کد خبر: ۶۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
با گذشت یک ماه از فرمایشات رهبرانقلاب

چرا فکت شیت ایرانی منتشر نمی شود؟

مقام معظم رهبری دردیدار با مداحان "دولت باید مردم را و به خصوص نخبگان را از جزئیات و واقعیات مطلع کند ؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم؛ این مصداق همدلی با مردم است. "
شیرازه: فکت شیت FACT - SHEET واژه ای است که امروزه در محافل ها ی مختلف از جمله صدا و سیما، مجلات، روزنامه ها و فضای مجازی و... زیاد شنیده می شود. این واژه در تعریف حقوقی به سند مکتوبی گفته می‌شود که در آن هر یک از طرفین یک مناقشه، برداشت و تفسیر خود را از موضوع مورد مناقشه بیان می‌کنند.

مطالبه مردم از دولت تدبیر و امید و شخص روحانی و محمد جواد ظریف مبنی بر انتشار فکت شیت ایرانی درصورتی است که آمریکایی ها بلافاصله پس از بیانیه و متن مشترک لوزان با انتشار فکت شیت داخلی تفسیر خود را ازمذاکرات بیان نمودند که این متن منتشر شده از سوی آنها تفاوت های زیادی با اظهار نظرهای مقام ایرانی و آنچه معروف به بیانیه لوزان بود داشت ولی در هرصورت مردم ایران نیز منتظر بودند تا درمقابل گزافه گویی آمریکایی ها متن مشخصی را از تفسیر خود ارائه دهند تا مردم دیگر نگران و دلواپس مذاکرات هسته ای نباشند!

مقام معظم رهبری نیز دردیدار با مداحان درفروردین ماه سال جاری به صراحت سخنان خود را درمورد مسائل هسته ای وتیم مذاکره کننده بیان نمودند و خاطر نشان کردند که " دولت باید مردم را و به خصوص نخبگان را از جزئیات و واقعیات مطلع کند ؛ ما چیز محرمانه نداریم ، چیز مخفی نداریم ؛ این مصداق همدلی با مردم است. "

این در حالی است که آقای صالحی ۱۸ فروردین ماه (دوروز قبل ازسخنان رهبری درجمع مداحان) در مجلس شورای اسلامی گفت: «شاید غلو باشد ولی ما یک مقدار محدودیت پذیرفته ایم. رهبر معظم انقلاب دیروز به آقای ظریف فرمودند که "آقای ظریف شما هم بروید فکت شیت ایران را در اختیار مردم قرار دهید. کشور ما با کشور آنها (آمریکایی ها) فرق می کند. در کشور ما رابطه ملت و دولت یک رابطه عمیق است. این نظام برآمده از رأی ملت است. شما بروید فکت شیت را به مردم بدهید" و آقای ظریف هم در حال تهیه فکت شیت هستند که در این فکت شیت خیلی از حقایق روشن می شود.»

پس از مطالبه رهبر معظم انقلاب، ۲۱۳ نماینده مجلس هم طی نامه ای خواستار انتشار فکت شیت یا گزاره برگ ایرانی مذاکرات در برابر گزاره برگ آمریکایی – که ادعا می شود دروغ است - شدند اما همچنان آقای روحانی مقاومت کرده و حاضر به انتشار آن نیست! این درحالی است که آمریکایی ها بر خلاف این رویه؛ همدلی و همزبانی با سنا را نیز به اوج رسانده و بر سر نظارت سنا بر توافق هسته ای با ایران به توافق رسیده اند.

این مسئله همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه در اظهار نظری جالب و قابل تأمل ، حسن روحانی در خصوص علت عدم انتشار فکت شیت ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو در شیراز گفت: شبی که تفاهم بین ایران و ۱+۵ انجام شد و بیانیه‌ای که در لوزان اعلام شد، یک ساعت قبل آن خبرگزاری‌ها فکت‌ شیت ایرانی را منتشر کردند؛ همه خبرگزاری‌ها ما یک فکت شیت را اعلام کردند و همان را هم رسانه‌های خارجی اعلام کردند! نمی‌دانم برخی حافظه‌ شان ضعیف شده است! چراکه قبل از آمریکایی‌ها ما فکت شیت خود را اعلام کردیم. بنابراین ما اعلام کردیم و روشن است، منتها برخی شبهه‌‌ای ایجاد و مسائلی را مطرح کردند، ضمن اینکه ما نظرات خود را ما به صراحت گفتیم. وزیر امور خارجه ما و رئیس سازمان انرژی اتمی به تفصیل نظرات ایران را اعلام کردند، حال اگر می‌خواهید مصاحبه‌های آنان را دوباره منتشر کنید تا فکت‌شیت دوم منتشر شود.

این سخنان روحانی درصورتی است که چند روز قبل از سفر هیئت دولت به شیراز، در سفر خود به استان سرسبز گیلان و در جمع مردم خونگرم این استان برای توجیه عدم انتشار فکت شیت گفته بود: "هنوز مذاکرات تمام نشده که جزئیات آن منتشر شود، مذاکره آداب خودش را دارد و هنوز نمی توان جزئیات آن را منتشر کرد." حال افکار عمومی مانده است کدام حرف را مبنای اطلاعات صحیح دولت درباره ی فکت شیت ایرانی قرار دهد. و به قول معروف باید "دم خروس را باور کند یا قسم حضرت عباس را"

اما یک سوالی که ذهن را به خود درگیر می کند و باعث می شود دلواپسی های ما نیز بیشتر شود آن است که چرا با وجود گذشتن حدود یک ماه از تذکر صریح و روشن مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده، همچنان از سوی دولت اقدامی صورت نگرفته است؟ بلکه از طرفی دلواپسان نیز به باد توهین و کتک کاری گرفته می شوند!؟
نویسنده :
رضا تکبیری
نظرات بینندگان