کد خبر: ۷۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴

سیاست «یکی به نعل و یکی به میخ» برخی نمایندگان فارس در خصوص عملکرد وزارت خارجه

به نظر می رسد برخی نمایندگان استان در خصوص عملکرد وزیر خارجه نظرات واحدی نداشته و انتخابات اسفندماه مجلس، در اظهار نظر آنها ﺗﺄثیر گذاشته است.
به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه به نقل از خنج کهن، یکی از موضوعاتی که این روزها در فضای رسانه ای کشور به آن پرداخته می شود، عملکرد وزارت امور خارجه در خصوص پیگیری وضع حجاج آسیب دیده در واقعه منا و همچنین مواجهه با رئیس جمهور آمریکا می باشد.

برخی ها عملکرد محمدجواد ظریف در رابطه با این دو موضوع را قابل قبول دانسته و برخی دیگر نیز به وی نمره منفی داده و اقدام ظریف را بسیار ضعیف خواندند اما در این میان، اظهار نظر و واکنش برخی از نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی، قابل توجه می باشد.

سیاست

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه می گوید: وزارت خارجه در مسئله منا و مواجهه با رئیس جمهور آمریکا، کوتاهی کرده است.

وی همچنین اعتقاد دارد دیدار ظریف و اوباما در راهروهای سازمان ملل از قبل برنامه ریزی شده است.

جمشید جعفرپور نماینده مردم شهرستانهای لارستان، خنج و گراش در مجلس نیز تقریباً نظری انتقادی نسبت به عملکرد وزارت خارجه داشته و می گوید: با دست دادن، مشکلی از ما حل نمی شود. در واقع چیزی که ما را به اینجا رسانده، ناشی از مقاومت است، نه کوتاه آمدن در مقابل دشمن.

سید حسین ذوالانوار اما با لحن تندتری نسبت به دست دادن ظریف و اوباما واکنش نشان داده و می گوید: در راستای برخی اقدامات نابه‌جای دیپلماتیک از سوی دولت یازدهم، این‌بار با تابوشکنی دیگری از سوی وزیر امور خارجه مواجه بودیم و آقای ظریف در اقدامی تأسف‌بار، با باراک اوباما رئیس‌جمهور کشوری که در رأس دشمنان انقلاب اسلامی قرار دارد دست داد.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه می کند: مسئولان اعلام می‌دارند که این دیدار اتفاقی بوده حال‌آنکه باید پرسید اگر دیدار و رودررویی وزیر امور خارجه و باراک اوباما اتفاقی بوده، آیا مصافحه و دست دادن آن‌ها نیز اتفاقی و غیرارادی بوده است؟ با پذیرش این استدلال و توجیه سخیف، آیا باید منتظر دست دادن‌های اتفاقی وزیر امور خارجه با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باشیم؟ (لینک)

اما در این میان، نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس، در این خصوص نظر دیگری داشته و عملکرد وزارت خارجه را "قابل قبول" دانسته است.

محمد مهدی برومندی در این رابطه می گوید: بنده عملکرد وزارت امور خارجه و دولت را در این زمینه خوب و فعال دیده ام و دلیلی برای استیضاح آقای ظریف نمی بینم، چرا که هم دولت و هم وزارت امور خارجه پیگیری ها و وظایف خود را انجام داده اند.

نماینده نی ریز و استهبان نیز در اظهار نظری گفته است: عیبی ندارد که ما با آمریکا ارتباط داشته باشیم!

محمد سقایی البته این را هم اضافه کرده که ظریف در مواجهه با اوباما می توانست بهتر عمل کند و بنده از وزیر خارجه با توجه به اینکه یک سیاستمدار کهنه کار می باشد، متعجبم که اینگونه عمل کرده است.

نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و رستم نیز در این خصوص در اظهار نظری جالب می گوید: استیضاح وزیر امور خارجه، شیوه مملکت داری نیست! اما اینکه آقای ظریف با آقای اوباما دست داده است، می تواند محل بحث باشد.

فارغ از همه این واکنش ها و اظهار نظرها، به نظر می رسد نمایندگان استان در خصوص عملکرد وزیر امور خارجه در موضوع پیگیری وضع حجاج واقعه منا و همچنین مواجهه با رئیس جمهور آمریکا، نظرات واحدی نداشته و انتخابات اسفندماه مجلس، در اظهار نظراتشان ﺗﺄثیر گذاشته و برخی از آنها را وادار به اجرای سیاست "یکی به نعل و یکی به میخ بزن" کرده است.
نظرات بینندگان