کد خبر: ۷۴۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

خسارت میلیاردی «سرمازدگی» به درختان بادام در نی‌ریز

مرداد ماه که از راه می رسد، وقت آن رسیده است که بادام کاران نی ریز پس از مدت ها تلاش حاصل دسترنج خود را برداشت کنند. اما امسال وضعیت به گونه دیگری است.

به گزارش نبض نی ریز، مرداد ماه که از راه می رسد، وقت آن رسیده است که بادام کاران نی ریز پس از مدت ها تلاش حاصل دسترنج خود را برداشت کنند. اما امسال وضعیت به گونه دیگری است.

سرما زدگی که اواخر زمستان سال گذشته و در چند نوبت رخ داد، سبب شد که درختان بادام بیشترین آسیب را ببینند. به حدی که کارشناسان کشاورزی میزان خسارت را 80 تا 100 درصد و حدود 300 میلیارد ریال برآورد کردند.

هر چند امید می رفت که بعضی از ارقام بادام از این سرمازدگی جان سالم به در ببرند، اما آغاز فصل برداشت بادام از مسئله دیگر حکایت می کند.

خشکسالی های اخیر که کشاورزی نی ریز را پیش از این با مشکل مواجه کرده بود، اینک خسارت های ناشی از سرمازدگی، مزید بر علت شده و تولید محصولات کشاورزی را با کاهش چشمگیری مواجه کرده است. به طوری که میزان برداشت امسال بادام در نی ریز به نزدیک صفر رسیده است. این میزان کاهش تولید، قیمت محصول را تا 50 درصد افزایش داده و امروز هر کیلو بادام حدود 14 تا 15 هزار تومان به فروش می رسد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی نی ریز هزار و 750 هکتار از باغات نی ریز به کشت بادام آبی و 7 هزار و 400 هکتار به کشت بادام دیم اختصاص دارد و متوسط برداشت برای بادام آبی 1و نیم تن در هر هکتار و برای بادام دیم 300 کیلو در هر هکتار است.

یکی از بادامکاران نی ریزی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: هرساله برای نگهداری باغ بادام هزینه زیادی می کنم. به دلیل خشکسالی هر ساله تعداد زیادی از درختان خشک می شدند که امسال علاوه بر خسارت خشکسالی، سرمازدگی باعث شد که از یک هکتار باغ، تنها50 کیلو بادام برداشت کنم در حالی که میزان برداشت در سال گذشته بیش از یک تن بود.

وی می افزاید: با وجودی که تنها راه درآمد من از کشاورزی است، اداره بیمه در بهترین حالت تنها 10 درصد از میزان خسارت واقعی را پرداخت می کند. از مسئولین انتظار دارم، به مسئله کشاورزی اهمیت بیشتری دهند و برای جبران خسارت های کشاورزان چاره ای بیندیشند.

نظرات بینندگان