کد خبر: ۷۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
امام جمعه استهبان:

حجاب یک مسئله ملی است آن را سیاسی نکنید

حجت الاسلام خاوری گفت: برخی می خواهند مصوبه شورای فرهنگ عمومی را در خصوص الزام به چادر در دانشگاه استهبان سیاسی نشان دهند.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از سراج استهبان؛ حجت الاسلام خاوری نماینده ولی فقیه و امام جمعه استهبان در مصاحبه با خبر نگار ما با بیان انیکه مسئله حجاب از ضروریات دین اسلام است افزود: در ادیان سابق مسئله حجاب وجود داشته و در ملت های مختلف مخصوصا در کشور ما حتی قبل از اسلام مسئله حجاب مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: در دوره های تاریخی ساسانی و یا هخامنشی حجاب شاخص زنان اشراف بوده و اگر زنی از پوشش حجاب سر برخوردار نبوده در جامعه ظاهر می شد نشانه برده بودن آن زن بود.

نماینده ولی فقیه در استهبان در ادامه با اشاره به اینکه مسئله حجاب به فرهنگ و مسائل ملی ما باز میگردد و حجاب از ضروریات دین مقدس اسلام است خاطر نشان کرد: در شهرستان استهبان همیشه چادر به عنوان حجاب برتر مطرح بوده و اصلا یکی از شاخصه ها و نشانه های معرفی شهرستان وجود چادر و نبود حتی یک نفر غیر چادری مد نظر بوده است.

حجت الاسلام خاوری ادامه داد: دانشجویان عزیز در این شهرستان میهمان ما هستند و باید به آنها احترام گذاشته شود. بنابراین برنامه هایی که وجود دارد به معنای بی احترامی به آنها نیست بلکه به منظور اکرام این عزیزان است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل تصویب مصوبه حجاب و عفاف در شورای فرهنگ عمومی درخواست های خود دانشجویان چه دختر چه پسر به دلیل بعضی از اتفاقات در دانشگاه ها بوده، در خصوص دیگر دلایل اظهار داشت: درخواست های مکرر از اهالی شهرستان «بانوان و آقایان» مبنی بر عدم رعایت حجاب برتر «چادر» از سوی برخی از دانشجویان یکی دیگر از دلایل این مصوبه بود. البته در جلساتی که با دانشجویان داتشیم مکرر عرض شد که رعایت شرایط صاحب خانه و میزبان، باورها، اعتقادات و حتی رسوم محلی مردم منطقه برای میهمان ضرورت دارد.

وی ادامه داد: نکته دیگری که سال های گذشته با آن مواجه بودیم انگشت نما شدن برخی از دانشجویان که شاید پوشش مناسبی در سطح شهرستان نداشتند بود و حتی برخی افراد هرزه مزاحمت هایی برای آنان ایجاد کرده بودند که مسئولین فرهنگی جهت تامین امنیت این عزیزان می بایست کاری انجام میدادند و مسئله بعد اینکه مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها در سراسر کشور متاسفانه با چالش کمبود دانشجو روبرو هستند و حتی برنامه تجمیع و تعطیلی دانشگاه آزاد در دستور کار دولت قرار دارد.

خاوری گفت: در استهبان 2 مرکز آموزشی جدید و نوپا « مرکز آموزش عالی، دانشکده پیرا پزشکی»  به دلیل کمبود دانشجو به شدت در معرض تعطیلی هستند به همین دلیل یکی از راه کارهای جذب دانشجو ایجاد امنیت ذهنی برای پدر و مادرهای دانشجویان است. طبعا وقتی خانواده ها بدانند که دختران و پسرانشان در یک محیط سالم و امن قرار است به ادامه تحصیل بپردازد علاقه بیشتری نشان خواهند داد که فرزندانشان در آن مکان ادامه تحصیل دهند. برای مثال در دانشگاه میبد یزد بعد از اجرایی شدن شرط پوشش چادر، 67 درصد از دانشجویان را دختران تشکیل داده اند.

وی افزود: مصوبه ای که در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید از سایر دانشگاه هایی که آن را اجرایی کرده بودند الگو برداری شده است برای مثال میتوان به دانشگاه تهران برای رشته های معارف و علوم اسلامی، دانشگاه حضرت معصومه "س" قم، دانشگاه صنعتی قم، دانشگاه علوم پزشکی قم و غیره همگی این شرط را اجرا کردند.

وی با اشاره به  اینکه مصوبه شورای فرهنگ عمومی الزام به پوشیدن چادر نیست افزود: متاسفانه برخی افراد دانسته یا ندانسته طوری دیگر این مصوبه را نقل می کنند. نیت تمام کسانی که در جلسه فرهنگ عمومی حضور داشتند کاملا دینی و فرهنگی بوده  و این در حالی است که بعضی افراد به آن دامن زده و خدای ناخواسته می خواهند آن را به یک مسئله سیاسی تبدیل کنند.

حجت الاسلام خاوری گفت: مصوبه شورای فرهنگ عمومی در این خصوص، رعایت پوشش اسلامی در شان شهرستان قرآنی استهبان و برای خواهران استفاده از چادر به عنوان حجاب برتر در سطح دانشگاه  و شهرستان شرط پذیرش و ثبت نام در دانشگاه می باشد. در واقع اگر کسی خواست در دانشگاه های استهبان ثبت نام کند شرط آن داشتن پوشش اسلامی است و اگر کسی این شرط را نپذیرفت می تواند در دانشگاه های دیگر ثبت نام کند. بنابراین بنا نیست کسی را الزام به انجام کاری بکنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور و آزاد که حدود 30 سال پیش تاسیس شده از همان اوایل این شرط را اجرایی کرده و هیچ وقت مشکل و موضع گیری خاصی وجود نداشته است و در زمانی حتی با وجود چنین شرطی 8 یا 9 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد استهبان مشغول به تحصیل بودند.

وی بیان داشت: بحمد الله استبهان از یک اصالت دینی و فرهنگ بالایی برخوردار است. بانوان این شهرستان نسبت به مسئله حجاب اعتقاد راسخ داشته و به آن پایبند هستند.

امام جمعه استهبان گفت: هر مسئله ای را نباید سیاسی کرد. استهبان در وحدت و یک رنگی شهره بوده و در استان زبانزد است. شاید از نظر سیاسی گرایش های مختلفی داشته باشند اما هیچ وقت درگیری و ناهماهنگی وجود نداشته است. اما یک عده به دلیل گرایش های سیاسی میخواهند اصل اعتقادات مردم را مورد تهاجم قرار دهند و از همین جا از تمام عزیزانی که نسبت به مسائل شهرستان حساس هستند میخواهم که کاری نکنند که خدای ناخواسته اعتقادت مردم و باورهای دینی آنان خدشه دار شود چون سیاسی کردن مسئله حجاب به خود حجاب ضربه خواهد زد.

نظرات بینندگان