کد خبر: ۶۶۸۳۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
مشفقانه‌های شیرازه برای مدیرکل جدید/1

جای خالی «پایش فارس» و «ثریای فارس» در شبکه‌ای که افتخار می‌کند 24 ساعته است

امروز استان فارس بیش از هر زمان دیگری، نیازمند برنامه «ثریای فارس»، «پایش فارس»، «دیروز، امروز، فردای فارس» و ... است.

شیرازه – سرویس فرهنگی؛ خبر رفتن کشفی از صداوسیمای فارس برای کسی عجیب نبود. مدت‌ها بود که خبر رفتن او شنیده می‌شد. البته برخی حرف‌های درگوشی دیگر هم درباره آینده سیاسی او گفته می‌شد و می‌شود که جای تامل دارد. این‌که مقامات ارشد استان در جلسه تودیع او حضور نداشتند، شاید بی‌ارتباط با همین حرف‌ها نباشد. فتامل!

با این وجود، بررسی کارنامه‌ی او در توسعه همه‌جانبه استان، این روزها بیشتر از هر چیز دیگری به کارِ سهرابی، مدیرکل جدید صداوسیمای فارس می‌آید. شیرازه قصد دارد تا کمبودهای رویکردی و مصداقی سیمای کشفی را در چند گزارش منتشر نماید تا شاید با رفع آن، توسعه استان در حوزه‌های مختلف با مشی بهتری به پیش رود؛

تقریبا همه رسانه‌های دیداری در جهان که توانسته‌اند در جریان‌سازی مثبت و منفی تا حدودی موفق عمل کنند، از وجود یک برنامه‌ی گفتگومحور برخوردار بوده‌اند. اصلی‌ترین مسائل روز با نگاهی عمیق و به دور از رفتارهای ژورنالیستی، با دعوت از کارشناسان امر در این برنامه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. الزاما برنامه‌های گفتگومحور نباید به صورت مناظره باشند اما این‌که کارشناسان حاضر در برنامه جهت‌گیری‌های متفاوتی در حوزه کارشناسی خود داشته باشند، می‌تواند برنامه را چالشی‌تر و موثر‌تر سازد. قطعا هرچه بار کارشناسی برنامه و پیوند آن با مسائل مهم استان بیشتر و جهت‌گیری‌های سیاست‌زده در این برنامه کمتر باشد، بیشتر مورد اقبال مردم و به طور خاص نخبگان استان قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر برنامه‌های زنده و گفتگو محور «ثریا» و «پایش» که هر دو از شبکه یک پخش می‌شوند، چنین ویژگی‌هایی را دارا هستند. برنامه پایش با حضور مجری کارشناس معروف تلویزیون دکتر مرتضی حیدری توانسته در تبیین و تبلیغ اقتصاد مقاومتی با زبانی عامه‌فهم، نقش موثری ایفا کند. بررسی مشکلات اقتصادی، معرفی کارآفرینان برتر و از همه مهم‌تر انعکاس مشکلات و گزارش‌های مردمی که در قسمت «پایش مردمی» این برنامه به نمایش گذاشته می‌شود، باعث شده تا مورد اقبال نخبگان و مردم قرار بگیرد.

جای خالی «پایش فارس» و «ثریای فارس» در شبکه 24 ساعته فارس

برنامه «ثریا» هم جریان‌سازی مناسبی را در حوزه‌های مختلف صورت داد. موضوع «طرح تحول در نظام سلامت» که در یکی از قسمت‌های ثریا بررسی شد، آن‌قدر جریان‌ساز شد که گروه‌های مختلفی از پزشکان و نمایندگان نسبت به آن نظرات موافق و مخالف خود را ابراز داشتند.

جای خالی «پایش فارس» و «ثریای فارس» در شبکه 24 ساعته فارس

برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سال‌ها قبل‌تر، جریان‌ساز بود. دوران طلایی این برنامه وقتی بود که دکتر حیدری و دکتر مراد عنادی مجری این برنامه بودند. بعدها میزان اثرگذاری و مخاطب این برنامه کم شد. مجریان جوان و کم‌تجربه و موضوعاتی که چندان ربط وثیقی به زندگی و مشکلات کشور نداشت، باعث شد تا برنامه دچار رکود شود. البته چند شبی است که مجریان توانمند در قالبی صریح‌تر و با انتخاب موضوعاتی مهم‌تر، گفتگوی ویژه خبری را اداره می‌کنند و بر همین اساس باید منتظر اثرگذاری بیشتر آن بود.

