کد خبر: ۷۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
فرماندار ویژه لارستان:

در بحث توسعه شهرستان نباید جناحی فکر کنیم/ دولت اصلاحات و اعتدال را انتقادپذیرتر می‌دانم

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان تاکید کرد که نباید در بحث توسعه شهرستان جناحی فکر کرد.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، لادستان نوشت: حصول توافق اولیه ایران و کشورهای ۱+۵ و همچنین تغییر استاندار فارس و سایر اتفاقات مهم دیگر، بهانه‌ای شد تا با علی‌اکبر نجیب‌زاده معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان گفت‌وگویی تفصیلی را انجام دهیم.
 
* از دید شما، توجه و رسیدگی آقای احمدی (استاندار سابق) را به منطقه لارستان چطور دیدید؟
 
بسم الله رحمن رحیم
با توجه به محدودیت هایی که طبیعتاً این دولت داشت و وارث یک سری خرابی ها از دولت قبل بود و یک مقدار بدهی ها و آن وضعیت اقتصادی و رشد منفی اقتصاد، در مجموع دولت در وضعیت خوبی کشور را از دولت قبل تحویل نگرفت؛ و به اندازه وُسع و با توجه به محدودیت هایی که این دولت داشت، به نظر من ایشان تقریباً متعادل به همه ی شهرستان ها رسید.

* حضور آقای احمدی برای خود لار، چه مزایای خاصی داشت که ممکن است استاندار جدید نداشته باشد؟

 
هیچ استانداری مزایای خاصی برای یک شهرستان ندارد. استاندار، استاندار فارس است، قرار نیست استاندار یک شهرستان بشود. طبیعی است آقای احمدی چون منطقه را می شناخت، نیازها را هم بیشتر می شناخت؛ غیر از این، هیچ مزایای دیگری قاعدتاً نباید داشته باشد. استاندار اگر اهل لار هم باشد، قرار نیست تنها به لار برسد؛ نه فقط برای لار، بلکه برای هیچکدام از شهرستان ها؛ حتی برای شهرستان مُهر که ایشان اصالتاً اهل آن شهرستان بودند. ایشان استاندار فارس است؛ باید به تمامی فارس یک نگاه عدالت محور داشته و نگاهش به همه شهرستان ها مساوی باشد.
 
* دلیل استعفای ایشان را چه می‌دانید؟
 
نمیدانم! از خودشون بپرسید...
 
* تأثیر فشارها بر ایشان بود که خودشان هم چند بار گِلِه کردند!
 
عرض کردم که؛ از خودشان بپرسید!
 
* پس شما دلیل خاصی مد نظر ندارید. حدس و گمانی؟
 
نه! ایشان خودش گفت من خسته شدم، استعفا دادم!

* اتفاقات و حواشی زیادی هم همان موقع ایجاد شد که حتی خارج از استان هم متأثر بود. مثل استعفای دسته‌جمعی نماینده‌ها، یا ارائه طرح استیضاح وزیر کشور توسط نماینده‌ها را به‌طور مجزا چطور ارزیابی می‌کنید؟
 
نماینده ها که خودشان مختار و صاحب اختیار هستن، ولی من به عنوان یک نفر که کار سیاسی انجام داده، این را نمی پسندم. کار نماینده شهر لار را هم مشخصاً نمی پسندم.
 


* از چه نظر؟
 
به نظر من نبایست ایشان استعفا می داد. یعنی اصلا بحث استیضاح یا بحث استعفا، بالاخره دولت یک استانداری را مشخص کرده و ایشان نباید زود قضاوت می کرد و تحمل می کردند تا استاندار بیاید و شروع به کار بکند و اگر دیدند آن شرایطی که نمایندگان می خواهند را نداشته و یا موارد دیگری بود، آن وقت بنا به مخالفت و یا استیضاح وزیر کشور کنند. ولی خیلی زود قضاوت کردند و من به عنوان یک فعال سیاسی این کار را نمی پسندم؛ ولی خود نماینده مختار است که هر کاری بکند و صلاح خودشان همین بود و انجام هم دادند و اینجا دیگر ما نمی توانیم به آن ها امر و نهی کنیم. منتها نظر من این است که این کار اشتباهی بود.
 
