کد خبر: ۶۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۳
گزارش «شیرازه» از ترافیک‌ شب‌های شیراز:

خوشا شیراز و شب‌های شلوغش، ترافیک زیاد و پرفروغش+تصاویر

این‌که طرح ترافیک شیراز به عنوان یکی از برنامه‌های مدیریت ترافیک کی و چگونه اجرا شود برای هیچ‌کس معلوم نیست اما با روند فعلی تکمیل نواقص این طرح، هیچ بعید نیست که طرح ترافیک نیز به سرنوشت قطار شیراز-اصفهان و متروی شیراز دچار شود.
شیرازه- سرویس اجتماعی: با شروع سال تحصیلی جدید، این روزها وضعیت ترافیک شهرهای بزرگ از جمله شیراز به صورت نفسگیر درآمده است. کارشناسان می گویند اگر در این مورد تمهیداتی در نظر گرفته نشود، شاهد مشکلات زیادی مثل اتلاف وقت مردم خواهیم بود. وقتی ترافیک خیابان قفل می شود هر راننده ای برای نجات خود به دنبال راهیست، اما تلاش ها فایده‌ای ندارد!

دلایل واضح‌اند؛ بسیاری از این خیابان‌های شیراز روزگاری برای درشکه سواری ساخته شده‌اند نه برای صدها هزار خودرو. وضعیت شبکه حمل و نقل شهری سومین حرم اهل بیت هم، اظهر من الشمس است! از اتوبوس‌های فرسوده‌ای که مملو از جمعیت در میان گره کور ترافیک گم می‌شود تا مترویی که بعد از 12 سال چشم انتظاری بار دیگر  به کما رفت!

نبود مدیریت واحد شهری و ضعیف بودن فرهنگ رانندگی بر حجم مشکلات افزوده است؛ رانندگانی که قانون‌شکنی برای فرار از ترافیک را برای خود افتخار می‌دانند و دستگاه‌هایی که در سایه نبود مرکز واحد تصمیم‌گیری هر از چندگاهی، جزیره‌ای به بهانه خدمت‌رسانی به جان خیابان‌ها می‌افتند. مردم اما خسته و رنجور، ناامیدانه ترافیک سرسام آور را تحمل می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند تنها راه نجات از وضعیت فعلی، اجرای طرح ترافیکی است که سال‌ در شیراز محل مناقشه موافقان و مخالفان است به طوری‌که بعد از چند بار اجرای آزمایشی با آشکار شدن نواقصش متوقف شده است.

طرحی که گرچه مصوبه شورای ترافیک را دارد اما منتقدان بر این باورند هنوز زیرساخت‌های اصلی آن فراهم نشده است. آنها معتقدند، ظرفیت پارکینگ‌ها برای اجرای طرح کافی نیست، وضعیت حمل و نقل عمومی نیز وضعیت مناسبی ندارد. فرهنگ سازی لازم برای این کار انجام صورت نگرفته است و ...

برخی نیز بر سر نحوه اجرا، محدوده طرح و برخی دیگر از جزئیات آن انتقاد دارند. آنها می‌گویند ترافیک اصلی شیراز در ساعات بعد ازظهر است نه صبح. چرا که از ساعت 15 الی 23 به دلیل باز شدن کلینیک و مطب متخصصان، حضور دست فروشان، هوای بهتر شهر، حضور کلیه اقشار به خصوص قشر کارمند، حضور شهروندان از سراسر استان و... که همه این افراد با وسیله نقلیه خود به مرکز شهر رفت و آمد می‌کنند و  ترافیک بسیار سنگینی ایجاد می شود.

واقعیت این است که در سال‌های اخیر بارها در رسانه‌های استانی  و کشوری و در محافل سیاسی و اجتماعی بر سر مرایا و معایب اجرای این طرح در شیراز با جزئیات بیشتر بحث شده است اما این‌که طرح ترافیک شیراز به عنوان یکی از برنامه‌های مدیریت ترافیک کی و چگونه اجرا شود برای هیچ‌کس معلوم نیست. به هر حال با روند فعلی تکمیل نواقص این طرح، هیچ بعید نیست که طرح ترافیک نیز به سرنوشت قطار شیراز-اصفهان و متروی شیراز دچار شود.

تصاویری از ترافیک این روزهای شیراز در ایام شب را مشاهد کنید.


تقاطع سه سطح شهدای مهدی آباد(ستارخان)

ترافیک

ترافیک

ترافیک

بلوار مطهری

ترافیک

خیابان هفت تیر

ترافیک

خیابان اردیبهشت

ترافیک

خیابان هفت تیر

ترافیک

ترافیک

خیابان انقلاب

ترافیک

خیابان انقلاب

ترافیک

خیابان انقلاب

ترافیک

ترافیک

میدان امام حسین(ستاد)

ترافیک

بلوار زند

ترافیک

بلوار زند

ترافیک

بلوار زند

ترافیک

خیابان پوستچی

ترافیک


نظرات بینندگان