کد خبر: ۶۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۳
جدیدترین مصوبات شورای شهر شیراز:

از تصویب قیمت بلیط قطار شهری تا جزییات اجرای طرح سد تنگ‌سرخ

نمی‌دانیم چرا نمایندگان شیراز در مجلس این موارد را پیگیری نمی‌کنند و تنها به دنبال انتقاد از شورا هستند!
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، در اولین دستور کار شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز قیمت بلیط قطار شهری در سال93 بررسی شد.

رئیس کمسیون حمل و نقل در این خصوص توضیح داد: با توجه به توضیحات مسئولین قطار شهری و بررسی شرایط حاضر در مشهد و تهران برای موارد تک سفره قیمت5000 ريال و برای موارد دو سفره 8000 ريال در کمیسیون حمل و نقل مصوب شد.

نقیب زاده با اعلام اینکه پس از افتتاح فاز اول قطار شهری به مدت یک ماه استفاده از قطار شهری برای شهروندان رایگان خواهد بود، گفت: هنگام شروع فعالیت، قطار شهری تنها 3 ساعت در روز کار می کند و تا پایان سال فعالیت مترو به 12 ساعت افزایش خواهد یافت.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: تا مدت سه ماه مدیریت بهره‌برداری متروی تهران در کنار مدیریت بهره‌برداری شیراز ناظر بر فعالیت‌ها خواهد بود.

نقیب‌زاده یادآور شد: اجرای فاز یک قطار شهری شیراز که حدفاصل میانرود تا میدان آزادی است بر عهده قرارگاه خاتم‌الأنبیاء بوده و مدت زمان اجرا پنج‌ساله و مبلغ قرارداد 500 میلیون تومان است.

وی افزود: در شرایط قرارداد با قرارگاه خاتم‌الأنبیاء، 500 میلیارد تومانی که توسط قرارگاه تأمین خواهد شد به صورت واگذاری زمین، تهاتر، تغییر کاربری و پتانسیل‌های اقتصادی از سوی شهرداری جایگزین می‌شود.

نقیب‌زاده با اعلام اینکه براساس مصوبه شورا، قرارداد اجرای فاز دو حدفاصل میدان آزادی تا کلبه با قرارگاه خاتم‌الأوصیا منعقد شده است، خاطرنشان کرد: مبلغ قرارداد با خاتم‌الأوصیا 300 میلیون تومان و مدت زمان اجرا سه سال است که به پشتوانه مالی با بانک کوثر و شرکت سرمایه‌گذاری «ساتا» کار را انجام خواهد داد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز ابراز داشت: در حال حاضر رم چهارم واگن‌های قطار شهری شیراز از بندرعباس بارگیری شده اما با 15 واگن موجود شرایط بهره‌برداری از فاز یک قطار شهری وجود دارد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری نیز در این جلسه در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر گفت: برای هماهنگی سیستم ها با هم و ارائه خدمات بهینه در ابتدا قطار شهری تنها 3 ساعت در روز از ساعت 11 تا 14 فعالیت می کند اما این میزان به مرور افزایش می یابد و سپس از ساعت 10 تا 15 قطار شهری فعال خواهد بود که پس از آن به همین صورت به مرور تا 12 ساعت ، ساعات کار مترو افزایش پیدا می کند.

حاجی‌زمانی با بیان اینکه هزینه تمام شده بلیط مترو 2580 تومان برآورد شده است، تصریح کرد: 3/1 این هزینه را دولت باید بدهد و 3/1 آن نیز از درآمد مترو تامین می شود و 3/1 هم باید شهرداری بدهد اما برای اینکه قیمت بلیط متروی شیراز نسبت به تهران و مشهد گران تر نشود در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر 5000ریال برای مسیرهای تک سفره و8000 ریال برای مسیر های دو سفره تصویب شده است اما پیشنهاد ما 6000ریال و1000 ریال بود.

پرداخت 20 میلیارد تومان تا پایان سال برای اجرای پروژه سد تنگ سرخ

دیگر دستور کار شورای شهر شیراز بررسی روند اجرایی و مستندات مالی طرح سد تنگ سرخ بود که رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در این خصوص با اشاره به واگذاری ۱۰۰ هکتار از اراضی ناب شمال سد تنگ سرخ توضیح داد: این 100 هکتار به اشخاصی که بیشتر آنها کارمند راه و شهرسازی هستند واگذار شده و سال گذشته قرار شد زمین معوض و جایگزین به این افراد بدهند که تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

رضا محمدیان تصریح کرد: در این خصوص در کمیسیون عمران بنا شد مدیر کل راه و شهرسازی در جلسه غیرعلنی شورا دعوت و بحث سد، کمربندی، تعهدات راه و شهرسازی در مورد تقاطع‌ها و پل‌های عابر پیاده و ورودی‌های شهر شیراز با وی مطرح شود.

