کد خبر: ۸۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۵

فرهنگ فاطمی باید درزندگی ها جاری شود

مسئولین فرهنگی کشور باید به این موضوع فکر کنند که چقدر از فرصت های این چنینی را جهت ترویج سبک زندگی فاطمی در سالهای گذشته استفاده کرده اند؟ آیا انجام کارهای کلیشه ای و محدود اجرا شده پاسخگوی حجم گسترده فعالیت های ضد دینی و مروج اباحه گری غرب بوده است؟

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مارگون، دیر زمانی است که در کشور عزیزمان ایران سالروز ولادت حضرت زهرا سلام اعلیها به عنوان روز زن شناخته می شود. همچنین این ولادت بهانه ای است برای گرامی داشت مقام والای مادران این سرزمین. این سنت حسنه همواره مورد توجه اکثر قریب به اتفاق خانواده های ایرانی بوده است که در این روز فرزندان هدایایی را تقدیم مادر خانواده کنند.


بی شک این نام گذاری بی هیچ چون چرایی به احسن وجه انجام شده است. چرا که سراسر جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا را به عنوان سیده النسا العالمین می شناسند و برای تجلیل از مقام زن چه روزی بهتر از ولادت ایشان.


اما متاسفانه رفته رفته بزرگداشت ولادت این بانوی نمونه به فقط چند مورد خلاصه شد. یعنی همان بحث هدیه دادن ها به مادران و نهایتا همسران. گرچه این موضوع هدیه دادن بسیار پسندیده است و در اسلام هم بسیار بدان سفارش شده است، اما این رخداد بزرگ یعنی سالروز ولادت حضرت زهرا سلام ا… علیها بستر محیایی برای اقدامات بیشتر دیگری هم فراهم می کند. از جمله این اقدامات می تواند توجه به سیره و سبک زندگی ایشان باشد.


 

آری مقام حضرت صدیقه طاهره سلام ا… علیها آنقدر والاست که به خوبی می تواند به عنوان اسوه و الگوی همه زنان عالم خاصه مسلمانان و شیعیان باشد. این همان گنج و گنجینه پربهایی است که بعضا از آن غفلت می شود. اهتمام ایشان در عبادت و شب زنده داری حتی در زمان بیماری و دعا کردن برای همسایه ها یکی از همین موضوعاتی است که می تواند درس آموز هر مرد و زن مسلمانی باشد.


از دیگر مسائلی که جا دارد به بهانه ولادت حضرت زهرا مطرح شود و به عنوان یک موضوع گفتمانی پیگیری شود بحث اهتمام ایشان به موضوع حیا و عفت و حجاب است. بی شک ماجرا حضور با حجاب حضرت فاطمه مقابل مرد نابینا را هر مرد و زن شیعه ای شنیده است و از این میزان حیا و عفت به شیعه بودنش بالیده است. حال این سوال مطرح می شود چرا بسیاری از بانوانی که به بهانه ولادت همین بانو از همسران و فرزندان خود هدایای فراوانی دریافت می کنند، توجه زیادی به سبک زندگی حضرت در زمینه حجاب ندارند؟!


شاید یک از بهترین پاسخ ها به این سوال فرهنگ سازی نامناسب انجام شده در جامعه باشد. مسئولین فرهنگی کشور باید به این موضوع فکر کنند که چقدر از فرصت های این چنینی را جهت ترویج سبک زندگی فاطمی در سالهای گذشته استفاده کرده اند؟ آیا انجام کارهای کلیشه ای و محدود اجرا شده پاسخگوی حجم گسترده فعالیت های ضد دینی و مروج اباحه گری غرب بوده است؟بعد از پرداختن به موضوع حجاب در سبک زندگی فاطمی شاید اشاره به ساده زیستی و قناعت حضرت زهرا در زندگی هم خالی از لطف نباشد. شاهد این مدعا از جمله داستان های معروف زندگی مشترک تنها زوج معصوم عالم می باشد. آنجا که منقول است حضرت فاطمه سلام ا… علیها هیچ گاه اجرای چیزی که در توان همسرش نباشد را از وی نخواسته است. در این زمینه هم بد نیست نگاهی به رویه معکوس برخی بانوان کشورمان داشته باشیم. همان هایی که هدفشان یک زندگی فوق العاده تجملاتی و پر زرق برق است. آری امروزه علت بسیاری از کارهای دو و بعضا سه شیفته همین مسئله چشم و هم چشمی است. تجملات موضوعی است که آسایش را برای همیشه از خانواده سلب می کند و دوری از قناعت و نا سپاسی از نعمات پروردگار همواره کام اهل خانه را تلخ خواهد کرد. پس جا دارد به بهانه ولادت اسوه زنان عالم کمی به موضوع قناعت در زندگی ها توجه شود.


اما کمک های بی دریغ این بانوی خانه حضرت علی علیه السلام به فقیران و محرومان از دیگر نقاط درخشان زندگی کوتاه حضرت زهراست. انفاق هایی که حتی برای آن آیه هم نازل شد. حضرت زهرا و خانواده اش سه روز پیاپی روزه خود را با آب باز کردند و غذای خود را انفاق کردند تا از مائده بهشتی تناول کنند و به احترام این از خود گذشتگی شان آیه ای نازل شود. سطر زرین دیگری از زندگی حضرت زهرا مربوط به شب عروسی ایشان است. اسوه زنان عالم حتی موقع جشن عروسی شان هم محرومان جامعه را رها نکردند. انفاق لباس عروس و اهدای آن به یک سائل تا ابد تاریخ را شرمسار کرامت این بانوی نمونه می کند. این توجه به محرومان و پایین دستان هم موضوعی است جامعه امروز هم به آن نیازمند است.      


نظرات بینندگان