کد خبر: ۷۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

نگهداری دام؛ وصله ناجور در سیمای شهری سعادت شهر

اما برخی از معضلات شهری،سعادت شهر گویا آن را از فرهنگ اصیلش دور نموده و همچون وصله ای ناجور بر این شهر خودنمایی می کند.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، برای کسانی که نخستین‌بار است به سعادت شهر سفر می‌کنند، این شهر می تواند یک شگفتی تلقی شود. شهری زیبا، پاکیزه، با آثار تاریخی سترگ و با خیابان‌های پر درخت و باغ‌های مصفا و تاریخی.

قدمت قریب به نیم قرن شهرداری سعادت شهر نشان از فرهنگ والای مردمان این شهر دارد که انتظار می رود این فرهنگ با گذشت سال های زیاد غنی تر شود.

اما برخی از معضلات شهری،سعادت شهر گویا آن را از فرهنگ اصیلش دور نموده و همچون وصله ای ناجور بر این شهر خودنمایی می کند.

یکی از این معضلات نگهداری دام توسط برخی از شهروندان در قسمت هایی از شهر و به ویژه محله بوکان است. گرچه بارها این معضل مورد نقد رسانه ها قرار گرفته و گاه گاهی برخوردهای قانونی توسط متولیان با افرادی که دام نگهداری می کنند انجام گرفته اما مشکل همچنان پابرجاست و هنوز هم شهر سعادت شهر از این معضل رنج می برد.

اگر از دید حقوقی به این مسئله بنگریم به طور قطع  پی خواهیم برد افرادی که اقدام به نگهداری دام می کنند حقوق دیگر شهروندان را فدای خواسته های خود می کنند و بدون در نظر گرفتن ایجاد آلودگی های محیطی و تبعات آن، دست به این کار می زنند.

بوی تعفن نگهداری دام در منازل آنچنان آزار دهنده است که عده ای مجبور به ترک محل سکونت خود شده و به جایی دیگر از شهر نقل مکان می کنند اما برخی از افراد بی مسئولیت هیچگاه زیر بار پذیرش این موضوع نمی روند که حقوق دیگران را در این مسأله مهم رعایت کنند.

یکی از شهروندان ساکن محله بوکان با گلایه از وجود بوی نامطبوع فضولات دام در اطراف منزلش به خبرنگار طنین پاسارگادمی گوید: فردی از اهالی محل در زمین متروکه کنار  منزلش چند رأس گوسفند نگهداری می کند،که این موضوع مشکلات متعددی را برای ساکنان محل به وجود آورده است.

وی با نارضایتی از این وضع می گوید: شب ها از سر و صدای گوسفندان که گاه از گرسنگی ناله می کنند آرامش نداریم.

این شهروند ادامه می دهد: متاسفانه عده ای با قواعد زندگی در شهر آشنا نیستند و در هیچ شرایطی هم زیر بار نمی روند که در محل سکونت خود دام نگهداری نکنند.

وی با اشاره به وضع نامناسب اقتصادی همسایه اش می گوید بارها تصمیم گرفتیم که به شهرداری یا بهداشت گزارش دهیم اما وقتی اوضاع زندگی اش را می بینیم پشیمان می شویم.

دیگر شهروند محله بوکان می گوید: نگهداری دام در فضاهای کوچک شهر باعث انتشار بسیاری از بیماری ها می شود، خود این همسایه ما فرزند کوچکی دارد که به تازگی دچار مشکلاتی پوستی شده از بس مدام درمحل دام حضور داشته است.

یکی از ساکنان بلوار خلیج فارس محله بوکان  به وجود گله های کوچک گوسفند در این منطقه اشاره می کند و ادامه می دهد:همه روزه تعدادی گوسفند از کنار این خیابان می گذرند و در بین آشغال های کنار خیابان تغذیه می شوند.

وی نگهداری گوسفند و مرغ را در این محله امر عادی می داند و می گوید: چون بسیاری از ساکنین این مناطق کشاورز و دامدار هستند، گمان می کنند که می توانند اینجا نیز همان کارهای رایج روستا را انجام دهند.

طنین پاسارگاد،انتشار بوی نامطبوع و آلودگی در کوچه ها و آزار همسایه ها، از عواقب نگهداری دام در حریم شهری محله بوکان شده است، انتظار می رود مسئولان به این مسأله توجه داشته باشند چرا که به خصوص در فصل گرما این موضوع بسیار برای این شهروندان آزار دهنده است.
نظرات بینندگان