کد خبر: ۷۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

اختراع دستگاه برداشت گردو در بوانات

سازنده دستگاه شیکر گفت: هرساله بسیاری از دوستان و همشهریان و حتی خود من از بلندای درختان گردو سقوط کردم و این انگیزه ای شد برای ساخت این دستگاه.

به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه به نقل از حرف رسا، شهرستان بوانات یکی از قطب های تولید گردو در کشور و مقام اول تولید گردو در استان فارس را دارد که بیشتر مردم استان فارس بوانات را با گردوی مرغوب آن می شناسند و هر ساله در فصل برداشت گردو بسیاری از مردم از درختان گردو سقوط می کنند که برخی نیز منجر به فوت و یا نقص عضو و قطعی نخاع می شوند.

کریم بهمنی یکی از جوانان با انگیزه اهل مزایجان شهرستان بوانات می باشد که در سالهای قبل خودش نیز از بلندای درختان گردو سقوط کرده و دچار آسیب دیدگی جزیی از ناحیه پا شده است و به همین دلیل به فکر ساخت دستگاه شیکر گردو افتاد.

خبرنگار ما گفتگویی با این جوان مخترع انجام داده که در ذیل آمده است:

جناب بهمنی لطفا خودتان را بیشتر معرفی کنید و انگیزه خود را از ساخت این دستگاه بیان کنید.

_ بنام خدا کریم بهمنی هستم اهل شهر مزایجان شهرستان بوانات، از بچه که بودم هر ساله شاهد افتادن همشهریان و اقوام خودم از بالای درخت گردو بودم که این حادثه در فصل برداشت گردو برای خودم نیز اتفاق افتاد و این انگیزه ای شد تا برای ساخت این دستگاه اقدام کنم.

لطفا بفرمایید که این دستگاه چیه و چه کاری انجام می دهد.؟

_ این دستگاه دستگاه شیکر گردو هست که دیگر نیازی به بالا رفتن از درختان گردو برای برداشت گردو نیست و این دستگاه همان کار را برایمان انجام می دهد کار برداشت را هم زودتر و هم بدون خطر انجام می دهد بدین ترتیب که دستگاه شاخه های درخت را با اهرم گرفته و یا فشار و لرزش آن گردو ها را می ریزد.

جناب بهمنی ساخت این دستگاه چقدر هزینه داشته است.؟

_ این دستگاه چون ساخت اول من بود هزینه های زیادی داشت و بالغ بر 60 میلیون تومان تا کنون برای من هزینه داشته و هنوز هم تکمیل تکمیل نشده است اما اگر به تولید انبوه برسد هزینه آن نزدیک به 20 میلیون تومان می رسد.

این دستگاه مشابه خارجی هم دارد  و اگر دارد تفاوت قیمت تمام شده آن چقدر است.؟

_ بله مشابه خارجی هم دارد و نمونه خارجی آن از 300 تا 500 میلیون تومان هزینه دارد اما ما با قیمت بسیار کمتر می توانیم این دستگاه را تولید کنیم.

با این دستگاه می توان درختان بزرگ چند صد ساله را هم برداشت رکد.؟

_ خوب این دستگاه هنوز تکمیل تکمیل نشده و باز روی آن باید کار شود اما درختان بزرگ را هم می توان شاخه به شاخه برداشت کرد و خطرات سقوط از گزدو را کاملا کاهش داد.

برای ثبت دستگاه شیکر اقدام هم کرده اید.؟

_ بله طرح را ارایه داده و منتظر جواب برای ثبت اختراع هستم و امیدوارم که بتوانم با ثبت و تولید این دستگاه کمک هر چند کوچکی به مردم شهرستان و همشهریان و مردم خوب کشورم کرده باشم.

برای برداشت گردوی یک درخت چقدر زمان می برد.؟

_ برای برداشت یک درخت گردو حداقل یک کارگر در یک روز نیاز است اما این دستگاه می تواند همین کار را در 2 ساعت انجام دهد اما باید زیر درختان گردو مسطح باشد تا دستگاه بتواند راحت دور درخت بچرخد و کار برداشت را انجام دهد.

و سخن آخر...

_ از مسئولین عزیز درخواست دارم که در ثبت و تولید این دستگاه من را تنها نگذارند و از من حمایت کنند.

 

انتهای پیام/224224

نویسنده :
عاشوریان
نظرات بینندگان