* به نظر شما آقای افشانی شناخت کامل و دقیقی را نسبت به استان و شهرستان دارند؟
 
بنده هیچ شناختی از آقای افشانی ندارم. نه آشنایی با ایشان داشتم و نه ایشان را می شناختم. آن چیزی که خودشان در صحبت معارفه گفتند که من نسبت به استان فارس شناخت دارم، بارها در مناصب مختلفی که بودم، به فارس آمده ام. من هم با توجه به سابقه مدیریتی و رزومه ای که از ایشان دیدم، معتقدم که انتخاب شایسته ای برای استان است.
 
* پس می‌تواند موفق شود؟
 
خیلی عوامل به موفق شدن یک استاندار بستگی دارد، اما ایشان شرایط را برای موفقیت دارا است. امیدوارم که همه کمک کنند برای موفق شدن ایشان؛ تنهایی نمی تواند. بالاخره باید مجموعه به ایشان کمک کند تا موفق باشند و ان شاءالله اگر این همدلی در استان فارس باشد، قطعاً می تواند موفق باشد.
 
* با توجه به تغییر استاندار، خود شما تا چه اندازه امکان تغییر در بدنه مدیریتی استان را می‌دهید؟
 
به نظر من، می تواند تغییر اتفاق بیافتد. البته آن بستگی به نظر استاندار دارد، ولی فکر می کنم یک سری تغییراتی انجام شود.
 
* در شهرستان‌ها یا فقط مرکز استان؟
 
بستگی به نظر استاندار دارد، فکر می کنم در شهرستان ها هم ممکن است یک سری تغییراتی باشد. البته اینکه بنده می گویم، نظر شخصی خودم است. شواهد و قرائن این طور نشان می دهد که هم در مرکز استان و هم در شهرستان ها، تغییراتی باشد.
 


* صحبت‌هایی است در این رابطه که همایشی قرار است با مضمون لارستان، در پساتحریم و مسئله توسعه و پیشرفت لارستان برگزار شود. قبل از اینکه به کم و کیف این همایش برسیم، خودتان شخصاً تأثیر تحریم‌ها و همچنین برداشته شدن آن‌ها بر توسعه و پیشرفت منطقه لار را شرح دهید؟
 
تحریم ها را نه تا آن اندازه که بشود گفت با برداشته شدن آن، کشور گل و بلبل می شود، و نه می توان گفت که تحریم ها هیچ تأثیری نداشته است. بالاخره تحریم تأثیر داشته است. کما اینکه اگر تحریم ها ادامه داشته باشد، ما مقاوم هستیم، مردم ما مقاومت می کنند؛ همانطوری که در این مدت بعد از انقلاب هم مقاومت کردند و این را به اثبات رساندند. ولی اینکه ما بگوییم تحریم هیچ تأثیری نداشته، این حرف لغو و بیهوده ای است، و اگر بگوییم تمام مسائل و مشکلات اقتصادی ما برمی گردد به تحریم! این هم تقریباً حرف بی حسابی است؛ ولی تحریم قطع به یقین تأثیر داشته و امیدواریم برداشته شدن تحریم ها، برای کل کشور خوب بشود، مجموعه لارستان هم طبیعتاً متأثر از کل کشور است؛ ما که جدا از کشور نیستیم. وقتی برای کشور خوب بشود، طبیعتاً برای منطقه لارستان هم مفید خواهد بود و در رشد و توسعه منطقه لارستان هم تأثیرگذار است.


