کد خبر: ۸۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت کجاست!؟

اساسا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت کجاست که براحتی به مدیران و سردبیران مطبوعات مرودشت و آبرو و اعتبار آنها حمله می شود و کسی هم جلودار نیست؟ واصلا اهمیتی برای این امر قائل نیست!!

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مرودشت نا، هفته نامه استخر در چاپ اخیر خود به نقش اداره فرهنگ و ارشاد در عدم جلوگیری از حواشی موجود در فضای مطبوعاتی شهرستان اشاره کرد و نوشت:  اولین ویژگی فرهنگ و زیر مجموعه های آن چه در ابعاد اجتماعی و رفتاری و چه در ابعاد هنری و تخصصی بی گمان داشتن جنس لطیف و ساختار نرم آن  می باشد و با همه وسعت و بزرگی آن وقتی بحث به فرهنگ می رسد گویی با همه کمبود ها، بی توجهی ها و یا ناملایمات باز هم تمام شور و هیجان خود را به آرامی و البته با صدایی رسا به گوش جامعه می رساند و در حالت عادی ماهیت آن هیچگاه اسیر شلوغ بازی ها و معرکه گیری ها نمی گردد و فی نفسه فرهنگ دغدغه ای است که با همه زیبایی ها و مشکلاتش شاکله ای دارد که نمی توان آن را به حاشیه کشید و با مخفی شدن پشت آن موجی از هیجان را به وجود آورد.

نگاهی به ساختار وزارت خانه های فرهنگی و در راس آن وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاهده اتفاقات روزمره آن نشان دهنده این واقعیت است که تمامی چالش ها،  اختلافات و مشکلات آن به هر جایی که برسد اما رویه احترام طرف مقابل در گفتار و رفتار علیرغم بیان مخالفت ها وجود دارد و گویی عنوان فرهنگی بودن این شرم و حیا را به وجود آورده که در اختلاف سلیقه ها همچنان رویه فرهنگی به عنوان یک اصل قرار بگیرد و جای خوشبختی است که این به زیر مجموعه های این وزارتخانه در استان ها و شهرستانها تسری پیدا کرده است.

با این مقدمه و توصیف  و با اندکی تامل باید  به مرور اتفاقات اخیر در حوزه فرهنگ مرودشت پرداخت و به این نتیجه رسید که آیا روند " مدیریت حرمت ها " در مرودشت در قالب یک محیط فرهنگی انجام شده است؟

آیا احترام متقابل در اوج اختلافات در ساختار فرهنگی مرودشت به واسطه مدیریت،  کد خدامنشی و بزرگتری مدیران حوزه فرهنگ رعایت شده است؟

قبل از پاسخ به این سوال به طور واضح همه ما معتقد و معترفیم که حوزه مطبوعات و رسانه ها به عنوان یکی از اصلی ترین زیر مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاید اصلی ترین آن باشد چرا که به واسطه نقش آفرینی این حوزه در القا آرامش به جامعه ، شفاف سازی و کمک به ارتقاء سطح فرهنگ اجتماعی جامعه بی بدیل است و این توجه به حوزه مطبوعات را بیشتر می کند حال آنکه در پاسخ به سوال طرح شده متاسفانه آنچه که در مرودشت مشاهده می شود بی تفاوتی به حوزه مطبوعات به خصوص از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت است به این دلیل که مدتهای متمادی است که با جدایی چندین نشریه از خانه مطبوعات شهرستان اختلافات بین جامعه مطبوعاتی به اوج خود رسیده و گاها شاهد بیانیه هایی هستیم که به تخریب و توهین به برخی چهره های اصلی و باسابقه ، مطبوعات شهرستان هستیم که جدای از اینکه در این اختلافات عمیق حق با چه کسی است آنچه که مورد تامل و پرسش می باشد موضوع بی تفاوتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟

اگر در ساختار وزارتخانه محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی رعایت احترام متقابل به عنوان یک اصل در نظر گرفته شده است باید جستجو کرد که چرا بعد از پنج ماه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت هیچگاه حاضر به میانجیگری بین دو طرف نشده و اهمیتی برای آن قائل نیست!؟

اگر بپذیریم مطبوعات به عنوان نقطه آرامش بخش جامعه شناخته شده و هیچگاه نباید به تنش و تقابل با یکدیگر مبادرت کننداگر بپذیریم که تربیت یک نیروی مطبوعاتی کار بسیار سخت و دشواری است و افرادی که در این حوزه سالهاست به رسالت مقدس مطبوعاتی مشغول هستند و اعتبار و آبروی آنها بخشی از اعتبار و آبروی مجموعه فرهنگ شهرستان،  استان و کشور استاگر بپذیریم که نقش مدیریت در جمع کردن تنش ها و حواشی  مشخص می شوداگر بپذیریم که آبروی افراد به عنوان خط قرمز شناخته می شود و بزرگان دین، همیشه ما را به رعایت آن توصیه نموده اند باید پرسید نقش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت در جمع کردن این تنشها کجا و بوده و اساسا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت کجاست که براحتی به  مدیران و سردبیران مطبوعات مرودشت و آبرو و اعتبار آنها حمله می شود و کسی هم جلودار نیست؟ واصلا اهمیتی برای این امر قائل نیست!!

آیا جناب حمزه علیزاده به این نتیجه نرسیده اند که آبروی مطبوعات و چهره های مطبوعاتی بخشی از اعتبار و آبروی حوزه فرهنگ شهرستان را تشکیل می دهد و در مقابل آن مسئول است؟

بسیار عجیب و تاسف برانگیز است که پنج ماه از تنش و اختلافات عمیق بین مطبوعات می گذرد و هر از گاهی افرادی بدون دلیل محکمه پسند و بدون اثبات شدن هیچ جرمی مورد سنگین ترین اتهامات قرار می گیرند و مدیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت هیچگاه حاضر به این نشده تا حداقل در یک زمان کوتاه دو طرف را گرد خود جمع کرده و صدای مخالفان و منتقدان و معترضین به طرف مقابل را بشنود و در رفع آن اقدام کند.

اگر برخی از اعضا فعلی خانه مطبوعات مرودشت کارمند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیز هستند و فضا برای گفتگوی ایشان با مدیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب یک همکار فراهم است آیا بهتر نبود جناب علیزاده حداقل فرصتی را نیز به طرف مقابل می دادند تا شاهد بی تفاوتی به آبروی افراد نباشیم؟

متاسفانه در این شرایط  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت ، تمام این اتفاقات را ندیده گرفته و هیچ تلاش موثری برای پایان دادن به این حرف و حدیث ها انجام نداده است.

امیدواریم مدیریت محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و معاونت محترم مطبوعاتی این اداره با تحقیق و تفحص در این موضوع به سوالاتی که در این مطلب اشاره شد بپردازند و نقش مدیریتی خود را ایفا نمایند چرا که عملکرد مطلوب  و اعتبار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بر همگان ثابت و مشخص شده می باشد

نویسنده :
رضا مردانه
نظرات بینندگان