کد خبر: ۷۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۴

بررسی «ابعاد حقوقی و سیاسی تجاوز نظامی عربستان به یمن» در دانشگاه شیراز

رئیس بخش دانشکده حقوق و علوم سیاسی با تأکید بر این مسئله که طراح و عامل اصلی حوادث ناگوار یمن و بحران سوریه آمریکاست، گفت: نیات آمریکا از حمله به یمن عوض کردن عوامل بازی، عوض کردن زمین ‌بازی و گسترده کردن زمین بازی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، نشست بررسی ابعاد حقوقی و سیاسی تجاوز نظامی عربستان به یمن  در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز با حضور اساتید این دانشکده برگزار شد.

خلیل‌الله سردارنیا، رئیس بخش دانشکده حقوق و علوم سیاسی با تأکید بر این مسئله که طراح و عامل اصلی حوادث ناگوار یمن و بحران سوریه آمریکاست، گفت: نیات آمریکا از حمله به یمن عوض کردن عوامل بازی، عوض کردن زمین ‌بازی و گسترده کردن زمین بازی است.

وی با نگاه جهانی به مسائل سیاسی افزود: شکست پی‌درپی کشورهای سلطه‌طلب در لبنان و غزه باعث حمله به یمن شده است.

‌‌عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با تأکید بر این نکته که سیاست خارجه آمریکا ثبات و آرامش کامل در منطقه را نمی‌خواهد، ادامه داد: سیاست آمریکا به گونه‌ای‌ است که وانمود کند حمله به یمن برخلاف غزه و مسئله اهانت به پیامبر، جنگ با اسرائیل نیست بلکه برای مقابله و سرکوب یک گروه خاص از سوی عربستان است که جایگاه مهمی در منطقه دارد.

بدنه اجتماعی داعش واکنشی به فرآیند جهانی‌سازی شتابان است

سردارنیا بیان کرد: جریان داعش یک جریان فرقه‌ای و انحرافی است، اما منطق واقع‌بینی، بدنه اجتماعی داعش است که واکنشی به فرآیند جهانی‌سازی شتابان است، سران داعش حاصل تبانی قدرت و افراد داعش فریب‌خوردگانی بیش نیستند.

وی تخصصی شدن بحث‌ها در دانشکده‌ها، تحلیل سیاسی جریانات یمن و شفاف‌سازی رسانه‌ها را از جمله بایدها دانست.

قریشی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز نیز گفت: یمن تحت تأثیر گروه‌های مختلف و متعدد جریان سکولار و اسلام‌گرا قرار گرفته است.

جریان اسلام‌گرا در یمن اهمیت ثانویه دارد

وی با بیان اینکه چیزی که یمن را به کشور بحران‌زده تبدیل کرده است، بحث آب است، افزود: جریان اسلام‌گرا در یمن اهمیت ثانویه دارد و گروهک تکفیری برای مبارزه با اسلام‌گرایی از سوی عربستان حمایت می‌شوند.

عربستان به یمن به صورت هویتی و ماهیتی نگاه می‌کند

وی رویکرد جمهوری اسلامی را حمایت از اقلیت شیعه یمن دانست و ادامه داد: عربستان به یمن به صورت هویتی و ماهیتی نگاه می‌کند، به دلیل هم‌مرز بودن با یمن و تقویت جایگاه رقیبش در منطقه می‌داند.

قریشی از جمله کارهای جمهوری اسلامی ایران را پررنگ کردن حقوق بشری در مورد وضعیت یمن و ارائه تصویر از حوادث در شبکه‌های اجتماعی موجود بیان کرد.

ارغوانی استاد دانشگاه علوم سیاسی، بحران سوریه در سه سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی ریشه دارد، گفت: مسائل هویتی، تاریخی و استراتژیک جایگاه سوریه در نظام منطقه‌ای، حساسیت کشورهای غربی را برانگیخته است.

وی مهم‌ترین عامل بحران سوریه را، شکاف‌های موجود در کشور و عملکرد ضعیف بشار اسد دانست و ادامه داد: نوع مدیریت سوریه مانع می‌شود که این شکاف‌ها تبدیل به بحران شود و این عوامل باعث شده بحران سوریه تبدیل به بحران جدی در خاورمیانه شود.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز گفت: بحران سوریه دارای چند اهمیت است ازجمله نماد بارزی از شکاف در منطقه، محور انتقادی گفتمان مقاومت و بیداری اسلامی که بحران سوریه زمینه انتقاد جریان تکفیری را فراهم می‌کند.

قریشی بیان کرد: داعش با پشتوانه امکانات مالی و حمایتی کشورها، در سوریه زمینه حضور خود را فراهم کرد. هدف نهایی کنار زدن بشار اسد و آوردن دولتی مناسب با اهداف کشورهای عربی است.

نظرات بینندگان