 
* مسئول برگزار کننده این همایش را اتاق فکر لارستان معرفی کردید. درست است؟

 
بله
 
* اتاق فکر لارستان زیر نظر فرمانداری هست؟
 
بله
 
* مزیت برگزاری این همایش نسبت به برگزار نکردن آن، چیست؟

 
بالاخره یک شرایط جدیدی در کشور به وجود آمده و ما باید خودمان را آماده بکنیم برای اینکه بعد از تحریم چه باید کرد در منطقه لارستان. شاید هم این تحریم ها برداشته نشود، ولی ما در هر حال باید آمادگی داشته باشیم. ما در شرایط فعلی که آمادگی داریم، چون به هر حال اداره می شود. برای پس از تحریم هم باید برنامه ای داشته باشیم. این همایش هم در واقع کلیدی را می زند تا ما را به فکر وادارد و صحبت هایی بشود که چه باید کرد. نمی خواهیم در این همایش کل برنامه های پس از تحریم را ببندیم؛ این همایش به ما راه را نشان می دهد. یعنی به ما می گوید که چکار باید کرد.
 
در بحث توسعه شهرستان ما نباید جناحی فکر کنیم. هر کسی که در مسائل شهرستان نخبه است و می تواند اظهار نظر کند، بیاید در تالار وحدت لارستان و صحبت دو سخنران را بشنود، به هر حال اینها آدم هایی هستند که اهل فکر و منطق هستند و تجربیات زیادی هم در بحث آکادمیک و هم در کار اجرایی کرده اند و تلفیقی از کار اجرا و کار آکادمیک هستند.
 
من از اینجا دعوت می کنم که همه گروه ها و همه کسانی که دلشان برای لار می سوزد بیایند و صحبت های دو سخنران کشوری را گوش بدهند. بعد از آن هم ان شاءالله اگر بتوانیم کمیته و دبیرخانه ای دائمی تشکیل بدهیم و در بخش ها نیز گسترش دهیم، تا یک نقشه راهی را داشته باشیم که پس از تحریم چه باید کرد، خیلی خوب است.
 
همین که دو سخنران بیایند اینجا صحبت کنند و دیدگاه های ما را نسبت به بعد از تحریم باز کنند، به نظر من کار مفیدی است. ضمن اینکه بنده اینجا تأکید می کنم، هزینه های این همایش بسیار کم است و با هزینه حداقلی و از کمک های مردمی آماده می شود که جای تقدیر و تشکر دارد.
 
* آقای فرماندار؛ لارستان در دوران پساتحریم چگونه می‌تواند باشد؟ آیا قرار است فرجی حاصل شود؟

 
ان شاءالله اول این تحریم ها برداشته بشود که یک فرجی برای مملکت بوجود بیاید و یک مقدار مردم از فشار گرانی نجات پیدا بکنند و وضعیت اشتغال مان بهتر بشود. البته باز هم اینجا تأکید می کنم که همه ی این ها به تحریم برنمی گردد، اما تحریم تأثیر دارد. امیدوارم یک فرج و گشایشی برای کشور باشد؛ قطع به یقین لارستان هم متأثر از کشور شتاب بیشتری را در جهت رشد و شکوفایی می تواند داشته باشد.
 
* پس فرجی حاصل خواهد شد!
 
امیدوارم که بشود.
 
* به عنوان نماینده یا لااقل کارمند دولت؛ آیا از طرف دولت افزایش بودجه و یا قول تخصیص اعتبار بیشتر برای لارستان داده شده است؟
 
خیر، چون هنوز عایدی ما مشخص نیست. توافق به مرحله نهایی که رسید؛ آن وقت هر کسی باید تلاش بکند بودجه بیشتری را بگیرد. در مملکت خودمان بایستی برویم و نیازها و مشکلات را خوب مطرح بکنیم، نماینده مجلس باید اینکار را انجام دهد، در سطوح بالاتر باید تلاش کنیم تا این کار بشود. ولی من امید دارم که اگر این تحریم ها برداشته بشود، شتاب کشور به سوی توسعه و پیشرفت بیشتر خواهد شد.
 


* صحبت مقام معظم رهبری که گفتند مردم خودشان درست از غلط را تشخیص می‌دهند، این بیانات را تا چه اندازه قبول دارید و به آن پایبند هستید؟
 
ما تمام صحبت های مقام معظم رهبری را قبول داریم. ما در حدی نیستیم که بگوییم این را قبول داریم یا نداریم. ایشان هر چه گفتند ما می پذیریم.
 
