کد خبر: ۶۶۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
پس از طرح «پایتخت کتاب ایران»

استان فارس در طرح «روستاهای دوست‌دار کتاب» هم ناکام ماند

برخی از کارشناسان فرهنگی معتقدند حوزه کتاب و طرح‌های مرتبط با آن زیر سایه سنگین موسیقی و کنسرت‌های پرسروصدا و متعدد در استان فارس قرار گرفته است

شیرازه – سرویس فرهنگی؛ بعد از این‌که هیچ شهری از استان مدعی فارس در حوزه فرهنگ نتوانست در میان ده کاندیدای کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» قرار بگیرد، هیچ روستایی از این استان هم موفق نشد تا به عنوان «روستای دوست‌دار کتاب» شناخته شود.

از مجموع 493 روستا که با ارائه طرح و برنامه در طرح «روستاهای دوست‌دار کتاب» شرکت کرده‌ بودند، 20 روستا به مرحله نهایی داوری راه یافتند اما نام هیچ روستایی از استان فارس در میان این آن‌ها قرار نداشت؛

روستای ناچیت از شهر بوكان و روستای داشخانه و روستای گوگ‌تپه از شهر مهاباد (استان آذربایجان غربی)، روستای فولاد لوقویی از شهر بیله‌سوار (استان اردبیل)، روستای پوده از شهر دهاقان (استان اصفهان)، روستای فرخ‌آباد زیبادشت از شهر فردیس (استان البرز)، روستای ابویسان از شهر جغتای (خراسان رضوی)، روستای طبر از شهر جاجرم و روستای قلعه‌خان از شهر مانه و سملقان (استان خراسان شمالی)، روستای رمین از شهر چابهار (استان سیستان و بلوچستان)، روستای ینگیجه از شهر مریوان (استان كردستان)، روستای رحیم‌آباد از شهر كرمان و روستای دهكهان از شهر كهنوج (استان كرمان)، روستای نوریاب از شهر پاوه (استان كرمانشاه)، روستای خرماكلا از شهر قائم‌شهر (استان مازندران)، روستای ضامنجان از شهر اراك و روستای واران از شهر دلیجان (استان مركزی)، روستای رسول‌آباد سفلی و روستای «شهرك سلگی» از شهر نهاوند (استان همدان) و روستای ابراهیم‌آباد از شهر اشكذر (استان یزد).

در نهایت نیز 10 روستا از میان اسامی فوق به عنوان برگزیدگان این طرح انتخاب شدند.

اما علاوه بر این‌که هیچ نامی از استان فارس در میان 20 کاندیدای نامبرده نیست، نکته قابل تامل این است که اساسا باید پرسید آیا این طرح در فارس با قوت انجام شده است؟

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این طرح بوده است. مرضیه مرآت‌نیا دبیر این جشنواره گفته است که در اداره‌های کل ارشاد هر استان، دبیرخانه‌ای به این منظور ایجاد شده است. در خبری که برای فراخوان طرح در برخی سایت‌ها منتشر شد نیز آمده بود؛ «متقاضیان شرکت در جشنواره می بایست آثار خود را تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ (روز کتاب و کتابخوانی) از طریق پست به دبیرخانه استانی جشنواره واقع در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها ارسال نمایند.»

اما تلاش‌های ما برای یافتن خبری در این خصوص در استان فارس به نتیجه مشخصی نرسید. فارغ از سایت وزارت ارشاد فارس که اساسا سیستم جستجوی معیوبی دارد، حتی جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با این طرح همراه با پیوست استان فارس در سایت‌های جستجوگر نیز بی‌نتیجه بود. خبری مبنی بر این‌که مریدی مدیرکل ارشاد فارس نیز در این خصوص اظهار نظری کرده باشد، یافت نشد. از استان فارس تنها در میان 62 روستای برگزیده نام برده شده است که البته بیش از هرچیزی نشان می‌دهد که حداقل این طرح در فارس انجام شده است!

چندی قبل مریدی که حالا هیچ شهر و روستایی از استان تحت مدیریتش نتوانسته است در حوزه کتاب، مورد تقدیر قرار گیرد، گفت که شیراز پایتخت موسیقی کشور است. پیش از این، آیت‌الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در انتقادی صریح گفته بود: «اینجا سومین حرم اهل بیت علیهم السلام است یا دهکده موسیقی؟!»

برخی معتقدند حوزه کتاب و طرح‌های مرتبط با آن زیر سایه سنگین موسیقی و کنسرت‌های پرسروصدا و متعدد در استان فارس قرار گرفته است و به همین دلیل اراده ویژه‌ای در این حوزه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس دیده نمی‌شود.

نظرات بینندگان