کد خبر: ۸۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
مربی و مشاور دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر گفتگو با شیرازه:

برخی خانواده ها حجاب برتر را برای فرزندانشان نمی‌پسندند!/ نظارت ضعیف دستگاه ها بر واردکنندگان پوشاک

کارشناس جامعه شناسی می گوید: یکی از دانشجویان بد حجاب و بد پوشش می گفت ؛شوهرم از من می خواهد که این پوشش را داشته باشم،موردی هم به من می گفت که مادر و خاله های من این تیپی هستند شما چطور از من می خواهید که پوشش دیگری داشته باشم.

به گزارش شیرازه، در هر جامعه ای ناهنجاری های بسیاری اتفاق می افتد که قابل مشاهده و یا پنهان هستند.شناخت آسیب های اجتماعی و عوامل بروز آن اولین و مهمترین قدم در راستای حل مسائل آن جامعه است.اما متاسفانه گاها دیده می شود که به جای بررسی عوامل با معلول ها برخورد می شود.

امروزه در جامعه اسلامی ما، یکی از مظاهر دردناک ،پوشش های نامناسب برخی خانم ها و آقایان است.با وجود ارگان و نهادهای فرهنگی مختلف متاسفانه می بینیم که روز به روز آسیب های اجتماعی در زمینه های مختلف و بخصوص عفاف و حجاب که در نوع پوشش خودنمایی می کند، وضعیت بدی را به خود می گیرد.دراین بین علاوه بر توجه و بررسی "بدن نما پوشی" که در خانمها بیشتر دیده می شود، مسئله "دختران چادری جذاب" هم که در محیط های مختلف و فضاهای مجازی با آرایش های غلیظ و رفتارهای خلاف عفاف و حیای زنانه ، حضور دارند را نباید غفلت کرد.


علاوه بر کم کاری خانواده و ارگانهای آموزشی و فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب می بینیم که پرده های سینما،تلویزیون و حتی ادارات ما هم خود مروج بدحجابی شده اند و حتی بازیگرانی که به نوعی باید الگو باشند نیز عموما خلاف آن عمل می کنند، تاثیر فضاهای مجازی هم که درجای خود مورد بحث است.

دراین بین گناه برخی تولید کننده گان و وارد کننده گان پوشاک و طراحان مد و لباس و بخصوص مسئولان و متولیان این امر که در بحث نظارت و برخورد قانونی با قاچاقچیان لباس کم کاری می کنند کمتر از شخص بد حجاب نیست؛ از طرفی ترویج مصرف گرایی و تجمل پرستی که نشات گرفته از نگاه و سیاست برخی مسئولان است در این مورد بی تاثیر نیست.


برای بررسی دقیق تر این موضوع به سراغ خانم طاهره شکری زاده کارشناس ارشد جامعه شناسی رفتیم تا از نگاه یک جامعه شناس زن که علاوه بر تدریس و مشاوره، تحقیقات میدانی و پژوهش در حوزه زنان انجام می دهند، به مسئله بدحجابی و علل آن بپردازیم.


شکری زاده با بیان اینکه متاسفانه علارغم تمام مشکلات اجتماعی که در شیراز با آن مواجهه هستیم مراکز فرهنگی قوی در این زمینه و حوزه زنان و عفاف و حجاب نداریم یا کم تعداد هستند گفت:انجیو هایی هم مشغول به فعالیت هستند که بصورت خیریه ای کار می کنند و مشاغلی را جهت درآمد زایی برای زنان فراهم می کنند اما کارهای آموزشی و فرهنگی با رویکرد دینی کمتر انجام می شود.


وی ادامه داد: یکی از کارهای تحقیقاتی من بررسی پوشش و علل حجاب گریزی در زنان شهر شیراز بود،برای من سوال بود که چرا زنان و دختران ما نسبت به دیگر شهرها در وضعیت حجاب سستی می کنند و جالب اینجاست که مواردی که بیشتر خودش را نشان می داد،علل شخصیتی و هویت زنانگی و همچنین مسئله کمبود اعتماد به نفس در زنان بود.


