کد خبر: ۶۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۳
مجید مجیدی:

فیلم «محمد(ص)» درحد استانداردهای دنیاست

کارگردان برجسته ایران گفت: بازیگران محمد(ص) در قواره بازیگران مطرح هالیوود درخشیدند.
مجید مجیدی در نشست خبری فیلم سینمایی "محمد(ص)" عنوان کرد: در خصوص حجاب بازیگران و درباره حضرت آمنه(س) چون ایشان یک شخصیت قدسی دارند سعی کردیم حجاب ایشان در فیلم کامل باشد همچنین در مورد حلیمه نیز این اتفاق افتاد. اما در مورد دیگر بازیگران از موی مصنوعی استفاده شده است و سعی کردیم که مطابق بر واقعیت تاریخی باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از نسیم؛ در مورد هنرمندان و بازیگران این فیلم باید بگویم که هنرمندان توانمندی در فیلم هستند که شهادت میدهم این بازیگران در حد بازیگران مطرح و توانمند دنیا و بازیگران هالییودی درخشدیند.

آنتونی کوئین در فیلم "الرساله" بازی داشته اما تحقیقات و نظرسنجیهای ما این را نشان میداد که بازی ایشان تنها در ایران و چند کشور اطراف خوش درخشیده و او را میشناسند. اما در دنیا غرب نظری خلاف آن داشتند و میگفتند که بازی او جذابیت نداشته برای یک بازیگر هالییودی. معتقدم در فیلم "محمد(ص) در حوزه بازیگری بسیار خوب فکر و عمل شده است.

در واکنشهای الازهر هم باید بگویم که انعکاسهای زیادی در جهان اسلام درمورد فیلم بوجود آمده ولی ما رایزنی ها و تحقیقات زیادی درمورد فیلم داشتیم که این تحقیقات حدود دو سال طول کشید و از علمای شیعه و اهل تسنن در این رابطه بهره بردیم و نظرات مختلف را گرفته و به آنان توجه کردیم.

تلاش من این بوده است که بخشی از زندگی حضرت را انتخاب کنم که موجب اختلاف بین گروه های مختلف اسلامی نباشد. ما میخواستیم قرائت مبتنی بر وحدت در این فیلم داشته باشیم. برای همین به سراغ مقطع کودکی ایشان رفتیم تا در رابطه با زندگی ایشان هم در غرب و دنیا اسلام روشنگری بوجود بیاید.

این خوب است که نسبت به ذات مقدس رسول اکرم این حساسیتها وجود دارد چون غرب می‌خواهد فضایی ایجاد کند که احساسات مردم مسلمان را در جهت اهداف خود تحریک کند و در مقابل عکس العمل مسلمانان را نشان دهد بنابراین ما ابزار دست آنان میشویم. به همین دلیل باید ما در این زمینه روشنگری کرده و بویژه از هنر سینما در این حوزه استفاده کنیم. من از جهان اسلام برای کار و سرمایه گذاری در این حوزه دعوت میکنم.

یکی از دلایل ساخت شهرک پیامبر(ص) تنها ساخته شدن فیلم سینمایی "محمد(ص) نبود بلکه ما تصمیم داشتیم شورع کننده کار فرهنگی در این حوزه باشیم چون در رابطه با رسول اکرم کوتاهی شده است.

شهرک با این نگاه ساخته شده که قسمتهای دوم و سوم این فیلم نیز ساخته شود و همچنین شروعی برا دیگر حرکتهای فرهنگی در رابطه با جهان اسلام باشد. قطعا فیلمهای دیگری درباره رسول خدا ساخته میشود اما اینکه من آنان را بسازم مشخص نیست که چنین توفیقی را داشته باشم یا خیر.

شهرک با این نگاه ساخته شده که تبدیل به شهرک جهان اسلام شده و فیلمهایی در رابطه با آن تولید شود.

درباره حضور فیلم در عرصه جهانی تدابیری اندشیده شده که هنوز به نتیجه قطغعی نرسیدیم و هیچ گفتگویی با کمپانیهای خارجی صورت نگرفته اما برخی کمپانیهای آمریکایی برای پخش فیلم ابراز علاقه کرده اند که هنوز پاسخی به درخواستشان داده نشده است.

تلاش ما این بود که فیلم "محمد(ص) در ایام وحدت و میلاد پیامبر(ص) رونمایی بشود تا نسبتی با این مناسبت پیدا کند اما به دلیل پروسه آماده سازی این امکان بوجود نیامد. فکر کردیم بهترین فرصت برای نمایش فیلم جشن انقلاب است که با افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، آن نیز به نمایش درمی آید.

فیلم حضرت موسی و فیلم حضرت نوح ساخته شده که هرکدام 160 میلیون دلار هرینه داشته اما هزینه "محمد(ص)" در مقابل آنان چیزی نیست ضمن اینکه ما در بعد اقتصادی وارد نشدیم چون شأن این فیلم بالاتر از این است که بخواهیم اینگونه فکر کنیم.

ابعاد کار ما نزدیک به استانداردهای دنیاست و در بخشهای فنی و تکنیکی از بهترینهای دنیا استفاده کردیم.

ما فکر میکنیم که برای مثال اگر صحنه حمله ابرهه را در حد استاندارهای جهانی خلق نکنیم نسبت به قرآن ادای حق نکرده ایم بنابراین نسبت به این بخشها از  استاندارهای جهانی هیچ کم نگذاشته ایم.

احساس میکنم ساخت این فیلم توفیق و لطفی بود که برعهده من گذاشته شد. یکی از توفیقات این فیلم حسن اعتماد مقام معظم رهبری و حسن اعتماد مراجع تقلید بوده است. من خدمت مراجعی چون آیات عظام سیستانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی و تعداد دیگری از علما رسیدم. همچنین در کشورهایی مثل الجزایر و سوریه خدمت علمای اهل تسنن و شیعه نیز رسیدم و نظراتشان را شنیدم و حسن اعتماد آنان نسبت به ما بهترین توفیقمان بود.

همچنین بزرگترین تجلی آن دیدار مقام معظم رهبری از پشت صحنه فیلم بود که البته ایشان تعابیر و نظارت زیبایی را درباره فیلم داشتند که در وقت مناسب منتشر خواهد شد.

تلاش ما این بود که تحقیقات جامعی را درباره فیلم داشته باشیم و به اصل تاریخی در بیان حضرت محمد(ص) وفادار باشیم اما چون کار سینمایی است بخشهای دراماتیک نیز به داستان اضافه کردیم.

نظرات بینندگان