است که تمام قدرت کفر یک جا جمع شده و در مقابل مکتب حقه جعفری و به‌دنبال آن مکتب اسلام قرار دارد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه تمام امکانات مادی و انسانی کفار برای شکستن انقلاب اسلامی ایران جمع شده است، گفت: در چنین شرایطی طلبه‌ها به دفاع از فکر و اندیشه اسلام برخواسته‌اند و طبعاً با توجه به آنچه در جهان می‌گذرد آغاز برنامه و رسالت خود را داشته‌اند.

وی افزود: این توجه و آنچه در جهان می‌گذرد هیچگاه نباید از یاد برده شود و همچنین نباید فراموش شود که در دوران انقلاب اسلامی، رهبری امام راحل و ولی امر مسلمین مسئولیت خود را آغاز و دنبال می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس به آغاز سال تحصیلی طلاب اشاره کرد و گفت: طلاب باید تلاش کنند تا در پایان سال تحصیلی بزرگ زرینی به ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عج) تقدیم کرده و گامی جهت بالا بردن و نزدیک شدن به مقام قرب الهی برداشته باشند.

رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه حاصل زحمات علمای بزرگ است

امام جمعه شیراز افزود: علم مانند شیر است که سلامت روح و جسم ما را تأمین می‌کند اما اگر در ظرفی مسموم ریخته شود، مسلماً مضر خواهد بود؛ لذا باید ظرف دل خود را برای پذیرش علم پاک و تطهیر کنیم تا این علم تا ابد باقی بماند.

آیت‌الله ایمانی در ادامه سخنان خود عنوان کرد:‌ آنچه در امر حوزه‌های علمیه رشد و بالندگی به‌وجود آورده است به برکت رهبری رهبر معظم انقلاب و هدایت‌های معظم‌له است و سر سفره انعام و احسان علمای بزرگی هستیم که سال‌های متمادی با خون دل زندگی کرده‌اند تا این مجموعه‌ها را ساماندهی کنند؛ لذا رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه حاصل زحمات آنان است.

وی افزود: زحماتی که پیشینیان کشیده‌اند و زحمات و خدماتی که شخصیت‌های عظیم شیراز انجام داده‌اند، موجب شده که امروز حوزه‌های علمیه استان فارس به سمت رشد و بالندگی حرکت کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی به سابقه علمی شهر شیراز اشاره کرد و گفت: وجود حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیش از 600 سال سابقه نشان می‌دهد که علمای گذشته این شهر در رشد و بالندگی حوزه‌ها قدم برداشته‌اند و کار کرده‌اند با اینکه می‌دانیم بالندگی حوزه‌های علمیه شیعه از عصر صفویه بوده اما در این شهر مراکزی قبل از صفویه فعال بوده‌اند و با کار و تلاش گام برداشته‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: امروز در کنار علمای شایسته، شخصیت‌های برجسته و انسان‌های والامقامی قرار گرفته‌ایم که حضور و عنایت آنان و همکاری و همراهی آنها بری ما مایه دلگرمی است و امید می‌سازد.

امام جمعه شیراز همچنین از خدمات رؤسای سابق نهاد رهبری در سال‌های گذشته چون حجه ‌اسلام صداقت، طاهری و سقاچی قدردانی کرد و حجت‌الاسلام امین رصاف را به‌عنوان رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس معرفی کرد.

وی تأکید کرد: عمده همت حوزه‌های علمیه بر محور فرهنگ دینی و انقلابی شهر شیراز و حرم سوم اهل بیت(ع) احمد ابن موسی(ع)، محمد ابن موسی(ع) و سید علاءالدین حسین(ع) و مسائلی مرتبط با دین، فرهنگ، انقلاب و اندیشه است.

طرح توسعه شاهچراغ(ع) مصوبه شورای عالی شهرسازی است

آیت الله ایمانی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به جو سازی های بعضی رسانه های معیوب استان درباره مسئله طرح توسعه حرم مطهر شکل گرفته است گفت: حرم مطهر شیراز 57 هکتار طرح توسعه مصوب شورای عالی شهرسازی دارد که با حضور مسئولان میراث فرهنگی آن زمان تصویب شده و امضای آنان پای طرح مصوب است؛ بنابراین توسعه اولیه حرم 57 هکتار است و طبعاً در طرح توسعه دوم و سوم این فضا گسترش پیدا می‌کند همانگونه که مشهد مقدس و قم مطهر و حضرت سید عبدالعظیم حسنی طرح خود را گسترش داده اند.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان تأکید کرد: آثار فرهنگی و حفظ آنها برای ما محترم و لازم است، اما جوسازی و بازی‌های سیاسی ممنوع و غلط است، لذا چرا کوچه پس کوچه‌های یک متری با خانه‌های گلی که با یک زلزله پنج ریشتری در هم می‌ریزد و صدها نفر ممکن است در زیر آوار بمانند، اینها را باید حفظ کرد یا معتادانی که در این خانه‌ها پناه می‌گیرند و زندگی می‌کنند و تبدیل به مرکز فسق و فجور کنار حرم مطهر شده است.

