کد خبر: ۷۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۴
دکتر ایمانیه:

نظرسنجی صدا و سیما را قبول ندارم/ رای پیامکی به درد برنامه 90 می خورد/ تصمیم گیری با پیامک فاجعه است

رضایتمندی مردم از پزشک خانواده شهری 53 درصد است.
 به گزارش شیرازه، اخیرا صدا و سیمای مرکز فارس در نظرسنجی پزشک خانواده در برنامه تلویزیونی گفت وگوی ویژه خبری شبکه فارس اعلام کرد که 90 درصد از مردم شرکت کننده در این نظر سنجی گزینه ' خیر ' و حدود 10 درصد گزینه ' بله ' را برای تداوم برنامه پزشک خانواده انتخاب کرده اند .

این روابط عمومی روز سه شنبه اعلام کرد: این در حالی است که در یک تحقیق علمی میزان رضایتمندی مردم از روند اجرایی برنامه پزشک خانواده شهری 53 درصد بدست آمده است .

برنامه تلویزیونی گفت وگوی ویژه خبری شبکه فارس اخیرا با حضور دکتر محمدهادی ایمانیه، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با این پرسش که ' آیا با ادامه طرح پزشک خانواده در استان فارس موافقید ' اعلام کرد که 90 درصد از مردم شرکت کننده در این نظر سنجی گزینه خیر و حدود 10 درصد گزینه بله را انتخاب کرده اند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه اعلام کرد: در اجرای هر برنامه مرتبط باسلامت، نقش مثبت مردم، مجریان و متولیان برنامه انکارناپذیر است و بنابراین برای افزایش مقبولیت هر سه گروه، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درصدر امور قرار دارد، پس از اجرا نیز در اولین فرصت ممکن باید سطح رضایت مندی آنان سنجیده شود تا اگر نیاز به تغییراتی در فر آیند ها وجود دارد با استفاده از نظر آنان انجام شود .

بر این اساس پژوهش های انجام شده پس از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری نشان از درجه بالای میزان اهمیتی است که دست اندرکاران دانشگاه برای نظرسنجی و دریافت نظرات مردم قائلند و همواره این اقدام را بر پایه اصول علمی انجام داده اند و از نتایج آن بهره مند شده اند که همین مساله با رفع نواقص درآمده از پژوهش ها ، موجب افزایش میزان رضایت مردم از سال آغاز تاکنون شده است .

طی پژوهش' بررسی میزان رضایتمندی مردم از برنامه پزشک خانواده شهری در استان فارس (اسفند سال 91)' 42 درصد از مردم از روند اجرایی برنامه پزشک خانواده رضایتمندی داشتند .

در پژوهش 'بررسی میزان رضایتمندی مردم از برنامه پزشک خانواده شهری در استان فارس ( اسفند 92)' نتایج حاصله حاکی از رضایت 48 درصد مردم از اجرای برنامه پزشک خانواده در استان است .

'بررسی میزان رضایت مندی پزشکان خانواده شهری در استان فارس (آذر 92 )' به عنوان اعضایی از ارایه دهندگان خدمت در این برنامه نیز انجام شد که بر اساس آن حدود 65 درصد از پزشکان خانواده استان از روند اجرایی برنامه رضایت داشتند .

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: عمده ترین دلیل نارضایتی از پزشک خانواده این است که بیماران نمی توانند به صورت مستقیم به پزشکان متخصص مراجعه کنند.

ایمانیه اضافه کرد: اگر مردم به صورت مستقیم به پزشکان متخصص مراجعه می کردند، پرداخت 30 درصد هزینه ویزیت بر عهده خود بیمار بود در حالی که اکنون فقط 10 درصد ویزیت را به پزشک خانواده می پردازند.

این مقام مسوول با بیان اینکه برگه ارجاع پزشک خانواده تاریخ انقضا ندارد، گفت: فقط یک برگه ارجاع از پزشک خانواده برای مراجعه بیمار به پزشک متخصص کافی است.

وی افزود: در این اواخر در بیمارستان های شیراز شیوه ارجاع افقی را به کار برده ایم که برمبنای آن بیمار با یک برگه ارجاع می تواند از یک پزشک متخصص به متخصص دیگر مراجعه کند و نیازی نیست که برگه ارجاع دیگری را از پزشک خانواده بگیرد.

وی با بیان اینکه مطالب ریشه ای کشور را نمی توانیم به رای پیامکی بگذاریم گفت : رای پیامکی معمولا در برنامه های شبیه 90 انجام می شود و موضوعاتی مثل برد و باخت باشگاههای ورزشی یا واگذاری تیم ها به بخش خصوصی و مسایل اینچنین در این برنامه ها طرح می شود.

دکتر ایمانیه افزود: موکول کردن تصمیم گیری در باره برنامه ای بزرگ مانند پزشک خانواده به رای پیامکی فاجعه ای بزرگ برای کشور است که نام دیگری به جز عوام زدگی نمی توان بر آن گذاشت .

وی افزود: همه کشورهای دنیا به سمت این می روند که حتی برگزاری انتخابات نیز زیر نظر کارشناسان علوم مختلف برگزار می کند و کارشناسان دراینجا نطر می دهند ما به جایی رسیده ایم که این برنامه بزرگ را به رای پیامکی موکول می کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با بیان اینکه تنها راه نجات کشور در حوزه سلامت برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده است گفت : انتظار است فرهیختگان بیش از آنکه به فضا سازی های بعضا مصنوعی توجه کنند به الزامات قانونی و آنچه حق و منطق است توجه نمایند .

هدف از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری چیدمان خاص واحدهای تامین کننده خدمات سلامت می باشد به نحوی بهره مندی یکسان کلیه افراد جامعه از سرانه سلامت و اجرا اصل عدالت در سلامت ، حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت، انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری ، دسترسی سریع وآسان و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت، بهبود و ارتقای نظام ارایه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم محقق شود.
نظرات بینندگان