کد خبر: ۶۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۳
نمایش آثار گرافیست های نوجوان ارسنجان:

ذهنیت دانش آموزان نسبت به تحصیل در هنرستان ها باید اصلاح شود

در جاهای دیگر، اتفاقاً خیلی از دانش آموزانی که استعداد و هدف بهتری دارند هنرستان ها را انتخاب می کنند و موفقتر هم هستند
به گزارش شیرازه به نقل از ارسن نیوز؛ مدتی است نمایشگاه کوچکی از آثار هنرجویان هنرستان دخترانه بانو مجتهده امین ارسنجان در این مدرسه برپا شده است. نمایشگاهی که آثار دختران نوجوان این شهرستان را در رشته های گرافیک و... در بر می گیرد. آثاری که در ابتدا شاید تصور نشود کار دست یک دانش آموز دختر با سن پایین است و تماشای آن ها این امیدواری را در فکر انسان ایجاد می کند که درصورت ادامه ی مسیر درست، در آینده شاهد وجود هنرمندان پرشماری در شهرستان باشیم که حتی می توانند از این راه امرار معاش نیز کنند.

با دیدن آثار دانش آموزان رشته گرافیک هنرستان بانو مجتهده ی امین، سوالاتی در ذهن مان نقش بست که برای یافتن پاسخ آن ها، بر آن شدیم تا گفتگوی کوتاهی را با دبیر این هنرجویان ترتیب دهیم.

خانم زهره اسکندری که خود دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی است به سوالات ما اینگونه پاسخ داد: 

انگیزه برپایی این نمایشگاه چه بوده است؟

ضمن عرض سلام خدمت شما و مخاطبان سایت ارسن نیوز، وقتی دانش آموزان در طول ترم کار می کنند و آثارشان در پایان ترم به نمایش گذاشته می شود، هم باعث تشویق آن ها می شود و هم هنرجویان دیگر با هنر گرافیک آشنا می شوند به خصوص دانش آموزان مقاطع پایین تر که باید انتخاب رشته کنند.

استعداد بچه های ارسنجان در هنر، به خصوص گرافیک را چگونه ارزیابی می کنید؟

بنده واقعاً توان و استعداد بچه های ارسنجان را در این زمینه ها خوب می بینم. بنده هم در تهران و هم در دانشگاه های مختلف تدریس داشته و دارم و کارهای بچه های ارسنجان امیدوار کننده است.

آیا این هنرجویان برای ادامه کار بعد از فارغ التحصیلی هم انگیزه کافی دارند یا بعد از آن این کارها را رها می کنند؟

 شاید بچه ها در آغاز ورود به این رشته انگیزه ای برای ادامه نداشته باشند اما سعی ما این است که در این دو سال کاری کنیم که دید آن ها به این هنر و ادامه ی آن عوض شود که خوشبختانه نیز موثر است و بعد از آن می بینیم که این دانش آموزان اهداف بزرگتری را در نظر دارند و بعضاً به کارهای کوچک قناعت نمی کنند.

آیا آثار این دانش آموزان جایی هم منتشر می شود؟

متأسفانه نه و این یک نقص است که بنده نیز تاکنون زیاد به آن فکر نکرده بودم. اگر جایی برای انتشار این آثار در هر سطحی باشد، قطعاً انگیزه دانش آموزان را بالا خواهد برد.

ایده و موضوع این کارهایی که در این جا می بینیم بیشتر کپی برداری است یا حاصل خلاقیت بچه هاست؟

هر دو صورت در کنار هم هست. روش کار این است که وقتی تکنیک و موضوعی به هنرجویان ارائه می شود، یک جلسه به کپی برداری اختصاص دارد تا با آن تکنیک و موضوع آشنا شوند و در جلسه بعد دانش آموزان طرح خلاقانه خود در آن تکنیک را ارائه می کنند تا ارزیابی شود.

