کد خبر: ۷۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴

کاروانسرای دیودان؛ میراثی از دوره تاریخی صفویه

یکی از آثار تاریخی وبا ارزشی که تاکنون بقایای آن هنوز پا برجاست کاروانسرای دیودان یا کاروانسرای جهان آباد در 15 کیلومتری شرق خرامه در کنار روستای جهان آباد خرامه قرار دارد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از صدای خرامه، این کاروانسرا از جمله کاروانسراهایی است که همزمان با سایر کاروانسراهای دیگری که در طول راههای ایران در دوره صفویه به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است .این کاروانسرا با معماری خاص وسنتی خود بیشتر به دلایل اقتصادی وتجاری بر سرراه شیراز خرامه سیرجان کرمان بنا شده است که سومین منزلگاه مسافران وتجار بعد از دودج وداریون وعبور از خرامه در این کاروانسرا اقدام به توقف واتراق واستراحت به منظور آمادگی بیشتر جهت ادامه مسیر وبارگیری ودادوستد مورد استفاده قرار می گرفته است.

مصالح این بنا از سنگ وساروج وبا سبک معماری خاص دوره صفویه بنا شده است که سه طرف آن بسته است ویک طرف دیگر به صحن کاروانسراباز می باشد ودارای چندین حجره واتاق جهت استراحت تجار وبازرگانان وچهارپایان آنان بوده است .

لازم به ذکر است که در عصر هخامنشیان نیز جاده معروف شاهی که شوش را به تخت جمشید وصل می کرده واز جلگه غربی کربال عبور می کرده وبعد به تخت جمشید می رسیده است همچنین در همین ادوار جاده ای از شیراز وراه شاهی جدا می شد وبعد از گذشتن از خرامه به نزدیکی دریاچه بختگان  می رسیده که اکنون بقایایی از کاروانسرای آن زمان باقی است واین جاده تا نیریز وشهر باستانی خیر امتداد داشته است.این جاده تا دوره ی بعد از اسلام برقرار بوده وراه کاروان رو شیراز به کرمان بوده است .

در این جاده خرامه سومین منزلگاه بوده است ویکی از دلایل این امر وجود یکی از چهار دروازه قدیم شهر خرامه بنام دروازه کرمانی است که به سمت جاده کاروان رو سمت کرمان قرار داشته است .

تهیه گزارش:منصور سلیمانی

http://sedaykherameh.ir/files/images/94-Mehr/ba2fe930_.jpg.jpg

نظرات بینندگان