* پایبندی به آن را چطور؟
 
ما نشان دادیم که پایبند هستیم، به هر حال ۳۰ سال است در این نظام کار می کنیم و نمی گویم اینطور بوده، اما سعی کردیم آن چیزی که رهبری می گوید را انجام دهیم و در آن خط حرکت کنیم.
 
* پس با این وجود، ایجاد جو شادی و اعلام پیروزی بزرگ، که عده‌ای حتی قبل از اینکه متن توافق منتشر شود این فضا را در جامعه ایجاد کردند، این خودش نوعی بی‌توجهی به شعور و قدرت تفکر مردم و مخاطبان نیست؟
 
همین که مردم در تلویزیون فهمیدند به یک توافق اولیه رسیدند، شادی کردند؛ مقام معظم رهبری هم می فرماید مردم خودشان تشخیص می دهند و این کار هیچ منافاتی با صحبت های رهبری ندارد.
 
* در رابطه با رسانه‌هایی که این جو را ایجاد کردند!

 
خیلی مواقع ممکن است رسانه ها جوی را ایجاد کنند، ولی مردم این جو را نپذیرند. مردم تابع رسانه ها نیستند؛ رسانه ها شاید تأثیر داشته باشند، اما نه طوری که این اندازه مردم را بیاورد وسط خیابان. مثلاً اگر روز قدس تمام رسانه ها بگویند که مردم نیایند در راهپیمایی! ولی باز هم همه می آیند، چون ایمان و اعتقاد دارند به روز قدس. همین مردمی که مقام معظم رهبری می گویند، تشخیص دادند و شادی کردند، اتفاقاً این شادی، کاذب نبود، بلکه کاملاً صحیح و منطقی بود.
 
* از دید شما همین که توافق اولیه صورت گرفته، مردم باید شادی کنند؟!
 
بله؛ به نظر من توافق اولیه، گامی به جلو است و دولت در این زمینه خیلی موفق عمل کرده؛ من هم خیلی خوشحال هستم که ما چنین دولت مردانی داریم و مخصوصاً یک وزیر خارجه لایق که مدیریت دیپلماسی کشور را بر عهده دارد.
 
* شما خودتان هم پیام تبریکی را در رسانه‌ها منتشر کردید؛ گذشته از محتوای متن، می‌خواهیم تا از اقدامات توافق شده بین طرفین هم مواردی را نام ببرید. حداقل نقاط مثبت و منفی را از دید خودتان بیان کنید.
 
من آن چیزی که می دانم همان اندازه ای است که در رسانه ها می باشد و شما می دانید. من فقط تبریک گفتم و چیز محرمانه ای برای ما نمی فرستند. همین که توانستیم به این موفقیت دست پیدا کنیم و حرف خودمان را قالب کنیم و آن هیمنۀ غرب را بشکنیم و به دنیا بگوییم ما حرفی برای خودمان داریم، خودش پیروزی و دستاورد خوبی بود.
 
* پس با توجه به متن توافقی که منتشر شده بود، پیام تبریک را نوشتید؟
 
خیر، من این پیام را برای آن توافق اولیه دادم. به خاطر همین بود که ما توانستیم به آن ها حقانیت خودمان را اثبات کنیم، و این ها یک ایران هسته ای را پذیرفتند. البته همان طور که بارها دولت مردان گفتند، این یک بازی برد – برد است، قرار نیست یک طرف مغلوب شود. در هر بازی بده و بستان است، یک چیزی را می دهیم و یک چیزی را می گیریم. مهم این است که خط قرمز مشخص شده ی رهبری را رعایت بکنیم، که خود دولت مردان ما می گویند که رعایت کردیم و ما نیز اعتماد می کنیم.
 
