کد خبر: ۷۳۷۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

مسمومیت صدها نفر از مردم سپیدان؛ از انکار آبفا تا افشاگری امام جمعه و اعلام علت بیماری

مسمومیت شهروندان این منطقه منشاء آلودگی آب ندارد و منابع آب و آب آشامیدنی سپیدان سالم و بدون آلودگی است.

به گزارش سرویس شهرستانی شیرازه،  قریب به یک ماه از مسمومیت صدها نفر از مردم سپیدان می گذرد. تا چند روز پیش در کمال تعجب صدای بیماران شنیده نشد تا این که شیرازه به عنوان اولین رسانه به این موضوع پرداخت. علت بیمار شدن این تعداد از مردم شهرستان، در وهله اول آلودگی آب اعلام شد. حجت الاسلام موسوی انور امام جمعه شهرستان اقلید اولین مسئولی بود که این سکوت مرگ بار را شکست و گفت: سهل انگاری و بی مبالاتی توسط مسئولین در شهرستان باعث شد تا تعدادی از همشهریان مسموم و روانه بیمارستان شوند. وی افزود: بخاطر کم توجهی مسئولین، فاضلاب در آب ها و رودخانه های شهرستان رها شده و طبیعی است که بیماری ایجاد شود.

روابط عمومی آب و فاضلاب فارس: آب سپیدان سالم است

وقتی این خبر در روزنامه ها و خبرگزاری های استان بازنشر شد، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان فارس، موضوع آلودگی آب در شهرستان سپیدان را رد کرد. مهراب بهنام گفت: مسمومیت شهروندان این منطقه منشاء آلودگی آب ندارد و منابع آب و آب آشامیدنی سپیدان سالم و بدون آلودگی است.

وی افزود: هیچ گزارشی از مسوولان بهداشت این شهرستان مبنی بر اینکه منابع آب شهرستان آلوده است به ما نرسیده و آزمایشگاه های فنی نیز مواردی از آلودگی آب شرب اعلام و تایید نکرده اند و سخنان مطرح شده دراین زمینه درست نیست و بی اساس است .

بهنام با اشاره به علت احتمالی این تعداد از بیماران، افزود: شایعاتی مبنی بر توزیع مرغ تاریخ مصرف گذشته نیز در شهر شنیده شده و چه بسا عامل مسمومیت مردم مصرف این کالاها باشد .
مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان فارس به مردم اطمینان داد که آب شرب اردکان سالم و بهداشتی است و مردم با خیال راحت آن را مصرف کنند و به گفته ها دراین زمینه توجه نکنند.
بهنام همچنین قول داد: شرکت آبفا فارس با تامین اعتبار لازم از محل وام بانک توسعه اسلامی دراین زمینه برای ساماندهی تصفیه فاضلاب شهر اقدام خواهد کرد.

امام جمعه سپیدان: ما چیز محرمانه ای با مردم نداریم
حجت الاسلام موسوی انور که خود اولین بار موضوع مسمومیت مردم شهرستان را مطرح کرده است، در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت: این مسمومیت ها ریشه در آلودگی آب آشامیدنی منطقه دارد و مسوولین در این زمینه باید بیشتر دقت کنند

امام جمعه سپیدان افزود: متاسفانه وقتی ما این موضوع را در خطبه های نماز جمعه اخیر مطرح کردیم با واکنش ها و موضع گیری های مسوولان شهرستان مواجه شدیم، آنها این موضوع را محرمانه تلقی می کردند در حالی که ما با مردم موضوع محرمانه ای نداریم .

وی تصریح کرد: مراجعه یک هزار و 600 نفر به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان به علت مسمومیت موضوعی نیست که بتوان آن را پوشاند یا محرمانه پنداشت، چرا باید مردم هزینه کم کاری و قصور مسوولان در تامین آب بهداشتی و سالم را بپردازند؟ در چنین حادثه ای که یک هزار و 600 نفر مسموم شدند و عفونت روده ای پیدا کردند اگر یک نفر جان خود را از دست می داد چه کسی پاسخگو بود؟ چرا باید منتظر باشیم تا حادثه ای رخ دهد بعد به فکر بیفتیم؟ من در زمینه ناکافی بودن زیر ساخت ها دراین شهرستان هشدار داده ام .

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز: علت بیماری باکتری اکولای است

روز گذشته اما، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، علت بیماری را بالاخره پس از چندین روز چشم انتظاری اعلام کرد.
دکتر محسن مقدمی گفت: نوعی باکتری بنام ایکولای عامل انتشار این بیماری در بین مردم سپیدان بوده است. وی افزود: این باکتری می تواند از طریق مصرف مواد خوراکی از جمله میوه ها، سبزی ها، آب و هر چیز خوراکی دیگر منتقل شود و آلودگی ایجاد کند.
مقدمی ادامه داد: نمی توان به طور قاطع گفت که آب عامل آلودگی بوده است، باکتری ایکولای می تواند از طریق مصرف هر نوع ماده خوراکی به بدن انسان وارد شود بنابر این تاکنون گزارش قاطعی درباره آلودگی آبها منتشر نشده است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
میکروبیولوژیست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
0
این باکتری به عنوان نشانگر و شاخص آلودگی مواد غذایی و آب با «مدفوع» مورد استفاده قرار می گیرد.
میکروبیولوژیست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
0
این باکتری به عنوان نشانگر و شاخص آلودگی مواد غذایی و آب با «مدفوع» مورد استفاده قرار می گیرد.