کد خبر: ۶۶۷۳۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۳

رقابت بر سر قطب پزشکی؛ شهرک اصفهان جلوتر از شهر شیراز!

آیا وسعت زیاد شهر سلامت شیراز، مصداقی برای ضرب‌المثل «سنگ بزرگ نشانه نزدن است» خواهد شد؟ آیا این شهر، تکرار پروژه مترو با آن تاخیرها و وعده های امروز و فردای مسئولان خواهد شد؟

شیرازه - سرویس اجتماعی؛ اگر شیراز چند مزیت نسبی داشته باشد که آن را از سایر شهرها متفاوت کرده و در خاورمیانه مشهور سازد، قطعا یکی‌اش، جایگاه پزشکی و درمانی این شهر است. رئیس جمهور روحانی در هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که 3 اسفند 92 برگزار شد، با اشاره به جایگاه شیراز در حوزه پزشکی و ضرورت بازگشت به روزهای اوج گفته بود: «یک وقتی شیراز برای کشورهای منطقه به عنوان قطب پزشکی بود؛ مخصوصاً در زمینه چشم‌پزشکی. همه می‌گفتند برویم شیراز. باید برگردیم به آن دورانی که همه بگویند ایران».

حالا دقیقا یک سال از آن گفته روحانی می‌گذرد اما شهر سلامت شیراز که می‌تواند نقش بسزایی در تحقق گفته او داشته باشد، حالا با یک سوال روبرو است؛ آیا این شهر هم به سرنوشت متروی شیراز و وعده‌های امروز و فردای مسئولان و طولانی شدن مدت ساخت و ساز تا بهره‌برداری دچار خواهد شد؟

شهر سلامت شیراز بر مدار حرف و تبلیغ!

شهر سلامت شيراز كه موقعيت جغرافيايي سايت آن در زميني 992 هكتاري در 21 كيلومتري اراضي شمال غربي شيراز و در جنوب جاده شيراز به سپيدان است، از ابتداي تصويب آن توسط هيئت دولت دهم تاكنون، چالشها و مشكلات زيادي را تجربه كرده و با گذشت چندين سال سير پيشرفت آن به شدت كند بوده است. به نحوي كه امروز شهر سلامت شيراز صرفا هنوز زميني است كه حتي زيرساختهاي آن مهيا نشده است.

هيات دولت در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژا سه سفر استاني رسمي به استان فارس داشت كه در آن ۵۴ مصوبه در حوزه علوم‌پزشكي براي اين استان به تصويب رسيد. از جمله مصوبات سفر دوم هيات دولت به استان فارس، ايجاد منطقه سلامت شيراز با عنوان «شهر سلامت» بود. خرداد ماه 89 مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان فارس از احداث شهر سلامت شيراز در آينده‌اي نزديك خبر داده بود. در مهرماه 90 استاندار فارس از آغاز عمليات پروژه شهر سلامت شيراز خبر داد. حال آنكه فراخوان سرمايه‌گذاري در شهرسلامت شيراز چندي پيش از اعلام استاندار انجام گرفته بود!

استاندار کنونی فارس سه ماه قبل گفته بود که برای راه‌اندازی شهر سلامت استان فارس اقدامات مناسبی در زمینی با وسعت 60 هکتار انجام شده است.

شهرک سلامت اصفهان بر مدار عمل و تبلیغات!

اما این در جا زدن‌ها در پروژه شهر سلامت شیراز در حالی است که شهرک سلامت اصفهان تا چندی دیگر آغاز به کار می‌کند. البته وسعت این شهرک بسیار کم‌تر از شهر سلامت شیراز است اما به نظر مهم‌تر از وسعت، تبلیغات و برندسازی در حوزه پزشکی است. اجرای این شهرک از اردیبهشت 1391 آغاز و طبق برنامه‌، احتمالا سال 94 به بهره‌برداری خواهد رسید. شهرداری اصفهان یکی از دو سرمایه‌گذار این پروژه است. هدف شهرداری از ورود به این طرح، کاهش ترافیک در سطح شهر است؛ برنامه‌ریزی‌ای که در شیراز، شبیه یک رویا است! ایجاد یک هتل چهار ستاره در این شهرک نیز در نظر گرفته شده است.

اما نکته قابل تامل در خصوص شهرک سلامت اصفهان، تبلیغات آن است. با این‌که شیراز از دیرباز به عنوان قطب پزشکی در ایران شناخته می‌شود اما اگر اهتمام به حفظ چنین جایگاهی، به شکل کنونی ادامه یابد، دیر نخواهد بود که اصفهانی‌ها این رتبه را از شیراز بگیرند.

شثب
این تصویر روی رسید خدمات پستی چاپ شده است

آیا وسعت زیاد شهر سلامت شیراز، مصداقی برای ضرب‌المثل «سنگ بزرگ نشانه نزدن است» خواهد شد؟ هرچه باشد، آن‌چه اکنون بیشتر از قبل باید به مردم گزارش شود، اراده مسئولان برای تحقق این شهر است. تا کنون، نشانه‌ای مبنی بر اراده‌ای جدی در این خصوص، دیده نشده است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
0
beshin ta imanie besazatesh.
ناشناس
عزیزم قرار نیست ایمانیه بسازه که. برو مصاحبه قادری نماینده شیراز رو بخون تا بفهمی کی قرار بسازه و نساخته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
0
شهرداری شیراز سرمایه گذار پاساژ و مجتمع تجاری!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
0
شیراز در هیچ زمینه ای نمی تواند با اصفهان برابری کند مسئولین بی رمق و بی تفاوت شیراز نه تنها باعث عقب افتادگی شیراز شده اند بلکه بقیه شهرستان های این استان نیز به پای آنها می سوزند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
0
پیگیرش باش شیرازه! فقط خبر کافیه؟1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
0
وقتی نماینده شیراز درمجلس شیرازی نیست چه توقعی دارید
مطلع
Germany
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
0
مدتهاست که عملیاتی کردن شهرک سلامت شیراز معطل معدن شن و ماسه ای است که توسط 1 پزشک ثبت شده است و اختلاف فی مابین پزشک مذکور و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به وضعیت فعلی منجر شده است. تاکنون بیش از 10 جلسه در جاهای مختلف برای حل مشکل گذاشته اند ولی نتیجه ایی حاصل نمی شود. کاش بررسی و مطلبی در این مورد درج می کردید.