کد خبر: ۸۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴

دیار «طلای قهوه‌ای»، ماسوله‌ای در دل جهرم + تصاویر

مردم این منطقه در کنار برخورداری از عوامل طبیعی توانسته‌اند با ذوق و خوش‌سلیقگی فراوان، محل زندگی خود را به جایی بسیار دلنشین‌تر بدل کنند.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پسین جهرم، سفر پدیده‌ای‌ست مثل خواب دیدن، اما واقعی‌تر. سفر در سرشت آدمی است، انسان چنان آفریده شده و چنان هستی گرفته است که باید به سفر برود. بشر از دیرباز برای رهایی از تنهایی، سختی و نیز وابستگی‌های محلی و عادات و آداب و رسوم یکنواخت و مکرر زندگی خود دست به سفر می‌زده است، در میان انگیزه‌های مختلف سفر، نیاز روانی، بیش از همه برانگیزاننده امواج توده‌های انسانی در امر مسافرت و جابه‌جایی است. گردشگری عامل اساسی سفر و جابه‌جایی است و در نتیجه دگرگونی های آن تابع تغییرات مختلف از قبیل دگرگونی‌های ناشی از انگیزه سفر و وسیله حمل و نقل است.

گردشگری ریشه در حرکت و جابه‌جایی دارد و تحرک، بخش لاینفک زندگی انسانهاست. از این رو می‌توان گفت که تاریخ صنعت گردشگری شاید به قدمت فعالیت های نوع بشر است و فقط اشکال و اهداف آن متفاوت بوده است.

 گردشگری پدیده‌ای است کهن که از دیر زمان در جوامع انسانی وجود داشته است و به تدریج در طی مراحل تاریخی مختلف، به موضع فنی، اقتصادی و اجتماعی کنونی خود رسیده است. از این رو طی سالهای اخیر، توجه به امر گردشگری و معرفی مکان‌های دیدنی، در همه دنیا از اهمیت بسزایی برخوردار شده است.

مسافرت و گردشگری جدای از منافع مالی و تجاری آن در حوزه‌های مختلف  از بعد معنوی هم برای خود انسان، قابل بحث است. به عنوان مثال خداوند متعال در آیه 44 سوره فاطر در این‌باره می‌فرماید: « أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَكَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ مِن شَيْءٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ عَلِيمًا قَدِيرًا» «آيا در زمين نگرديده‏اند تا فرجام كسانى را كه پيش از ايشان زیسته و نيرومندتر از ايشان بودند بنگرند و هيچ چيز نه در آسمانها و نه در زمين خدا را درمانده نكرده است چرا كه او همواره داناى تواناست.» 

گذشته از آیات و روایاتی که از قرآن و بزرگان دینی به دست ما رسیده است حتی در ضرب‌المثل‌های خودمان هم داریم که می‌گوید: «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی». پس این اهمیت باعث می‌شود که ما به امر گردشگری و سفر چه از لحاظ سرگرمی و چه از بعد معنوی آن نگاه درست‌تری داشته باشیم. همین خصوصیت باعث شد به معرفی یکی از این مکان‌های دیدنی و کمتر شناخته شده‌ جهرم برویم و شما را بیشتر با این منطقه آشنا کنیم.

فارس همانند بیشتر نقاط کشور، با تنوع آب و هوایی گوناگون، در دل خود مناطق بکر و دیدنی بسیاری را جا داده است که دیدن و تماشای آن بدون‌‌شک هر تماشگری را به شوق در خواهد آورد. در این‌بین، هستند مکان‌هایی که مردمانش در کنار برخورداری از عوامل طبیعی توانسته‌اند با ذوق و خوش‌سلیقگی فراوان، محل زندگی خود را به جایی بسیار دلنشین‌تر بدل کنند.

روستای بهجان از توابع بخش سیمکان شهرستان جهرم با قدمتی 1500 ساله یکی ازمکان‌هایی است که با داشتن مناطق و اماكن تفريحی بسيار زيبا و بکر در تمامی فصول سال، پذيرای گردشگران بسیاری است.