یک ذهنیتی که وجود دارد این است دانش آموزان چه پسران و چه دختران بعد از دوره راهنمایی، بین دبیرستان و هنرستان، آن هایی که با استعدادترند به دبیرستان برای رشته های نظری می روند و آن هایی که استعداد کنتری دارند هنرستان را انتخاب می کنند یا به آن ها پیشنهاد می شود. آیا شما این ذهنیت را قبول دارید؟

قبول ندارم اما متأسفانه اینگونه است. مخصوصاً جو شهرستان ارسنجان به خاطر تبلیغات منفی که در خصوص هنرستان ها می شود همین طور است که باید اصلاح شود. این در حالی است که در جاهای دیگر، اتفاقاً خیلی از دانش آموزانی که استعداد و هدف بهتری دارند هنرستان ها را انتخاب می کنند و موفقتر هم هستند. چون از همان ابتدا به رشته مورد علاقه شان وارد می شوند و تا مقاطع دانشگاهی به راحتی ادامه می دهند. برای مثال در رشته ای مثل معماری، دبیرستانی های رشته ریاضی، پس از طی دوران 4 ساله با کنکور سخت باید وارد دانشگاه شوند و تازه با اصول معماری آشنا شوند، در حالی که هنرستانی ها از همان ابتدا در این رشته تحصیل کرده اند و ادامه تحصیل شان در دانشگاه راحت تر است.

اگر این ذهنیت وجود نداشت و دانش آموزان مستعد بیشتری وارد هنرستان می شدند آیا نتیجه بهتری نداشت؟

قطعاً اینگونه است چون وقتی کسی از ابتدا مثلاً رشته گرافیک را ابتدا می کند، با عشق و علاقه آن را ادامه می دهد و دیگر نیازی به گذراندن دروس مازاد در کنار آن ندارد . قطعاً هم موفق می شود.

آیا در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان مقاطع پایین تر درست عمل می شود؟ برای مثال آیا دانش آموزان راهنمایی به بازدید چنین نمایشگاهی آورده می شوند تا ذهنیت شان نسبت به هنرستان و رشته های هنری و فنی درست شکل بگیرد؟

متأسفانه در این مورد خیلی کوتاهی می شود. برای مثال بنده در مورادی شنیده ام که دانش آموزی خودش قصد داشته به هنرستان بیاید اما مدیران دیگر مدارس به وی اجازه نداده اند و مثلاً گفته اند که هنرستان جای دانش آموزان با معدل کمتر است و حیف تو هست به هنرستان بروی و از این حرف ها. درصورتی که اینگونه نیست و در جامعه شأن و ارزش هنر و هنرمندان از بسیاری مشاغل دیگر بالاتر است و ای کاش این دهنیت های اشتباه برطرف می شد.

خود شما و مسوولان هنرستان در این خصوص چه اقداماتی انجام داده اید؟ آیا به طور مثال از مدارس مقاطع پایین تر دعوت کرده اید تا دانش آموزان و حتی اولیای آن ها را به بازدید چنین نمایشگاهی بیاورند تا ذهنیت شان اصلاح شود؟

سال گذشته این کار را تا حدودی انجام دادیم ولی امسال هنوز نه. لذا بنده پیشنهاد می کنم دانش آموزان به خصوص بچه های اول دبیرستانی را که سال بعد باید انتخاب رشته کنند به بازید این نمایشگاه بیاورند تا با دید و شناخت بهتری نسبت به رشته های هنری و فنی تصمیم گیری کنند.  

از خانم اسکندری تشکر کرده و مجدداً به تماشای آثار دانش اموزان کم سن و سال هنرستان پرداختیم با این امید که با توجه به جایگاه والای هنر و هنرمند و نقش هدایت گرانه ی آن ها در جامعه، مردم و مسوولین آموزشی ما به سمتی بروند که منجر به هدایت دانش اموزان مستعد و خوشفکر به رشته های هنری شود تا در آینده شاهد ظهور چهره های هنری ارزشمندی در شهرستان مان باشیم.

 

 

 

  

 

 

  

 

 


 

 

 

 




 

 


 






نظرات بینندگان