کد خبر: ۷۶۱۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
نماینده ادوار چهارم و پنجم مردم آباده در مجلس:

ارتباط بامردم، رمز موفقیت نماینده در مجلس است/ حجت الاسلام مهندسی معلم اخلاقم بود/ اگر دنبال مقصر هستید، کل تقصیرها گردن من!

نماینده ادوار چهارم و پنجم مردم آباده در مجلس گفت: ارتباط با مردم رمز موفقیت یک نماینده است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از آباده نما، گفت و گو با سید محمدحسین دانا، نماینده ادوار چهارم و پنجم برای خبرنگاری دهه شصتی که از انواع انتخابات دهه هفتاد تنها پوسترهای تبلیغاتی سیاه و سفید و در بهترین حالت فرم رنگی همان پوسترهایش را به خاطر دارد، هیجان انگیز است و خبرنگار جوان را ناخودآگاه به دوران شیرین نوجوانی هدایت می کند؛ دورانی که سرمایه اجتماعی منطقه به جای اضمحلال در اثر باندبازی، در بزنگاه ها با حضور قاطع مردم تامین می شد.

تصویر آنالوگ دیروز دانا که از او جوانی حدودا 30 ساله با مو و محاسن سیاه معرفی می کرد، امروز در سنسور دوربین دیجیتال، فردی با محاسن مرتب و سپید را حک می کند.

دانایی که متولد سال 1337 است و پس از پشت سر گذاشتن مقطع دبیرستان، در سال 56 وارد دانشگاه شد اما به واسطه انقلاب فرهنگی در سال 59 و تعطیلی دانشگاه ها به جبهه اعزام و پس از بازگشت از جبهه، به مجموعه بسیج وارد شد و تا اوایل سال 1363 مسئولیت حوزه بسیج شمال فارس را عهده دار بود.

او در سال 65 از دانشگاه شیراز و در مقطع کارشناسی مهندسی متالورژی فارغ التحصیل شد و پس از آن به ستاد جنگ و مجموعه مهندسی خاتم الانبیا (ص) وارد شد و از آنجا به صنایع خودکفایی سپاه روانه شد و ماموریت تشکیل صنایع خودکفایی سپاه در شیراز و ایجاد گروه های صنعتی مختلف برای تهیه نیازمندی های جنگ در دوران دفاع مقدس را بر عهده گرفت.

سید محمدحسین دانا در دهه هفتاد نمایندگی ادوار چهارم و پنجم مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت و پس از آن در کسوت مشاور صنعتی وزیر نفت درآمد و  اجرای طرح حفاری و ساخت سکوی نفتی امیرکبیر در دریای خزر را بر عهده گرفت.

او که اکنون در معاونت پژوهشی وزارت نفت مشغول به کار است، در گفت و گویی پنج ساعته با آباده نما، حوزه پارلمانی آباده، بوانات و خرمبید، فرصت ها و موانع و در مجموع دیدگاههای خود در زمینه توسعه منطقه شمال فارس را به بررسی نشسته است که در قسمت اول این مصاحبه به بخشی از این موضوعات پرداخته شده است.

سید محمدحسین دانا در تشریح فعالیت های حوزه پارلمانی پیش از خود در منطقه شمال فارس می گوید: آقای کرمانی دو سال بر کرسی نمایندگی تکیه زد و پس از آن نظری منفرد، شش سال منتخب مردم بود. بعد از حضور آقای نظری منفرد و پس از حضور نمایندگان غیر بومی طی هشت سال، انگیزه هایی در مردم شکل گرفت که به دنبال گزینه های بومی برای انتخابات مجلس بروند. در چنین فضای که مردم تحریک شده بودند و انگیزه ها در بین مردم بالا رفته بود، فرصت خوبی برای کاندیداهای بومی شهرستان فراهم کرد که در آن مقطع مهندس خسروی حضور پیدا کرد و انتخاب شد.

*آری به دانا و نه به خسروی نتیجه ارتباط قوی و ضعیف با مردم است

او که در دوره چهارم توانست بر دیگر رقیب بومی خود غالب شود، چرایی اقبال مردم به دانا و عدم اقبال به خسروی را این گونه تشریح می کند: آن زمان ارزیابی مردم این گونه بود، مردم تشنه ارتباط با مسئولین به ویژه منتخبشان در مجلس بودند و دنبال آن بودند که ارتباطشان با نماینده را به خوبی حفظ کنند. از آنجا که بنده همیشه ارتباط با مردم را مبنای کار قرار داده ام، در آن زمان نیز این مهم را شاه کلید حل مشکلات می دانستم و ارتباط صمیمی و ساده با اقشار و توده های مختلف مردم  دلیلی بر توفیقم در آن برهه شد.