جای خالی «پایش فارس» و «ثریای فارس» در شبکه 24 ساعته فارس

اما در حوزه برنامه‌های مناظره‌ای؛ برنامه «دیروز، امروز، فردا» که در ایام فتنه سال 88 از شبکه سه پخش می‌شد یک نمونه ایرانی موفق از این برنامه‌ها است که توانست در شرایط غبارآلود فتنه، فضایی برای بیان حرف‌های متفاوت ایجاد کند. وحید یامین‌پور مجری این برنامه بود. البته بعدها این برنامه دچار رکود شد. «دیروز، امروز، فردا» هم‌چنان از شبکه 3 پخش می‌شود.

جای خالی «پایش فارس» و «ثریای فارس» در شبکه 24 ساعته فارس

نمونه دیگر چنین برنامه‌‌هایی، «نگاه یک» است که عمدتا به صورت مناظره از شبکه یک پخش می‌شود. مناظره میان دکتر زاکانی و دکتر خرازی در خصوص پرونده هسته‌ای که چندی قبل از این برنامه پخش شد، مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

جای خالی «پایش فارس» و «ثریای فارس» در شبکه 24 ساعته فارس

امروز سیمای فارس به جای این‌که به 24 ساعته شدن خود بنازد و سریال‌ها و فیلم‌های تکراری را به نمایش بگذارد، باید به این بیاندیشد که چقدر توانسته مسائل استان را به صورت ریشه‌ای و کارشناسی‌شده مطرح کند؟ چقدر به نخبگان استان با سلایق مختلف فضا داده شده تا نظرات تخصصی‌شان را بیان کنند؟ به عنوان مثال در میان مسئولان استان این مساله همواره مطرح بوده که آیا فارس باید به سوی صنعتی شدن حرکت بکند یا نه. مصائب کشاورزی در استان و بحث کمبود آب، مزایا و معایب سد تنگ سرخ، خوب و بد مجتمع‌های تجاری، چرایی ضعف در حوزه جذب گردشگر، مشکلات تولید در استان، روند پیشرفت اقتصاد مقاومتی، مسائل فرهنگی و اجتماعی و ... همه این‌ها موضوعاتی است که می‌تواند در یک برنامه گفتگومحور و کارشناسی در سیمای فارس مورد بررسی قرار بگیرد. قطعا حضور کارشناسانی با نظرات متفاوت، برنامه را چالشی‌تر ساخته و می‌تواند این موضوعات را به دغدغه جامعه نخبگان و استان و حتی مردم تبدیل کند. همراه کردن بیشتر مردم با سیاست‌های کلان نظام اما در چارچوب جغرافیای استان، نیازمند چنین برنامه‌هایی است.

امروز استان فارس بیش از هر زمان دیگری، نیازمند برنامه «ثریای فارس»، «پایش فارس»، «دیروز، امروز، فردای فارس» و ... است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
همشهریتون
-
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
0
واقعا جای سوال باقیست شیرازه چرا در زمان مسئولیت جناب کشفی به فکر این کمبودها نبود تا دیدید بعضی خبرگزاریها از جمله خبر فارسی و حافظ نیوز مطلب گذاشتن شما کاری کردید عقب نمونید بابا ایو الله گلی به جمالتون اگر راست میگید آمار بدین طول سه سال گذشته چند تا ازکمبودهای صدا و سیمای جناب کشفی رو رسانه ای کردین
ناشناس
اگر با این منطق بخواین یقه شیرازه رو بگیرد، خوب میشه یک سوال پرسید:
حافظ نیوز و خبرپارسی هم که به صورت هم زمان چنین محوری را کار نکردن. بالاخره یکی زودتر بوده دیگه. حالا یعنی باید یقه یکی رو بگیریم که تو چرا از دیگری کپی کردی؟
بعضی وقتها فکر میکنم رسانه ها به جای اینکه این رقابت های مسخره رو ادامه بدن، چی میشد ...
ناشناس
-
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
0
متاسفانه صدا وسیمای فارس در دوره مدیریت قبلی بیشتر به برنامه های های سرگرم کننده در رسانه توجه داشت تاپیگیری منصفانه مطالبات مردم وارائه خدمات مثبت نظام ودستگاههای اجراییاستان امیدواریم با توجه به سوابق حرفه ای اقای سهرابی وسوابق مدیریتی ایشان در تهران شاهد تحول در رویکرد صدا وسیمای استان باشیم امیدواریم اقای کشفی هم عاقبت به خیر شوند ودر مراحل دیگر زندگی موفق باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
0
صدا و سیمای کشفی مجیز گوی مقامات استان و شهر شیراز بود. اسمش هم گذاشته بود پمپاژ امید در جامعه! با حلوا حلوا کردن که دهن شیرین نمیشه! مردم مشکلات این استان رو با همه وجودشون دارن لمس می کنن!
ناشناس
Germany
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
0
چابلوسی رمز موفقیت مدیران ایرانی هست