کد خبر: ۶۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۳
پرویز کردوانی در جهرم:

عمق چاه های جهرم به نیم کیلومتر رسیده است/ 10 سال دیگر آبهای زیر زمینی ایران تمام می شود

حداکثر تعداد چاه آب در جهرم 40 مورد است و با حفر هزاران چاه در این شهرستان نباید انتظار عدم کمبود آب داشت.

به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی و چهره ماندگار ایران در همایش "بحران آب" که با حضور معلمان، دانش آموزان و جمعی از مسئولان استانی و محلی در تالار علامه امینی جهرم برگزار شد، گفت: ایران اولین کشور بعد از آمریکا است که بهترین تنوع آب و هوایی دارد.

وی با بیان اینکه میزان بارش در هر کشور به عرض و ارتفاع جغرافیایی بستگی دارد، افزود: 10 درصد ایران در قسمت نیمه مرطوب و بقیه در مناطق خشک قرار دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خشکسالی به دو نوع بارش های کم (خشکسالی اقلیمی) و کم آبی (خشکسالی هیدرولوژیک) تقسیم می شود، بیان کرد: ایران همواره دچار استمرار خشکسالی ها بوده چرا که با افزایش توسعه باغ ها، توسعه شهرها و افزایش جمعیت رو به رو است.

کردوانی با بیان اینکه نباید عدم توسعه یافتگی  مشکلات جامعه را به گردن خشکسالی انداخت، بیان کرد: حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق از دهه 40 در ایران ملی شد و بین سال های 40 تا 45 تعداد 50 هزار چاه حفر شد که این تعداد در سال های 50 تا 55 دو برابر شده است.

پدرعلم کویر شناسی ایران با بیان اینکه حفر چاه ها در بعد از انقلاب بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا چاه های غیر مجاز و برداشت های غیر مجاز آب نیز بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه تا 10 سال آینده آب های زیر زمینی در ایران تمام می شود، تصریح کرد: عمر سدها نیز کوتاه بوده و با توسعه کشاورزی، آب ها نیز باقی نمی ماند.

کردوانی با بیان اینکه در سال 63 با نگارش یک کتاب، غارت آب در ایران را اعلام کردم، گفت: حداکثر تعداد چاه آب در جهرم 40 مورد است و با حفر هزاران چاه در این شهرستان نباید انتظار عدم کمبود آب داشت.

وی با بیان اینکه از تعداد بیش از 600 دشت در ایران 300 مورد آن ممنوعه است، عنوان کرد: دشت های غیر ممنوعه نیز از دشت های کوچک به شمار می آید.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عمق چاه های جهرم در سال 43، 26 متر بوده است، گفت: این در حالی است که اکنون عمق چاه ها در این شهرستان به 500 متر رسیده است.

وی با بیان اینکه خشک شدن زاینده رود به سبب خشک شدن چاه ها بوده است، اظهار کرد: عمق چاه های اصفهان به خاطر حفر بی رویه چاه ها سبب غیر اقتصادی شدن آن و در نتیجه خشک شدن زاینده رود شده است.

نظرات بینندگان