البته پوشش آقایان هم در جامعه ما مشکل دارد و بحث طراحان و تولید کننده گان و توزیع کننده گان لباس هم جای خودش مورد بررسی است که فرصتش برای ما هنوز فراهم نشده اما یکی از عوامل مهم در کنار دیگر عوامل موثر در بد حجابی مواردی هست که ذکر شد.


به گفته خانم شکری زاده تحقیقات میدانی و کارهای پژوهشی در حوزه آسیب های اجتماعی انجام می گیرد که راهکارهای نظری خوبی را هم ارائه می دهند اما در حوزه عمل که برعهده ارگانها و مسئولان است کم کاری می شود و تحقیقات و پایان نامه ها در قفسه ها خاک می خورند.


این کارشناس جامعه شناسی که خود در یکی از دانشگاههای شیراز به دختران دانشجو مشاوره می دهد گفت: دربرخی دانشگاهها مشاوره"درس کد" انجام می گیرد که به صورت کاملا محرمانه مشاور یا کارشناس با فرد دانشجو که فعلا دختران بد حجاب دانشگاهها هستند، ارتباط می گیرد و به آنها مشاوره می دهند.

وی افزود:من با یکی از دانشجویان بد حجاب و بد پوشش که صحبت می کردم می گفت ؛شوهرم از من می خواهد که این پوشش را داشته باشم، دیگر دانشجویان هم اکثرا مشکلات خانوادگی یا هویتی داشتند و موردی هم به من می گفت که مادر و خاله های من این تیپی هستند شما چطور از من می خواهید که پوشش دیگری داشته باشم.


شکری زاده با تاکید براینکه در موضوع حجاب باید با احتیاط کار کرد گفت:برای خانمها سخت است که یک آقا به آنها تذکر بدهد یا با گشت ارشاد مشکل دارند،افرادی باید دراین مورد کار کنند که روابط عمومی خوبی داشته باشند و با روانشناسی، شخصیت شناسی آشنا باشند و با محبت و رفتار مناسب برخورد کنند.


وی ادامه داد:من در کلاس های خودم به صورت مستقیم درمورد حجاب صحبت نمی کنم بلکه به طور مثال با طرح موضوع مشکلات جنسی در کودکان به موضوع عفاف درخانواده و حجاب گریز میزنم و اینطوری بحث برای آنها جذاب می شود.


شکری زاده در پایان با اشاره به اینکه از دوران کودکی و با روش های مناسب و راحت می توان کودکان را با آموزه های دینی، احکام و حجاب آشنا کرد گفت: متاسفانه با وجود اینکه نقش خانواده خیلی مهم است اما وظایف تربیتی برعهده مدارس و دانشگاهها محول شده و آنها هم برجنبه آموزشی و درسی تاکید دارن تا مسایل تربیتی و اخلاقی.


مربی و مشاور دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مساجد هم نقش تربیتی موثری دارند اما متاسفانه در حال حاضر مساجد ما جای افراد مسن است و جوان ترها به دلایلی گریزان از مسجد هستند و وقت خود را در شبکه های مجازی و پای ماهواره می گذرانند و خانواده ها هم دراین باره سهل انگاری می کنند.


شکری زاده افزود: فرهنگ و مسایل فرهنگی پیچده جامعه مذهبی ما خلاصه در پوشش نامناسب مردان و بیشتر زنان ما نمی شود اما به دلیل اهمیت جایگاه زن در خانه و جامعه و تاثیر گذاری آن بر همسر و فرزندان و نسل های آینده که نمونه والای آن را درپیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس شاهد بوده ایم را نباید مورد غفلت قرار داد چرا که دشمنان نظام اسلامی ایران به خوبی اهمیت و نقش محوری زنان مسلمان ایرانی را دانسته و با تلاش همیشگی خود به دنبال غربی کردن و ابزار جنسی کردن زنان ما هستند که جایگاه و نقشی برای خود قایل نبوده و با احساس حقارت به دنبال الگوهای پیشنهادی آنان هستند.


در کشورمان افراد دغدغه مند و نهادهایی در تلاش جهت مصون سازی فرهنگی هستند اما تا اراده و سیاست مسئولان مربوطه براین امر بیشتر نشود پیچیده گی مسایل  گسترده تر و بهبودی وضعیت کندتر می شود.



برچسب ها: حجاب برتر ، بد حجابی
نظرات بینندگان