دانا ناموفق بودن خسروی در جلب آرای مردم را ارتباط کم نماینده دور سوم منطقه در مجلس شورای اسلامی می داند و می گوید: ارتباط کم مهندس خسروی با مردم مسئله شفافی بود که حتی خود ایشان نیز به آن اذعان دارند.

او البته در عین حال به اشاره خبرنگار آباده نما مبنی بر حضور مهندس خسروی در انتخابات اشاره و خاطرنشان می کند: اگر ایشان به این ارزیابی رسیده و قصد داشته باشند از آن فرصت قدیمی استفاده کنند، از نظر بنده، این سوء استفاده است. یعنی این یک روش حرفه ای برای پیگیری آقای خسروی نیست.

نماینده اسبق مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی به چگونگی تعاملش با نمایندگان پس از خود اشاره می کند و می گوید: در دوران نمایندگی دفتریادداشتی را برای هر منطقه اختصاص داده بودم و در سفر به آنجا تمام جزئیات را ثبت می کردم و به مردم می گفتم اگر در خدمتتان بودم موضوع را دنبال می کنم و اگر نه، این دفتر منبع خوبی برای نماینده بعدی خواهد بود.

دانا از توجه به اخلاق به عنوان موضوعی ضروری در مسئولیت سنگین وکالت مردم در مجلس یاد می کند و مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مهندسی را به عنوان معلم اخلاق خود معرفی و اذعان می کند: درس های بسیار زیادی از ایشان آموختم و این نحوه ارتباط با اقشار مردم در مناطق مختلف را ایشان به من آموخت و این مهم دست مایه و ثروت بزرگی برای من شد.

* کاهش اقبال مردم در انتخابات مجلس ششم به دلیل نبود تجزیه و تحلیل مشخص

نماینده اسبق مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار آباده نما می گوید: در انتخابات پنجم ریزش ها و رویش هایی وجود داشت که حرف درستی است. مردم ما به موضوعاتی خو گرفتند مانند اینکه حقوق دیوانی آباده  به لحاظ گسترگی و تراکم شهرستان با یزد برابری می کرده است اما از این منظر که چه منفعتی به خود مردم ما می توانسته برسد؟ تجزیه و تحلیل جدی در آن مقطع نیست.

دانا در تشریح عملکرد نمایندگان پس از خود در منطقه نیز معتقد است: در دور ششم عده ای از بومی های شهرستان چون میدان را در آباده برای کاندیداتوری فراهم دیدند برای دور ششم پا به عرصه گذاشتند تا جایی که حدود 11 نفر کاندیدا شدند.

او با ابراز تاسف از این حرکت اشتباه سیاسی در شهرستان، تصریح می کند: دوستان آباده ای اگر دنبال منافع شهرستان بودند نباید این گونه عمل می کردند. طبیعی است که چنین نگاهی مبتنی بر تعقل عمیق و منطق صحیح نبود؛ آمدند، کاندیدا شدند و در حالی که بنده از بین 11 نفر بیشترین رای را کسب کردم، آرا شکسته شد و بنده سوم شدم.

* اینجا (در آباده) برای رشد، شکوفایی و پرواز استعداد ها هایش سقف قرار داده اند!

دانا در پاسخ به انتقاد خبرنگار آباده نما در خصوص عدم کادرسازی در زمان تکیه دانا بر کرسی قرمز مجلس و بی توجهی به جوانان، می گوید: تلاشم بر این بود که شوراهای مشورتی شکل بگیرد تا به دستگاه های اجرایی مشورت بدهند و کمک کنند.

او ادامه می دهد: همیشه به فرمانداران توصیه می کردم از گروه های مردمی به خوبی استفاده کنند و مردم را در مسائل مشارکت و در ارتباط با مراکز استان و دستگاه های اجرایی این حمایت مردم را مورد بهره برداری قرار دهند.

دانا ارتباط ضعیف مردم آباده با مسئولین، فرصت طلبی عده ای از مسئولین از این روحیه مردم و همچنین نبودن روحیه انتقاد پذیری و ارتباط مردمی در برخی مسئولین را از دلایل شکل نگرفتن این گروه ها و ارتباط دوسویه مردم و مسئولین عنوان می کند.

او معتقد است که یکی از جواب های چرایی مهاجرت جوانان و افراد نخبه و فعال آباده در این نکته نهفته که این ارتباط بین مسئولین و آن ها شکل نگرفته است.