 

از جمله‌ اين مناطق ديدنی می‌توان به تنگه‌ «باغ شهرجن»، «آب سوراخ»، «آسیاب میرزاعلی»، «آسیاب سیدمحمود»، «کوره گچ‌پزی باغ شهرجن»، «سنگ لعنتی»، «باغات و كومه‌های كوه سور»، «چاه نفت كوه سور»، «آب ريز تنگه‌ آب‌ريز يا البرز»، «شيخ ابوسليمان»، «سيد معلم»، «طرح سنگ‌فرش خيابان و كوچه‌ها»، «بافت خانه‌ها و محلات روستا» و ... اشاره کرد.

این روستا که در 85 كيلومتری شهرستان جهرم و 35 كيلومتری ميمند فارس قرار دارد و فاصله آن تا مرکز استان، از طريق راه ارتباطی ميمند كمتر از 120 كيلومتر است، پیش از انقلاب از توابع شهرستان فیروزآباد به حساب می‌آمده و پس از پیروزی انقلاب طبق تقسیمات جدید کشوری تحت نظر شهرستان جهرم اداره می‌شود.

بهجان که در قدیم با نام‌هایی چون بهگان و قلتون هم شناخته می‌شده است با طبیعتی بکر و دست نخورده که جلوه‌‌ای خاص به منطقه بخشیده است با وجود کوهستانی بودن، اما آب و هوایی بسیار معتدل و دلپذیر دارد و به همین خاطر انواع و اقسام درختان، گیاهان، محصولات، میوه‌‌های گرمسیری و سردسیری از خرما و موز گرفته تا برنج و چای و انگور از خاک آن به عمل می‌‌آید و آب آن از بهترین آب‌های آشامیدنی استان به شمار می‌رود. منابع آب و وجود چشمه‌‌‌های متعدد آن علاوه بر جلوه بخشیدن به منطقه باعث تغذیه آب آشامیدنی بخش پشت‌پر سیمکان نیز شده است.

عمده‌ محصول تولیدی بهجان شامل انار، بنه یا پسته وحشی، الوک یا بادام کوهی و انواع گیاهان دارویی و غیره  است به طوری‌که مغز بنه و مغز الوک که به شکلی کاملاً هنرمندانه و طبیعی توسط زنان روستا جدا می‌شود، حرفه و شغلی پردرآمد، جهت زنان روستا و بازار خوبی را در استان فارس فراهم کرده است. از آنجا که این محصولات، منبع درآمدزایی خوبی برای اهالی این روستا دارد، به این محصولات (مغز بنه و مغز الوک که هر دو نیز دارای رنگ قهوه ‌ای هستند) لقب «طلای قهوه‌‌ای» داده‌‌اند.

از جمله محل‌های دیدنی این روستا چشمه‌ای معروف به «باغ شهرجن» است که در تابستان بسیار خنک و در زمستان نیز به حدی گرم است که به راحتی می‌شود در آن شنا کرد. از دیگر جلوه‌های بسیار دیدنی روستای بهجان، می‌توان به سنگ فرش‌های به کار رفته در سطح کوچه‌ها و خیابان‌های آن اشاره کرد که هر بیننده‌ای را سر ذوق می‌آورد. به طوری‌که علاوه بر زیبایی بسیار زیادی که به فضای روستا داده است باعث تمیزی و جلوگیری از کثیف‌شدن روستا هم شده است.

آب و هوای دلپذير، طبيعت بكر، زيبا و ديدنی، معماری و سنگ‌کاری‌های خاص، همراه با مردمانی بسيار مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی همه و همه محيطی مفرح و پرنشاط را فراهم آورده است به گونه‌ای كه می‌گويند: اين جا خاكی پرجذبه و سرشار از كشش دارد و كسانی كه يک بار به اين منطقه قدم بگذارند، محال است كه برای بار دوم و سوم و چندم نيز به اين روستای زيبا سفر نكنند. ما هم شما را،  در هر کجای استان فارس و دیگر نقاط کشور که هستید دعوت می‌کنیم تا با سفر به روستای بهجان از این طبیعت زیبا و دیدنی آن دیدن کنید.


 

سالاد

برچسب ها: جهرم ، روستای بهجان
نظرات بینندگان