با رجز خوانی و لشکر کشی هیچ خوابی تعبیر نمی شود

امام جمعه شیراز ادامه داد: اگر میراث فرهنگی واقعاً می‌خواهد بافت قدیم شیراز را حفظ کند، 370 هکتار بافت فرسوده اطراف حرم است و 5 یا 4 الی 10 هکتار را از هر نقطه‌ای انتخاب کرده و بازسازی کند و یک نمونه از گذشته شهر شیراز را در منظر تمام بازدیدکنندگان و جهانگردان قرار دهد.

وی اضافه کرد: اما اینکه رجزخوانی کنند و لشکر راه بیندازند و بگویند که ما باید این بافت با تمام کوچه پس کوچه‌ها را حفظ کنیم یعنی اینجا مرکز معتادان و فسق و فجور شود و اجازه توسعه حرم به کسی ندهیم و راه دسترسی را ببندیم، باید گفت که این خواب تعبیر ندارد.

در اسفند سال 1357 برای جلوگیری از غارت آثار بیشابور در کازرون یک تنه ایستادگی کردم

آیت الله ایمانی عنوان کرد: اگر منظورتان 52 یا 60 خانه میراث فرهنگی شیراز است که اثر فاخر فرهنگی است، باید گفت که همگان اعم از دولت و روحانیت در حفظ اینها مسئول هستند و این مطلب را من به‌عنوان شخصی می‌گویم که در اسفند سال 1357 برای جلوگیری از غارت آثار بیشابور در کازرون یک تنه ایستادگی کردم و آن روز اجازه ندادم یک گچ‌بری بیشابور به سرقت برود و از آن دفاع کردم و امروز هم اینگونه دفاع می‌کنم اما اجازه حضور قاچاقچی، اوباش، اشرار و قمه‌کش را در بافت قدیم شیراز نخواهیم داد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی از جوسازی‌های صورت‌گرفته در زمینه تخریب منازل اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) انتقاد کرد و گفت: اگر خانه میراث فرهنگی خراب شده است، مستندسازی و بازسازی می‌شود و آثار فاخر فرهنگی مکان‌های دیگر هم حفظ می‌شود اما مردم باید رفاه داشته باشند.

خیان 9 دی به خیابان 7 پیچ شباهت دارد

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به احداث خیابان 9 دی در بافت قدیم شیراز عنوان کرد: این خیابان به دلیل حفظ آثار فاخر فرهنگی تبدیل به یک خیابان هفت پیچ شده است و اگر می‌خواستند که خیابان را درست به جلو برند که خیابان هفت پیچ نمی‌ساختند؛ اکنون چرا حرم مطهر و راه و مسکن را زیر سؤال می‌ببرند و شکایت می‌کنند؟ از چه کسی شکایت می‌کنند وقتی که از مال خود درست حفاظت نمی‌کنند و دیگران را متهم می‌کنند.

وی تأکید کرد: اکنون حرم مطهر در حال رشد و بالندگی است و هر کسی بخواهد سدی بر سر راه آن بیندازد مطمئناً با سخنان رهبر معظم انقلاب مقابله کرده است که فرمودند این حرم مطهر باید کانون توجه باشد و اولین راه کانون توجه آن بودن این است که دسترسی به حرم مطهر به سهولت صورت گیرد و خیابان‌های منتهی به آن درست شود تا مردم راحت به این حرم مطهر رفت و آمد داشته باشند.

در پایان این همایش حکم 2 ساله مسئولیت حجت الاسلام والمسلمین امیر رصاف به عنوان رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس قرائت و از ممتازین حوزه های تحت اشراف آیت الله ایمانی تجلیل به عمل آمد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
0
اگر شهرداری، استانداری، امام جمعه و ... اندکی تدبیر به خرج داده بودند و به توصیه کارشناسان اهمیت می دادند، با احداث زیرگذر هم یک هفت پیچ الان نداشتیم، هم بناهای میراثی حفظ می شد و با اختصاص محوطه ورودی شاهچراغ به عنوان یک فضای شهری، یک فضای مناسب مانند میدان نقش جهان اصفهان برای ایجاد حیات شهری و برگزاری تجمعات و راهپیمایی ها به وجود می آمد. ولی با اصرار استاندار اسبق بر یک گزینه غیر کارشناسی و عجله برای اینکه فیلی به نام استاندار قبلی هوا شود! این خیایان هفت پیچ احداث شد! بناهای ارزشمند تخریب شد و فضای ورودی شاهچراغ هم تبدیل به صحن شد و رفت و آمد مردم با محدودیت مواجه شد! تاریخ در مورد این تصمیمات قضاوت خواهد کرد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
0
چرا نظرات رو منتشر نمی کنید؟ حاوی توهین بود یا افترا؟ اگه می گفتم احسنت یا مرگ بر آمریکا خوب بود و مناسب طبع شما؟ چیزی که زیاده سایت خبری!