کد خبر: ۸۷۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
آغاز به‌کار پنجمين كنگره بین‌المللی نفرولوژي و بیماری‌های كليوي كودكان در شيراز؛

عفونت ادراری کودکان جدی گرفته شود/ فشارخون عامل اصلي بیماری‌های كليوي است

پنجمين كنگره بین‌المللی نفرولوژي و بیماری‌های كليوي كودكان با حضور دانشمندان علوم پزشكي كشور و ميهماني از كشورهاي امريكا و انگلستان در شيراز گشايش يافت.

به گزارش «شیرازه»، پنجمين كنگره بین‌المللی نفرولوژي و بیماری‌های كليوي كودكان با حضور دانشمندان علوم پزشكي كشور و ميهماني از كشورهاي امريكا و انگلستان در شيراز گشايش يافت.دبير علمي اين كنگره بین‌المللی اعلام کرد: عفونت ادراري، رفلکس، اوروپاتي انسدادي، پيوند كليه، نارسايي حاد و مزمن كليه، پرفشاري خون، همودياليز، دياليز صفاقي، آب و الكتروليت، ازجمله محورهاي اين كنگره سه‌روزه است.

دکتر علی درخشان با بيان اينكه 300 مقاله به دبیرخانه كنگره رسيده است، اظهار داشت: در این كنگره علمي 40 مقاله به‌صورت سخنراني و 100 مقاله به‌صورت پوستر ارائه می‌شود و 250 نفر شرکت‌کننده از مناطق مختلف كشور حضور دارند.

وی با اشاره به اينكه پنج نفر از دانشمندان علوم پزشكي از كشورهاي انگلستان، امريكا و تركيه در كنگره حضور دارند گفت: مقالات ارائه‌شده توسط دانشمندان خارجي دست‌یافته‌ای به تازه‌ترین یافتههای علمي درباره بیماری‌های كليوي كودكان است.

درخشان یادآور شد: در حاشيه اين كنگره کارگاه‌های آموزشي براي استادان و شرکت‌کنندگان برگزار خواهد شد، اين کارگاه‌ها براي متخصصان اطفال، جراحي اطفال، جراحان كليه و مجاري ادراري و پزشكان عمومي و برخي پزشكان ديگر داراي امتيازات بازآموزی است.

در نفرولوژي به بررسي عملكرد كليه سالم، مشكلات كليه، درمان مشكلات كليه، جايگزيني كليه پرداخته مي‌شود

عفونت ادراري علامت ابتلا به بیماری‌های كليوي در كودكان است

استاد علوم پزشكي دانشگاه‌هاي امريكا و متخصص بیماری‌های كليوي كودكان در این كنگره هشدار داد: عفونت ادراري در پسران زير يك سال و دختران زير چهار سال نخستين علائم ابتلا به بیماری‌های كليوي است كه خانواده‌ها بايد آن را جدي بگيرند.

پروفسور كي جل تولوس Kjell Tullus در پنجمين كنگره علمي نفرولوژي و بیماری‌های كليوي كودكان در شيراز اظهار داشت: عفونت‌های شديد كليوي می‌تواند سلامت و حتي جان كودكان را تهديد كندوی تصریح کرد: جنسيت نيز در مورد بيماري عفونت ادراري مهم است؛ به‌گونه‌ای كه عفونت ادراري ميان دختران، حداقل دو تا چهار برابر پسران است. پروفسور تولوس گفت: نژاد و وراثت نيز از ديگر عوامل مستعد کننده عفونت ادراري هستند عفونت ادراري در سفيدپوستان شايع‌تر از سياه‌پوستان است، اين نتايج هرچند قطعي نيست اما در اغلب بررسی‌های علمي دیده‌شده است. امروز به مدد فناوري و توسعه علوم پزشكي مرگ‌ومیر كودكان براثر اين عارضه کاهش‌یافته، به همين دليل ما بايد راه‌های پيشگيري و درمان را با آموزش كافي به مردم و پوشش بهداشتي بيشتر در اولويت قرار دهيم.

اين متخصص اطفال بابیان اينكه می‌توان آينده سالم و درخشاني را به كودكان وهمِ ايرانيان هديه كنيم گفت: نقش سلامت در توسعه جامعه بسيار حائز اهميت است، برخورداري عادلانه آحاد مردم از خدمات سلامت، پاسخگويي نظام سلامت، عدالت در پاسخگويي و عادلانه بودن مشاركت مالي خانواده‌ها در سلامت از اركان اصلي دسترسي به جامعه سالم است.

فشارخون عامل اصلي بیماری‌های كليوي است

متخصص كودكان، فوق تخصص كليه كودكان و رئیس پنجمين كنگره بین‌المللی نفرولوژي و بیماری‌های كليوي كودكان نیز اظهار داشت: فشارخون عامل اصلي بیماری‌های كليوي در بزرگسالان است كه اين عارضه می‌تواند ريشه در بی‌توجهی به دوران كودكي باشد.

دكتر قمر حسيني الهاشمي گفت: بیماری‌های كليوي هرروز رو به افزايش است و هزینه‌های زيادي به خانواده‌های تحميل می‌کند، اين بيماران به حمايت و توجه بيشتري نيازمند هستند پوشش‌های بیماری‌های كليوي بايد افزايش يابد، سازمان‌های بیمه‌ای بايد هزینه‌های بالاي درمان اين بيماران را بپردازند.

وي همچنين در حاشيه اين کنگره با تأکید بر اينكه خانواده‌ها نبايد از كنار نشانه‌های بيماري كليوي كودكان عبور كنند گفت: مهم‌ترین مسئله در اين زمينه تأخیر خانواده‌ها براي درمان است چنانچه والدين مشاهده كردند فرزندشان بی‌دلیل رنگ‌پریده شده و با مشكل کم‌وزنی مواجه‌اند يا دچار شب‌ادراری يا ريزش ادرار در روز هستند اين نشانه‌ها اولين زنگ خطري است كه اعلام می‌کند كودك دچار مشكلات كليوي است و بايد تحت مراقبت و درمان قرار گيرد.

حسيني الهاشمي دوره فوق تخصصي كليه كودكان را يكي از دوره‌های وابسته به رشته كودكان دانست و گفت: از منظر پيشگيري و درمان بیماری‌های سيستم كليوي و مجاري ادراري به موضوع سلامت كودكان می‌پردازد كه نبود چنين مراقبت‌هایی در اكثر موارد منجر به نارسايي كليه يا مشكلات مزمني نظير افزايش فشارخون شرياني می‌شود كه بر زندگي فرد از دوران كودكي تا آخر عمر تأثیر می‌گذارد و كيفيت زندگي وي را كاهش می‌دهد؛ و ي ادامه افزود: پيشرفت در بهبود كيفيت خدمات درزمینهٔ يادشده به كودكان، علاوه بر متحول ساختن كيفيت زندگي افراد، در ارتقاي سطح سلامت خانواده‌ها و نهايتاً جامعه نيز تأثیرگذار است.

در این كنگره سه‌روزه متخصصاني از كشورهاي امريكا، انگلستان و تركيه به سخنراني می‌پردازند و دانشمندان علوم پزشكي با ارائه 40 سخنراني و 100 پوستر تازه‌های علمي بیماری‌های كليوي كودكان را بررسي می‌کنند.

نظرات بینندگان