دانا مهاجرت از آباده را مختص افراد با دیدگاه سیاسی خاص نمی داند و آن را مبتلا به افراد از طیف های مختلفی ذکر می کند و در تشریح مهمترین و اساسی ترین دلیل فرار مغزها از شهرستان می گوید: مردم آباده از جمله مقصران این اتفاق به شمار می روند و دوستان آباده ای ما همیشه خود را کنار می کشند و به سختی در میادین حضور پیدا می کنند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی یادآور می شود: فقط عده ای خاص همیشه در صحنه حضور دارند و خودشان را با ابعاد مختلف قضایا اعم از ابعاد اجتماعی، سیاسی و ... درگیر می کنند و بقیه مردم صرفا به نقد آن ها می نشینند.

دانا در عین حال خاطرنشان می کند: اینجا برای رشد، شکوفایی و پرواز شخصیت هایش سقف قرار داده اند و جلو توسعه فکری و شخصیتی آن ها گرفته شده است و از جمله باعث و بانی این مهاجرت را هم می توان در قالب خانواده هایی دانست که فرزندان خودشان را حمایت نمی کنند.

* مسلما وقتی فرصت رشد برای فرزندانمان فراهم نمی کنیم، بچه ها می روند

او با گلایه از برخی دوستان آباده ای خود که نه تنها در مسیر توسعه شهرستان نقشی ایفا نکردند و برعکس مانع تراشی می کنند، می گوید: الحمدالله بسیاری از جوانانی که از آباده رفتند، پیشرفت های خوبی داشتند و وقتی اینجا آسمان پرواز وجود ندارد، بنده نمی توانستم مانع استفاده از فرصت های پیش روی شان در بیرون از آباده بشوم.

دانا ادامه می دهد: خدا مرحوم حاج آقا مهندسی را رحمت کند! استاد مهندسی در سطح کشور و حتی در سطح خارج از کشور مطرح بود. برنامه های تبلیغی خارج از کشور و نیز برنامه های ترویجی بسیار عالی ایشان را در داخل کشور شاهد بودیم که از جمله آنها، برنامه ای چون سمت خدا و در نتیجه اقبال عمومی مردم کشور به حاج آقا مهندسی بود.

او خاطرنشان می کند: حالا بیاییم ایشان را به شهرستان محدود کنیم. چه اندازه حاج آقا مهندسی را در شهرستانمان تحویل گرفتیم؟ در حوالی سالگرد عروج حضرت استاد مهندسی در این شهر چه خبر بوده یا هست؟ چه میزان پژواک صدای ایشان در شهرستان وجود دارد؟ چه اقدامی در تجلیل و یادبود این استاد اخلاق صورت گرفته است؟

دانا خاطرنشان می کند: بسیاری از چهره های برجسته در شهرستان علی رغم اینکه خودشان را عرضه می کنند اما کسی آن ها را تحویل نمی گیرد و خیلی از آن ها در حاشیه قرار گرفته اند. مسلما وقتی منطقه فرصت رشد برای فرزندان خود فراهم نمی کند، بچه ها می روند.

او با اظهار عذرخواهی از مردم آباده در عدم توفیقش در این زمینه، می گوید: اگر به دنبال مقصر هستید، کل تقصیرها به گردن من! کم کاری ها و تقصیر همه نمایندگان را به عهده می گیرم اما سوالم از شما اینست که حال فرض کنید تمام نقاط ضعف محمد حسین دانا را هم رو کردید، چه چیزی حاصل می شود و درس های آموخته شده ما چیست؟ آیا نمایندگان، مسئولان و مردم از نقاط قوت و ضعف پیشینیان خود درس آموخته اند؟ و اگر درسی آموخته اند چگونه می خواهند بکار بندند؟ در دوره آتی انتخابات افرادی که نگران آباده هستند، به درس های آموخته شده چکونه و کی می خواهند عمل کنند؟

دانا تصریح می کند: در زمان نمایندگی بنده بودندمسئولان بومی که مانع توسعه شهر بودند و متاسفانه مردم و مسئولین ما نگاه برنامه ای و توسعه ای به شهرستان نمی کردند و هنوز مشکل توسعه فکری مردم و مسئولین را در آباده شاهد هستیم.

نماینده ادوار چهارم و  پنجم مردم آباده، خرمبید و بوانات در مجلس شورای اسلامی می گوید: یکی از آسیب ها منطقه ما که بسیاری معضلات دیگر را در پی داشته است، اینست که نمی توانیم سخن خود را به امثال آقای دانا عرضه کنیم تا بقیه حساب کار خود را داشته باشند و از انجا که این حرف ها را ارائه نمی کنیم، طبیعتا خارج از شهرستان نیز اصلا نمی توانیم حرفی بزنیم. چند نفر در طول سال به استانداری و یا وزارت رفته و مسائلشان را مطرح و حقشان را طلب می کنند؟

ادامه دارد...

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
دوست
-
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
0
سلام میشه بفرمائید علت انتشار مصاحبه ایشون در سایت استانی چی هست؟ .این یک مساله شهرستان است و مربوط به کل استان که نیست.