کد خبر: ۸۵۶۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۵

«جاشیر» استهبان هر کیلو 70 هزار تومان + تصاویر

جاشیر یکی از گیاهان خوراکی است که این روز ها از کیلویی 30 هزار تومان تا 70 هزار تومان به فروش می رسد

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از سراج استهبان: این روز ها بازار فروش گیاهان بهاری در استهبان بسیار داغ است از گیاه گاو زبان گرفته تا گل بابونه و خلاصه گیاه مورد علاقه مردم استهابن به نام جاشیر که ظاهری شبیه شوید دارد.

جاشیر یا همان جوشیر نام علمی «Prangos ferulaceae » گیاهی است پایا از خانواده چتریان و جوشیر صمغی که از گیاهی به همین نام گرفته می‌شود. این گیاه بسیار مقوی و با ارزش بوده؛ به طوری که وجه تسمیه گیاه به کیفیت بالای غذایی آن در مقایسه با شیر اشاره دارد.

31 ترکیب در اسانس و 18 ترکیب در بذر آن، شناسایی شده است. از میان 10 ترکیب شناسایی شده آلفاپینن (6/36 درصد)، بتاپینن (9/31 درصد) و بتافلاندرن(7/11 درصد) ترکیبات اصلی محسوب می‌شوند. بیشترین اثرات ضد میکروبی اسانس این گیاه علیه استافیلوکوکوس آرئوس است. اثرات ضد میکروبی این اسانس نیز ممکن است به دلیل حضور ترکیبات مونوترپنی به ویژه آلفاپینن باشد.

اسانس این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی است و عصاره برگ این گیاه نیز در تسکین درد دندان کاربرد دارد. جاشیر بازکننده مجاری ادراری است و در رفع مشکلات ادراری موثر است. همچنین بیماری‌های کلیوی را رفع کرده و مقوی سیستم دستگاه عصبی است و رعشه را برطرف می‌کند.

این گیاه خودرو بوده و مقدار آن در سالهای پر باران بیشتر است اما متاسفانه علاوه بر خشکسالی های اخیر برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاه باعث شده تا در معرض نابودی قرار بگیرد.

همه ساله با آغاز فصل بهار این گیاه در کوههای استهبان و اطراف رشد می کند و عده ای از این راه امرار معاش میکنند. در واقع ورود این گیاهان بهاری به بازار نوید بخش بهار است.

گیاه جاشیر بسته به نوع خود و یا پیر و جوان بودن به قیمتهای مختلفی به فروش می رسد تقریبا می شود گفت تقیمتی به روز دارد. این روز ها از کیلویی 30 هزار تومان تا 70 هزار تومان به فروش می رسد.

جاشیر کمی طعم تلخ دارد که پس از پاک کردن و شستن آن را جوشانده تا تلخی آن گرفته شود. از جاشیر در سبزی خوردن، تهیه سالاد و ترشی و بالاخره ترکیب مورد علاقه مردم استهبان ماست و جاشیر استفاده می شود.

البته ترکیب جاشیر با ماست و دوغ و درست کردن تلیت آن هم با نان محلی غذای بسیار لذیذ است./224224

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۵
0
چند دقیقه باید جاشیر آب پز شود
مهدی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۵
0
بذرش را ازکجا بخرم
جواد
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۵
0
کیلو یه ملیون هست عزیز