کد خبر: ۸۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
یادداشت/ به‌مناسبت هفته هنر انقلاب

«آوینی» قلب‌ها را فتح کرد

آوینی هنر را کمال و روح هنرمند را منزل نزول ملائکه می‌دانست؛ بدین‌جهت توانست خود را هنرمندانه به کمال برساند و شخصیتی ماندگار و گفتمانی پایدار خلق کند.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از لادستان یاد و خاطره‌ی شهید آوینی تداعی‌کننده‌ی هنر انقلاب است. هنری که از فتح روایت می کند؛ نه فتح سرزمین‌ها که مستکبرین با تمام مظلوم‌کشی‌ها به‌دنبال آنند بلکه روایتش از فتح قلوب بود همان فتح «اذا جاء نصرالله والفتح» پیامبر گرامی اسلام.

شهید آوینی به‌شکلی قلب‌ها را به خود جذب کرده بود که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجموعه‌ی روایت فتح فرمودند: چون جلسه سران سه قوه شب جمعه بود و روایت فتح نیز ساعت 9:30 دقیقه پخش می‌شد، قرار گذاشتیم که جلسه زودتر شروع شود که تداخل نداشته باشد و اگر تداخل کرد به من اجازه مرخصی دهید.

http://www.aviny.com/album/defa-moghadas/shakhes/aviny/wallpaper/KAMEL/69.jpg

شهید آوینی هنر را کمال و روح هنرمند را منزل نزول ملائکه می‌دانست؛ به این جهت توانست خود را هنرمندانه به کمال برساند و آثارش نیز پر از عشق و عرفان بود. به این دلیل توانست شخصیتی ماندگار و گفتمانی پایدار خلق کند.

شهید آوینی، هنر واقعی را با الهام‌گیری از معارف اسلامی، آن‌چنان توصیف می‌کند که با فطرت و حقیقت انسانی در هماهنگی کامل است و وظیفه هنرمند موحد را استفاده از هنر جهت رسیدن به حقائق الهی می‌دانست. از این رو هنر غربی را حدیث نفس می‌خواند نه حدیث شیدایی حق، همچنین در جایی دیگر می‌خوانیم از ایشان: «در عالم ظاهر، آفاق سِحر و معجزه خیلی به یکدیگر شبیه هستند. جادوگران نیز با سحر و جادو ظاهرا کاری شبیه به معجزه انبیا انجام می‌دهند، اما در حقیقت، فقط معجزه وجود دارد و سحر و جادو جز فریبی بیش نیست.

اهمیت و جایگاه هنر به مراتب بیش از گذشته روشن شده است و این روشنی می‌طلبد که اهالی هنر آثار خود رو با آرمان و اصول انقلاب اسلامی و جهت کشف حقیقت بیشتر عجین کنند و چون آوینی و فردی و سلحشور و دیگر هنرمندان انقلابی در پی استفاده از شاخصه‌های هنر اسلامی برای بیان ظرافت‌های روحی و روانی انسان باشند.

مستکبرین برای نابودی و تغییر فرهنگ این امت واحده از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند و شاهد آن هستیم که سیاست در خدمت فرهنگ است، اقتصاد در خدمت فرهنگ است، هنر در خدمت فرهنگ است، برای فشار آوردن به فرهنگ داخلی ملت ما.

می‌دانند با تغییر فرهنگ دیگر مبارزه‏‌ای باقی نمی‌ماند. اگر مبارزه‏‌ی با استکبار هست، اگر میل به ایستادگی و مقابله‏‌ی با دخالت اجنبی هست، به‌خاطر فرهنگ است.

شادی روح تمام هنرمندان انقلابی صلوات

مرتضی احمدی

برچسب ها: لارستان ، شهید آوینی
نظرات بینندگان