کد خبر: ۶۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۳
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ سه‌شنبه 18 آذر

خوب و بد طرح‌های کشور در آزمایشگاهی به نام «استان فارس»/ شیراز؛ بهشت گدایان غیربومی، بازار پایان‌نامه‌های آبکی

مسئولان فارس این بار قصد اجرای طرح افزایش قیمت نان به شکل متفاوت از سایر کشور را در این استان داشتند.

به گزارش شیرازه؛ «تشکیل کمیته مقابله با زمین‌خواری در فارس» تیتر یک امروز «افسانه» است. آن‌گونه که معاون امور عمرانی استانداری گفته، مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری و نمایندگان دادستان عمومی و انقلاب شیراز، اداره کل اطلاعات، سازمان بازرسی استان، بازرس ویژه استاندار، دفتر سیاسی و انتخابات استانداری، منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیریت امور اراضی و اداره کل ثبت اسناد می‌توانند در این کمیته عضویت داشته باشند. «گاز گرفتگی 21 نفر در شیراز» به جنایت‌های قاتل نامرئی پرداخته که البته نتیجه بی‌توجهی مقتولان است. یک مقام مسئول در سازمان آتش نشانی شیراز از مرگ یک جوان 18 ساله در هفته گذشته در منزلی واقع در بیست متری سعدی بر اثر استنشاق گاز منواکسید کرین خبر داده است.

«عصر مردم» اما پیام انتقادی رهبر معظم انقلاب اسلامی به همایش مبارزه با فساد را تیتر یک کرده است؛ «تصمیمات قاطع و عملی برای مبارزه با فساد بگیرید و اجرا کنید». این روزنامه هم‌چنین اظهارات استاندار در مراسم روز دانشجو را در صفحه اول خود آورده. احمدی در یکی از پاستوریزه‌ترین مراسم‌های روز دانشجو که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، حضور یافته و گفته: «گفتمان برخی در گذشته موجب ارجاع پرونده‌ هسته‌ای ایران به شورای امنیت شد». چقدر خوب بود او به دانشگاه شیراز می‌آمد و چنین سخنی را مطرح می‌کرد تا انتقاد بخش قابل توجهی از دانشجویان را به عملکرد هسته‌ای دولت تدبیر و امید می‌دید. رقابت طنازان داستان‌نویس به فارس رسید و صد سال مدرسه (یادمان یکصدمین سال تاسیس دبیرستان نمازی شیراز) از دیگر تیترهای صفحه نخست عصر مردم هستند.

16 تیتر و 7 عکس، در نیم صفحه اول «نیم‌نگاه» به صورت فشرده جاسازی شده است! یادداشت امروز این روزنامه اما به یک مساله مهم اشاره داشته؛ «چرا فارس باید در اجرای طرح‌های جدید همیشه حضور داشته باشد؟!!» این یادداشت به افزایش صد درصدی قیمت نان بربری و سنگک در استان فارس اشاره کرده و نوشته: «مسئولان فارس این بار قصد اجرای طرح افزایش قیمت نان به شکل متفاوت از سایر کشور را در این استان داشتند. علاقه استان فارس به اجرای طرح‌های آزمایشی و یا پایلوت شدن در اجرای برنامه‌های متعدد برای مردم این استان این سوال را موجب شده است که چرا بسیاری از برنامه‌های آزمایشی بایستی در فارس اجرا شده و مردم این استان چوب این آزمایش‌ها را به تن بخرند».

«حراج بزرگ پایان‌نامه؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد 2 میلیون، رساله دکترا 3 میلیون!»؛ این تیتر دردناک و غم‌بار «خبر جنوب» امروز است که نشان از مسیری غلط در تحصیلات تکمیلی دارد. در این گزارش آمده: «مرد جوانی که در یکی از کافی‌نت‌های بازار انقلاب نشسته و خود را کارشناس ارشد مهندسی عمران معرفی می‌کند، می‌گوید: «اگر پایان‌نامه‌ای با موضوعی که می‌خواهی داشته باشم، یک و نیم میلیون هزینه دارد ولی اگر بخواهید خودم آن را بنویسم دست کم 2 میلیون تومان باید بپردازید.» این مرد جوان که مدعی است از دانشگاه امیرکبیر فارغ التحصیل شده در همه رشته‌ها از هنر و انسانی گرفته تا فنی، تجربی و ریاضی پایان‌نامه می‌نویسد.» معاون اجرایی شهرداری شیراز هم گفته که شیراز شهری درآمدزا برای گدایان خارجی است تا جایی که این گدایان غیربومی درآمد میلیونی دارند. در حالی که مردم فارس به دلیل افزایش صددرصدی قیمت نان‌های بربری و سنگک، انتقاداتی را مطرح کرده بودند، حالا که استاندار فارس از کاهش این قیمت تا اطلاع ثانوی خبر داده، 220 نانوایان شیراز خواستار تعیین نرخ عادلانه نان توسط استانداری شده‌اند. «220 نانوایی در شیراز در معرض تعطیلی» عنوان گزارش خبر جنوب در این خصوص است.

نظرات بینندگان