کد خبر: ۷۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

ساخت مرکز درمانی پژوهشی سرطان در شیراز/ معاون وزیر بهداشت: امیدواریم آقای زمان ثانی الگو شوند

ملک زاده گفت: با مصرف نکردن سیگار و غذاهای چرب اشباع می‌توان از سی درصد سرطان‌ها جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، طی مراسمی با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتررضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و جمعی از خیرین سلامت استان احداث مرکز تخصصی پژوهشی درمانی سرطان زمان ثانی جنب بیمارستان حافظ شیراز، با اهدای 40میلیارد تومان کمک توسط سید مصطفی زمان ثانی، نیکوکار بزرگ عرصه سلامت که پیش از این نیز، شهریورماه سال گذشته با کمک 10میلیارد تومانی خود عملیات احداث درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی بانوان را در شیراز آغاز کرده بود، کلید خورد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم آغاز ساخت مرکز تخصصی پژوهشی درمانی سرطان زمان ثانی با بیان اینکه به تازگی مسئولیت تشکیل کمیته ملی کنترل سرطان از سوی وزیر بهداشت به وی محول شده است، گفت: به زودی این کمیته که در سطح ملی ایجاد شده در سطح استان‌ها هم تشکیل خواهد شد، تا بتوانیم سرطان ها را در کشور بهتر بشناسیم و ثبت کنیم و در نتیجه بهتر بتوانیم آن را کنترل کنیم.

دکتر رضا ملک زاده با اشاره به اینکه سرطان شایع در مردان ایرانی سرطان معده و بعد مثانه و پروستات و در خانم‌ها سرطان پستان وروده بزرگ است، گفت: عوامل مهم شیوع سرطان در ایران مصرف سیگار، قلیان و به ویژه تریاک است.

ملک زاده همچنین مصرف کم سبزی و میوه، چاقی، کم تحرکی، رژیم غذایی نا مناسب چرب وپر نمک را از دیگر عوامل ابتلای به سرطان ذکر کرد و گفت: با مصرف نکردن سیگار و غذاهای چرب اشباع می‌توان از سی درصد سرطان‌ها جلوگیری کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: احداث مرکز تخصصی پژوهشی درمانی سرطان زمان ثانی، کمک بزرگی به همه مبتلایان است تا بتوانیم علاوه بر ارائه امکانات، زمینه دسترسی عادلانه همگان به خدمات سلامت را فراهم سازیم و ضمن آموزش پیشگیری در کنار اقدامات پژوهشی، زندگی عاری از دردی را برای مبتلایان فراهم سازیم.

وی با ابراز خرسندی از این اقدام بزرگ در شیراز، به نیت نیک مرحوم نمازی اشاره و اظهار کرد: کاری که مرحوم نمازی کرد، شیراز را به مرکزیت علمی تبدیل کرد، افراد بسیاری از مرگ نجات یافتند و این مرد بزرگ، مانند یک الگو جاودانه شد که امیدواریم سید مصطفی زمان ثانی نیز الگویی برای نسل های آینده شود.

دکتر ملک زاده همچنین یاد و خاطره دکتر منصور حقشناس از پزشکان سرشناس شیراز را که با تازگی جان خود را در اثر بیماری سرطان از دست داد، در این آئین گرامی داشت.

بنابر این گزارش مرکز درمانی پژوهشی سرطان زمان ثانی در زیربنایی معادل 22هزار مترمربع و سه هزار و 400مترمربع مساحت در 10طبقه و شامل امکانات گوناگون در آموزشی، پژوهشی و درمانی، جنب بیمارستان حافظ شیراز با اهدای 40میلیارد تومان کمک توسط سید مصطفی زمان ثانی احداث می شود.


نظرات بینندگان