کد خبر: ۸۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

سرطان دستگاه گوارشی، شایع‌ترین نوع سرطان در زنان/فوت سالانه 15 هزار نفر از زنان به علت سرطان

لنکرانی گفت:سالانه ۱۲۰۰ نفر از بانوان به دلیل سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش شیرازه، کامران باقری لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری گفت: این سمینار به مدت دو روز ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت در شیراز با حضور میهمانانی از آمریکا و هلند برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۷۴۰ مقاله به دبیرخانه این سمینار رسیده که ۴۳۰ مقاله به‌عنوان پوستر و ۳۰ مقاله نیز در قالب سخنرانی ارائه خواهد شد.

لنکرانی با بیان اینکه سرطان دستگاه گوارشی از شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است، در خصوص آمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ابراز داشت: سالانه ۱۲۰ هزار زن در کشور فوت می‌کنند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر به دلیل سرطان جان خود را از دست می‌دهند درحالی‌که سی درصد از این آمار مرگ‌ومیر قابل‌پیشگیری است.

وی ادامه داد: سالانه سرطان مری با 2500 نفر فوتی و سرطان معده با 2000 نفر، سرطان روده بزرگ با 1400 نفر بیشترین تعداد قربانی را در میان زنان دارند.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت علوم پزشکی با اشاره به اینکه متأسفانه افزایش مصرف قلیان در بین بانوان روبه افزایش است، گفت: طی تحقیقات به‌عمل‌آمده مصرف سیگار در بین بانوان زیر ۵ درصد است اما مصرف قلیان درحالی‌که افزایش است که به‌طور حتم در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

لنکرانی ادامه داد: سالانه ۱۲۰۰ نفر از بانوان به دلیل سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند که با توجه به افزایش مصرف قلیان در میان بانوان این رقم افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طبق آمار مراکز بین‌المللی امید به زندگی در کشور افزایش داشته است، گفت: آمار یک مرکز بین‌المللی نشانمی هد که زندگی در میان زنان به ۸۰ سال و مردان به ۷۶ سال رسیده که نتیجه به آمار نشان از فرارسیدن افزایش جمعیت پیر در کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت علوم پزشکی ادامه داد: طی ۵۰ سال آینده ۴۰ درصد جمعیت کشور را افراد سن، ۲۰ درصد جمعیت قبل از سن کار کردن خواهند شد بنابراین تنها ۴۰ درصد جمعیت کشور باید کار کنند وزندگی ۶۰ درصد مابقی را تأمین کنند.

لنکرانی چاقی در زنان را یکی از دلایل بروز مشکلات جسمی دانست و گفت: ۶۰ درصد از بانوان میان‌سال کشور چاق هستند که این زنگ خطر و تهدیدی برای بروز بیماری سرطان است.

وی عادات تغذیه‌ای نادرست و عدم تحرک بدنی لازم را از عوامل مؤثر بر چاقی در زنان دانست که در این همایش قرار است به‌صورت ویژه بررسی شود.

وی بابیان اینکه ۱۰۰۰ روز اول زندگی برای سلامت آینده افراد بسیار مهم است، یادآور شد: طی تحقیقات انجام‌شده سلامت زندگی به ۱۰۰۰ روز اول بازمی‌گردد که باید در این مدت بهترین روش‌های سلامتی مورداستفاده قرار گیرد.

نظرات بینندگان