ما باید به دولت مردان خودمان اعتماد کنیم، نه به دشمنان مان. ضمن اینکه توافقنامه در جاهایی که قانون مشخص کرده است، بررسی می شود و قطعاً بعد از بررسی ممکن است خود مقام معظم رهبری هم اظهار نظرهایی بکنند. من هم عرض کردم که این توافق، توافق اولیه است و هم در آمریکا بررسی می شود و هم در ایران؛ اگر منافع ملی ما تأمین شد، به آن توافق نهایی دست پیدا می کنیم، اگر هم نشد دنیا می داند آن کسی که اهل گفتگو و منطق نیست، طرف مقابل است. و این دستاورد بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است.
 
* پس خطوط قرمز رهبری مقدم است؟
 
بله
 
* این توافق نقطه منفی هم داشت که بخواهید موردی را نام ببرید؟

 
بالاخره طرف مقابل هم یک سری امتیازهایی از ما می گیرد. اینجا بحث منفی و مثبت نیست، بحث توافق است. برای اینکه شما به یک چیز بزرگتری دست پیدا کنید، باید یک چیز کوچکتری را از دست بدهید. قاعدتاً ما یک سری امتیاز دادیم که یک سری امتیاز بگیریم. در مذاکره بده بستان است، منتها با حفظ آن خطوط قرمزی که رهبری مشخص کردند.
 
* شما داخل پیامتان «تصویب توافقنامه!» را تبریک گفته بودید، در حالی که آن چیزی که تصویب شده بود توسط شورای امنیت، «قطعنامه» بود، نه توافقنامه!
 
پیام بنده برای تصویب توافق نامه نبود، توافقنامه که هنوز تصویب نشده! در آن چیزی که نوشته بودیم، دستیابی به این توافقنامه را تبریک گفتیم؛ ضمن اینکه قطعنامه شورای امنیت نیز جای تبریک دارد.
 
* پیش‌بینی شما در رابطه با آینده توافق با غرب، که آیا می‌شود اعتماد کرد و قابل اعتماد هستند؟
 
این را بارها مسئولین ما گفته اند که هر دو طرف اگر به بی اعتمادی برسند، می توانند برگردند به اول. ما هم تمام تأسیسات هسته ای مان را از بین نمی بریم و هر جا طرف مقابل کاری مغایر توافق انجام داد، ما برمی گردیم و کار هسته ای را از قبل بیشتر شروع می کنیم. این را در پیام رهبری به آقای رئیس جمهور هم شما می بینید که نوشتند باید پیش بینی بد عهدی طرف مقابل را کرد. هرگاه احساس کردیم که آنها زیر این توافق می زنند، ما هم برمی گردیم به شرایط قبل از توافق.


 
* پس امکانش هست که زیر توافق بزنند؟
 
در عالم سیاست هر چیزی ممکن است و ما باید هوشیار باشیم. اما من خوشبین هستم.
 
* انتخابات مجلس در نگاه آقای نجیب‌زاده چگونه است؟
 
من امیدوارم که ان شاءالله انتخابات خوب و رقابتی برگزار شود، و همه احزاب و گروه ها به صورت فعال و با همۀ سلایق شرکت کنند. مهم این است که یک انتخابات پرشور داشته باشیم. این انتخابات، رفراندومی است برای تأیید نظام مقدس جمهوری اسلامی.
 
* فرماندار لارستان با منتقدین خودش چطور برخورد می‌کند؟
 
خب، شما یکی از منتقدین ما هستید دیگر! لادستان منتقد ما بوده و است. می بینید که ما داریم با شما مصاحبه می کنیم.
 
* پس به برخورد قهرآمیز اصلاً اعتقادی ندارید؟!
 
اعتقاد ندارم و تا به حال هم نشده.
 
* انتقادپذیرترین مسئولی که سراغ دارید؟

 
من دولت اصلاحات و دولت فعلی را انتقادپذیرتر می دانم. در دولت قبل بر خلاف شعارهایی که می دادند، با منتقدین خوب برخورد نمی کردند از جمله با خودم.


 
* مگر چطور با شما برخورد شد؟
 
دیدید که در این ۸ سال چه بر سر ما آوردند! اگر نمی دانید، بروید بپرسید.

 و حرف آخر!
 
از شما و از این وقتی که گذاشتید، تشکر می کنم.
برچسب ها: لارستان
نظرات بینندگان