این عضو شورا با بیان اینکه جوسازی‌ها درمورد سد تنگ سرخ در سال گذشته اجرای پروژه را تحت‌الشعاع قرار داد، گفت: جلسات متعددی بین سازمان حفاظت از محیط‌زیست و وزارت نیرو برگزار و مشکلات رفع شد و تعدیل‌هایی برای جلب نظر سازمان محیط‌زیست انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه عملیات سد بعد از دوسال تعطیلی از تیرماه امسال دوباره آغاز شده است، اظهار کرد: نیمی از اعتبار پروژه سد تنگ سرخ را وزارت نیرو و نیم دیگر را شهرداری تامین می‌کنند که امسال از طرف دولت به این طرح بودجه اختصاص داده شده است.

محمدیان با اعلام اینکه شهرداری طی دو سال گذشته ۸ و نیم میلیارد تومان و امسال نیز ۴ میلیارد تومان برای اجرای طرح به شرکت آب منطقه‌ای پرداخت کرده است، گفت: باید ۱۶ میلیارد دیگر نیز تا پایان سال پرداخت کنیم اما این دغدغه وجود دارد که ممکن است پول‌ها در این پروژه هزینه نشود. همچنین پول پرداختی شهرداری چند ماه در تهران می‌ماند تا مجوز و کارهای اداری آن انجام شود.

این عضو شورا با بیان اینکه لازم است اهرمی باشد تا اعتبارات پرداختی از طرف شهرداری هرچه سریع‌تر در اجرای طرح سدتنگ سرخ هزینه شود، پیشنهاد داد: پول پرداختی شهرداری به حساب مشترک شهرداری و آب منطقه‌ای واریز شود یا شهرداری مکانیزمی را پیش‌بینی کند که براساس آن پول پرداختی در اسرع وقت برای پروژه هزینه شود.

عضو شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ورودی‌های شهر در شان شیراز نیست و از دو ماه قبل جلساتی درمورد منطقه 10 که وضعیت بسیار بدی دارد برگزار و مقرر شد کار ساماندهی آغاز شود که از آن زمان تاکنون به بهانه‌های مختلف کار شروع نشده و البته جاده بوشهر و پل فسا نیز همین وضع را دارد.

وی با اشاره به حوادث کمربندی شیراز و با بیان اینکه راه و شهرسازی باید به سرعت مسیر قلات تا سیاخ دارنگون را اصلاح کند، تاکید کرد: راه و شهرسازی تکلیف را مشخص کند که اگر قرار است کمربندی جاده شهری شود، باید جاده جایگزین آن تعریف شود چون مسیر، پیاده‌رو، معبر و موارد دیگر خیابان شهری با جاده فرق دارد و دیگر امکان عبور کامیون از آن وجود نخواهد داشت.

محمدیان تصریح کرد: تعهداتی که راه و شهرسازی در ورودی‌های شهرک‌های اقماری از جمله در ورودی سه‌راه جوادیه و مهدی آباد(کتس بس) دارد تاکنون اجرایی نشده و حتی کلنگی بر زمین نخورده در حالی که در اصفهان راه و شهرسازی اتوبان، کمربندی، پل سه طبقه احداث کرده و نمی‌دانیم چرا نمایندگان شیراز در مجلس این موارد را پیگیری نمی‌کنند و تنها به دنبال انتقاد از شورا هستند!

سید احسان اصنافی، عضو شورای شهر نیز درخصوص سد تنگ سرخ اظهار کرد: از سالیان قبل زمین‌هایی که بر دریاچه این سد مسلط است و می‌تواند بهترین تفریحگاه برای مردم این شهر باشد و در شرایطی که بیش از 100 میلیارد تومان در آنجا هزینه می‌شود به ادارات مختلف واگذار شده است.

وی با بیان این که امکان احداث بهترین دهکده گردشگری و ساحل توریستی در زمین‌های مشرف به سد وجود دارد، بیان کرد: در ضلع جنوبی سد که پارک جبل‌الدراک احداث خواهد شد پارک خوبی در حال احداث است اما شیب زیادی دارد و با زمین‌های شمالی قابل قیاس نیست.

اصنافی تاکید کرد: بحث آزادسازی زمین‌های ضلع شمالی سد تنگ سرخ باید پیگیری شود تا یک مجموعه تفریحی برای شهر ایجاد شود.

بنابر این گزارش پس از بحث و بررسی اعضای شورای شهر درخصوص روند اجرایی طرح سد تنگ سرخ در نهایت پیشنهاد کمیسیون عمران شورا مبنی بر تعیین سازوکاری که براساس آن پول پرداختی در اسرع وقت برای پروژه هزینه شود یا واریز پول پرداختی به حساب مشترک شهرداری و آب منطقه‌ای با اکثریت آرای اعضای شورا تصویب شد.

برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، شورا ، مصوبات
نظرات بینندگان