کد خبر: ۶۶۹۹۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
مشفقانه‌های شیرازه برای مدیرکل جدید/ 2

جای خالی «20:30» در شبکه فارس/ اخبار پاستوریزه کافی نیست!؟

به نظر می‌رسد بخش‌های خبری شبکه فارس، یک مشکل بزرگ دارند و آن نداشتن 20:30 است!

شیـــرازه – سرویس سیاسی؛ خبر رفتن کشفی از صداوسیمای فارس برای کسی عجیب نبود. مدت‌ها بود که خبر رفتن او شنیده می‌شد. البته برخی حرف‌های درگوشی دیگر هم درباره آینده سیاسی او گفته می‌شد و می‌شود که جای تامل دارد. این‌که مقامات ارشد استان در جلسه تودیع او حضور نداشتند، شاید بی‌ارتباط با همین حرف‌ها نباشد. فتامل!

با این وجود، بررسی کارنامه‌ی او در توسعه همه‌جانبه استان، این روزها بیشتر از هر چیز دیگری به کارِ سهرابی، مدیرکل جدید صداوسیمای فارس می‌آید. شیرازه قصد دارد تا کمبودهای رویکردی و مصداقی سیمای کشفی را در چند گزارش منتشر نماید تا شاید با رفع آن، توسعه استان در حوزه‌های مختلف با مشی بهتری به پیش رود. قسمت اول را می‌توانید در این‌جا مطالعه کنید. دومین قسمت از این سلسه گزارش‌ها در ادامه می‌آید؛

وقتی اخبار بیست و سی از شبکه دو سیما پخش شد، زمان زیادی لازم نبود تا بین مردم جا باز کند و به عنوان پربیننده‌ترین بخش خبری تلویزیون شناخته شود. رقبای اصلی او اخبار ساعت 14 و 21 شبکه یک بودند که البته ساختاری کاملا شبیه به هم داشته و حتی دارند. دو نکته اصلی 20:30 را از سایر بخش‌های خبری متفاوت می‌کرد؛ سوژه و ادبیات.

سوژه‌هایی که بیست و سی کار می‌کرد، معمولا توسط سایر بخش‌های خبری کار نمی‌شد؛ گزارش‌های بعضا تکان‌دهنده نجف‌زاده که محورش عدالتخواهی بود و درد مردم، پیگیری‌های خبری وعده‌های مسئولین و مشکلات مردم و ... . اما این همه تفاوت 20:30 با رقبایش نبود. ادبیات خبرگویی و گزارش‌خوانی مجریان، خبرنگاران و گزارش‌گران بیست و سی، بیشتر از این‌که رسمی باشد و کتابی، صمیمی بود و مانند مردم. این ادبیات در کنار آن سوژه‌ها، بیست و سی را آن‌قدر دل‌نشین می‌کرد که علاوه بر مردم، عمده مسئولان هم بر اساس گفته خودشان به خبرنگاران این بخش خبری، آن را می‌دیدند. البته دو سالی می‌شود که به نظر، 20:30 کمی دچار رکود شده و دُز سیاست در آن افزایش یافته.

به نظر می‌رسد بخش‌های خبری شبکه فارس، یک مشکل بزرگ دارند و آن نداشتن 20:30 است!

اخبار‌هایی که در طول روز و شب، چندبار از شبکه فارس پخش می‌شود، از لحاظ سوژه کاملا رسمی‌اند. بخش مهمی از این بخش‌های خبری را همایش‌ها، سخنرانی‌ها، افتتاحیه‌ها، اختتامیه‌ها، جلسات، مصوبات، مسابقات و ... تشکیل می‌دهد که عمدتا مسئولان در آن حضور پررنگی دارند! در این میان، آن‌چه کم‌تر و یا حتی برخی وقت‌ها اصلا دیده نمی‌شود، گزارش‌هایی است که درد مردم را منعکس کند، به فلان مسئول انتقاد کند که چرا وعده‌های مکررت عملی نمی‌شود، از دیگری بپرسد که برای حل مشکلات مردم؛ از پزشک خانواده گرفته تا ترافیک و نابسامی بازار و تورم و ... چه کرده‌ای؟ مطالبات مردم را نشان دهد و پاسخش را از مسئولان بخواهد و... این‌ها معمولا برای بخش‌های خبری شبکه 24 ساعته فارس، منطقه ممنوعه است که علاوه بر محافظه‌کاری مسئولان این شبکه، بخش مهمی‌اش نیز به مسئولان استان و شهرستان بازمی‌گردد که اساسا انتقاد آن هم از سوی تلویزیون را خط قرمز می‌دانند.

       * به نظر می‌رسد وجود چنین بخش خبری‌ای با هر عنوانی که باشد، یک ضرورت برای استان است. آیا همان‌گونه که دکتر سرافراز رئیس جدید سازمان صداوسیما، معاونت سیاسی را از میان لیست معاونت‌های خود حذف و معاونت خبر را ایجاد کرد که نشان از ارزش خبر و بخش‌های خبری در نظر او دارد، سهرابی مدیرکل جدید صداوسیمای فارس که منصوب سرافراز است نیز به این حوزه ورود جدی خواهد کرد؟

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
0
حالا شما و سایت های شیرازه و شهرستان ها چه گلی به سر استان زدین؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
0
سیمای استان کلی از شهرداری پول گرفته که براشون برنامه شهر راز ساخته و کلی به به و چه جه! حالا اگه بیاد انتقاد کنه که نونش آجر میشه!
کارمندصداوسیما
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
0
ای کاش همه مسوولین مثل کشفی بودن.مدیریتش بیست بود.کاش قدرشو بیشتر میدونستیم
کارمند صدا وسیمافارس
-
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
0
خدایی کشفی مدیر بود کاش مدیران نظام مثل ایشون می بودن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
0
معلومه شما که از کشفی تعریف می کنید به نون و نوایی رسیدید
کشفی به نظر من گند زد
با ورود همه نیروهای خودش و نوچه هایش فقط خود را در قاب تصویر نشان داد و به کسی توجهی نکرد
مصلحت اندیشی را کشفی وارد صدا و سیما کرد چون نیروی اطلاعات بود